Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna/film/Wiosna%2C+lato%2C+jesie%C5%84%2C+zima...+i+wiosna-2003-1117112003
pressbook
Inne
KRÓTKO O FILMIE
Dzieło koreańskiego reżysera Kim Ki-Duka zdobyło Nagrodę Publiczności na MFF w San Sebastian (2003) oraz nagrody w 5 kategoriach na MFF w Locarno (2003). Film uhonorowany został przez Południowokoreańską Akademię Filmową Nagrodą dla Najlepszego Filmu Roku 2004. W tej samej kategorii oraz w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny obraz nominowany jest do Złotego Satelity (2004). Film pokazywany był w Polsce ramach Filmostrady - Pierwszego Objazdowego Festiwalu Filmowego (2004). Talent Kim Ki-Duka potwierdzają najnowsze dzieła reżysera. „Bin-Jip” został nagrodzony na MFF w Wenecji (2004) Małym Złotym Lwem, Nagrodą FIPRESCI oraz Nagrodą Signis i Nagrodą Specjalną Dla Reżysera. „Samaria” /„Samaritan Girl”/ uhonorowana została Srebrnym Niedźwiedziem na tegorocznym MFF w Berlinie (2004). „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna” to piękna, filozoficzna, nasycona głębią uczuć opowieść o ludzkim życiu. Głównymi bohaterami są dwaj buddyjscy mnisi, którzy wiodą ciche życie na odludziu w małej świątyni. Młody dopiero wchodzi w życie i stopniowo poznaje prawdy niesione przez wielowiekową kulturę. Stary - jest jego duchowym nauczycielem. Pełen młodzieńczych namiętności uczeń nie zawsze będzie zgadzał się z surowymi zasadami mistrza. Film jest podzielony na pięć części – pór roku. Ich przemijanie symbolizuje życie człowieka w całej swej intensywności: od narodzin po śmierć, od miłości po cierpienie. Tłem całej opowieści jest przepięknie sfotografowana, uduchowiona przyroda.
PRASA O FILMIE
„Szlachetny jak kaligrafia, piękny w swej prostocie, malarski jak wschodnia akwarela i hipnotyzujący jak mantra.” Stach Szabłowski, Fluid „Film-medytacja (…). Przekracza granice.” Jan Topolski, Kino „Piękna, znakomicie sfilmowana, poetycka przypowieść o ludzkim losie.” Tomasz Kłys, Aktivist „Medytacja nad fenomenem istnienia.” Anita Piotrowska, Tygodnik Powszechny „Prosta, buddyjska w duchu i zawieszona w bezczasie przypowieść.” Paweł Felis, Gazeta Wyborcza „Poemat metafizyczny.” Janusz Wróblewski, Polityka „To absolutne arcydzieło. Nawet bez znajomości buddyjskiej filozofii zrozumiemy najważniejsze prawdy o życiu bohaterów i nas samych. W trakcie filmu odnosimy wrażenie, że przeżycia bohaterów są naszymi. W chwilę potem aktorzy jakby grali nas samych. Widzieliście kiedyś coś podobnego?” New York Times „Niewielu reżyserów to czarodzieje. Kim Ki-Duk zawarł w swoim dziele skrajne światy: świętą i sprofanowaną miłość, zagładę i śmierć, która niesie nadzieję na odrodzenie.” Tribune Movie Critic „’Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna’ to sposób na przemieszczanie się w czasie. Nie sądziłem, że to możliwe”. L.A. Weekly „Tylko geniusz może opowiadać historię o sprawach najważniejszych w sposób tak prosty i piękny zarazem.” Boston Herald „Tak, jak niezmienne jest przemijanie pór roku, tak świątynia na zawsze pozostaje domem ich duszy, zawieszonym gdzieś pomiędzy teraźniejszością a wiecznością.” BBCi - Films „Ten film zrobił człowiek o wybitnym smaku plastycznym. Od pierwszych zdjęć widać, że reżyser jest świetnym malarzem.” Chicago Sun Times
STRESZCZENIE
Dwóch dalekowschodnich mnichów żyje na odludziu zgodnie z rytmem wyznaczanym przez naturę. Każdy aspekt ich życia podporządkowany jest przemijaniu pór roku. Mimo tej harmonii nie zawsze jednak udaje im się być wolnym od ludzkich namiętności. Pod czujną opieką Starego Mnicha - Młody idzie przez życie. Poznaje miłość, kiedy do ich zamkniętego świata wkracza kobieta. Traci niewinność, gdy zabawa przeradza się w okrucieństwo. Wreszcie poznaje czym jest zazdrość i jaką cenę przyjdzie zapłacić za odkupienie win. Postać Młodego Mnicha w każdej z pięciu części odtwarzana jest przez innego, coraz starszego aktora. Zmiana jego wieku podkreśla kolejne etapy w życiu człowieka. Wiosna – opowiada o narodzinach i śmierci, lato – o miłości i obsesji, jesień – o gniewie i agonii, zima – o pustce i spokoju. Nadejście wiosny zamyka całą opowieść. „Zamierzałem przedstawić radość, złość, żal i przyjemność w naszym życiu na przestrzeni czterech pór roku. Uznałem, że bohaterami mojej opowieści uczynię ludzi uduchowionych, świadomych celu życia i miejsca w świecie. Wybrałem mnichów żyjących w otoczonej tylko przez przyrodę świątynię Jusan Pond. Bohaterami każdej części filmu są dwaj mnisi: Stary i Młody. W postać Młodego Mnicha kolejno wcielają się: małe dziecko, nastolatek, młodzieniec i dojrzały mężczyzna. Etapy jego życia podkreśla również sceneria zmieniających się pór roku. Historia tego samego bohatera, ale w różnym wieku opowiada o emocjach, jakich przez całe życie doświadcza człowiek. Podkreśla znaczenie dojrzałości i budowanie systemu wartości. To również znak, że zawsze jesteśmy narażeni na porywy, obsesyjne pragnienia, tęsknotę za niewinnością i cierpienie będące wynikiem morderczych intencji.” KIM KI-DUK
SYLWETKI TWÓRCÓW
KIM KI-DUK – reżyser Kim Ki-Duk urodził się na północy prowincji Kyungsang w Bonghwa. Dorastał w górzystej wiosce. W wieku dziewięciu lat przeprowadził się wraz z rodzicami do Seulu. Rozpoczął naukę w szkole rolniczej, z której niebawem został usunięty. Od siedemnastego roku życia pracował w fabryce. Po trzech latach wstąpił do piechoty morskiej. Po zakończeniu służby Kim Ki-Duk postanowił zostać pastorem. Spędził dwa lata w zakonie, w którym rozwijał również swój talent malarski. W 1990 roku wyjechał do Francji, gdzie przez następne dwa lata żył ze sprzedaży obrazów. Nigdy nie ukończył żadnej wyższej uczelni. Jego filmowa kariera miała zaskakujący początek. Pozbawiony wykształcenia filmowego, nie pracował nawet jako asystent reżysera. Samodzielnie zdobywał wiedzę na temat kręcenia filmów. Jako reżyser zadebiutował w roku 1997 filmem „Wild Animals”, w którym wyraźne są wątki autobiograficzne. Podobnie było z jego kolejnymi dziełami. Kim Ki-Duk określa swoje filmy jako kolejne „sekwencje życia”. Ich realizacja, jak mówi, jest „procesem przemiany własnych niezrozumianych prawd w zrozumiałe.” Kim Ki-Duk jest zaliczany obok Honga Sangsoo i Lee Chang-donga do grupy młodych reżyserów koreańskich, którzy kontestują wszelkie współczesne nurty filmowe. W filmie „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna” w dwóch ostatnich częściach: „Zima” i „Wiosna” – wcielił się w rolę młodszego mnicha. FILMOGRAFIA 1997 WILD ANIMALS 17-ty Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Vancouver 1998 BIRDCAGE INN 49-ty Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie (Panorama) 1999 THE ISLE 57 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji (Konkurs główny) 2000 REAL FICTION 26-ty Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Moskwie (Konkurs główny) 2001 ADDRESS UNKNOWN 58 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji (Konkurs główny) 2002 BAD GUY 52 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie (Konkurs główny) 2002 THE COAST GUARD Otwierał V Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Pusan 38 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Karlove Vary (Konkurs główny) 2003 WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA... I WIOSNA MFF w San Sebastian - Nagroda Publiczności, MFF w Locarno - Nagrody w 5 kategoriach, Południowokoreańska Akademia Filmowa - Najlepszy Film; Złoty Satelita - Nominacja w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Film Nieanglojęzyczny 2004 BIN JIP 61 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji – Nagroda FIPRESCI, Mały Złoty Lew, Nagroda Signis, Nagroda Specjalna Dla Reżysera 2004 SAMARIA 54 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – Srebrny Niedźwiedź BAEK DONG-HYUN - zdjęcia Baek Dong-Hyun rozpoczynał swoją karierę w 1997 roku jako asystent operatora w filmie „Wild Animals” Kim Ki-Duka. Pracował jako autor zdjęć przy jego kolejnych filmach, w tym „The Coast Guard” z 2002 roku. “Sfilmowanie czterech pór roku w jednym filmie jest zajęciem, którego powinni podejmować się tylko najlepsi. Kiedy otrzymałem propozycję zrobienia zdjęć do filmu Kim Ki-Duka, czułem się zaszczycony.” BAEK DONG-HYUN FILMOGRAFIA: 2003 WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA... I WIOSNA Reżyseria: Kim Ki-Duk 2002 THE COAST GUARD Reżyseria: Kim Ki-Duk 2002 NO COMMENT Reżyseria: Park Sang-Wan BARK JEE-WOONG - muzyka Bark Jee-Woong to młody, utalentowany kompozytor, który w 2000 roku otrzymał Nagrodę Imienia Jerry’ego Goldsmitha. Był pierwszym Azjatą i najmłodszym laureatem tej nagrody. Wcześniej współpracował m.in. przy realizacji muzyki do filmów: „Omen”, „Chinatown”, „Nagi instynkt”. “Mam nadzieję, że moja muzyka w tym filmie odzwierciedla wszystkie emocje, które towarzyszą nam w życiu. Muzyka opowiada o biciu serca, miłosnym niepokoju, gniewie, smutku i spokoju towarzyszącym ostatnim dniom życia.” BARK JEE-WOONG
SYLWETKI AKTORÓW
1. Młody Mnich Młodego Mnicha w każdej z części „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna”gra inny aktor. KIM JONG-HO – Mnich w dzieciństwie. Obydwie części - „Wiosna” Urodzony w 1996 roku. Rola w filmie „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna” to jego aktorski debiut. SEO JAE-KYUNG – Mnich w późnym dzieciństwie - „Lato”. Urodzony w 1982 roku. W Korei jest znany głównie z ról wielu serialach telewizyjnych i musicalach. KIM YOUNG-MIN – Mnich-młodzieniec - „Jesień” Urodzony w 1971 roku. Jego debiutem był udział w 2000 roku w filmie Address Unknown w reżyserii KIM Ki-duka. KIM KI-DUK – Mnich w wieku dojrzałym - „Zima” i „Wiosna”. Urodzony w 1966 roku. Reżyser filmu „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna”. 2. Stary Mnich W rolę Starego Mnicha we wszystkich częściach wciela się jeden aktor. OH YOUNG-SU – Stary Mnich Urodzony w 1944 roku. Oh Young-Su to przede wszystkim aktor teatralny związany z Koreańskim Teatrem Narodowym. Wystąpił jako Stary Mnich również w filmie „A Little Monk”. Obraz został zgłoszony do Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie w 2003 roku kategorii Kinderfilmfest. W filmie „Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna” – Oh Young-Su jest również autorem kaligrafii przedstawionej w części „Jesień”.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.