Wszyscy twoi święci/film/Wszyscy+twoi+%C5%9Bwi%C4%99ci-2006-2591752006
pressbook
Nagrody i Nominacje
Nagrody Festiwal w Sundance Za reżyserię dramatu Specjalna nagroda jury za najlepszą grę aktorów Festiwal w Wenecji Nagroda krytyków za najlepszy film Fragment laudacji: Za niezwykły film, który powstał na podstawie głębokiej, biograficznej powieści o dorastaniu w brutalnych warunkach. W opowieści tej jednak zdołano uchwycić wrażliwość i subtelność tamtych czasów. Film wpisuje się w bogatą tradycję amerykańskiego kina niezależnego. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Gijón Nagroda dla najlepszego aktora: Shia LaBoeuf, Channing Tatum, Martin Compston, Adam Scarimbolo, Peter Anthony Tambakis Nominacje Gotham Awards Channing Tatum: za najlepszy debiut Indie Spirit Awards Dito Montiel: za najlepszy, debiutancki scenariusz Melonie Diaz: jako najlepsza aktorka drugoplanowa Channing Tatum: jako najlepszy aktor drugoplanowy Międzynarodowy Festiwal Filmowy Flanders Dito Montiel: grand prix
Stara dzielnica, która nigdy nie była tak przygnębiająca
"Nigdzie nie pojedziesz!" - to właśnie słyszy młody Dito Montiel (Shia LaBeouf), gdy rozmawia z ojcem. Jak wielu wrażliwych młodych ludzi, dorastających w trudnych warunkach dzielnicy Astoria w Queens, Dito marzy o ucieczce. Chciałby pojechać do Kalifornii z przyjacielem, Mikem (Martin Compston), ale tak naprawdę mógłby uciec gdziekolwiek, byleby nie zostać w Astorii. Nawet, gdy zakochuje się w pięknookiej Laurie (Melonie Diaz), Dito nie umie przełamać gwałtownej potrzeby ucieczki od hałaśliwych ulic, pełnych przemocy i brutalności. Chce zostawić zatłoczone mieszkanie, w ktorym mieszka z kapryśnym ojcem, Monte (Chazz Palminteri) i delikatną mamą, Flaurie (Dianne Wiest). Monte nie wyobraża sobie, że syn mógłby go opuścić. Gdy ten zwierza mu się ze swych planów, reaguje nerwowo. Mówiąc: "Nigdzie nie pojedziesz!", tak naprawdę ma na myśli: "Nie opuszczaj mnie!" "Wszyscy Twoi Święci" mówi o bolesnym braku zrozumienia pomiędzy ojcem a synem. Widzowie wiedzą, że Dito w końcu wyjedzie, bo jednocześnie film opowiada o jego powrocie, 20 lat później (dorosłego Dito gra Robert Downey Jr. Obsadzenie tych dwóch pomysłowych aktorów było rewelacyjnym posunięciem. Dorosłą panią Diaz gra Rosario Dawson, która pomimo bardzo krótkiej roli zdołała zdominować te kilka minut filmu, w których się pojawiła). Dowiadujemy się także, że dorosły Dito zdołał opisać swoje dzieciństwo we wspomnieniach i stał się jednocześnie reżyserem ich ekranizacji. Trudny, autobiograficzny film jest także opowieścią o dorastaniu w niełatwych warunkach wielkiego miasta, gdzie główny bohater buduje swoją tożsamość na tle skomplikowanych relacji z bliskimi i przyjaciółmi. Dito Montiel perfekcyjnie wykorzystał film jako medium, dzięki któremu opowiada swoją własną historię tak, że staje się to jednym z największych atutów tego obrazu, a jego debiut jest największym wydarzeniem ostatnich lat. Wydaje się, że Dito Montiel jest urodzonym filmowcem. Jego impresjonistyczne dzieło dowodzi, że podczas produkcji zachował zimną krew i okazał godną pozazdroszczenia pewność siebie, zwłaszcza, że miał do czynienia z dużą obsadą, z przeważającą ilością młodych ludzi. W efekcie powstał film pełen życia, doskonale oddający charakter tamtych czasów. Obejrzymy wiele brutalnych scen. Będzie krzyk, walka i przemoc. Monte to człowiek charakteru, jednak tylko pozornie wydaje się domowym Herodem. Jest raczej nerwowym człowiekiem, który nieśmiało wierzy, że wszystko się jakoś ułoży. "To są dobre dzieciaki." ? mówi do Flaurie, jakby starał się sam siebie przekonać, że to prawda. Ale kumple Dito, których Flaurie nazywa zgrają wilków, wcale nie są dobrymi dziećmi. Niewinne, podszyte rasistowskimi uprzedzeniami, nieporozumienie z rywalizującym gangiem z sąsiedztwa wymyka się spod kontroli i rozkręca spiralę przemocy i nienawiści. Bezczelne i aspołeczne zachowanie kolegów Dito jest irytujące i wróży poważne kłopoty. Antonio (Channing Tatum), samiec alfa wśród tej zgrai, regularnie dostaje cięgi od ojca. Rekompensuje sobie te upokarzające i bolesne chwile brutalnością wobec swoich rówieśników. Channing Tatum ma w sobie wiele elektryzującej siły młodego Marlona Brando i jest bardzo prawdopodobne, że w przyszłości zobaczymy go w wielu dobrych filmach. Choć film trzyma w napięciu, ma kilka momentów oddechu, podczas których kamera i dźwięk umożliwiają nam spojrzenie w duszę młodego Dito. LaBeouf umiejętnie zagrał nastolatka, który z dziecięcą ciekawością gotów jest przeżyć ryzykowną przygodę, choć w wielu momentach wydaje się bezbronnym młodym chłopakiem, którego życie jest pasmem porażek. Mimo to udaje mu się przeżyć w tym bagnie chwile piękne i prawdziwe. Razem z Mikem jeżdżą metrem na Manhattan, gdzie pracują, wyprowadzając psy. Ich szefem jest ekstrawagancki Anthony De Sando. Napisy końcowe oglądamy przy dźwiękach "New York Groove" (Kiss). Nigdy ten stary, głupiutki hymn nie brzmiał bardziej przekonująco. Montiel nie kryje swej nostalgii za dawnym Nowym Jorkiem, ale jednocześnie nie jest zaślepiony idealizmem przeszłości. Przeciwnie, widać w tym filmie niezwykłą, szorstką mądrość. Już w pierwszych scenach Downey Jr. ostrzega nas, że będziemy świadkami strasznych scen. Dowiemy się, że wielu z bohaterów filmu umrze. Zapewnienia, że czas leczy rany okażą się fałszywe. Choć film momentami budzi w nas negatywne uczucia, pozwala wyjść z kina z radosnym przeświadczeniem, że byliśmy świadkami sztuki w jej czystej, autentycznej i surowej postaci. Szloch i ból mówią nam tylko, że film ten jest pełen życia. A.O. Scott, The New York Times
Prasa o filmie
Fascynująca produkcja, szczera i pełna uczuć... Umiejętnie wprowadza elementy komediowe na tle rozgrywającej się tragedii. Gianluigi Ceccaretti, Zabriskie Point Wreszcie brutalna, autobiograficzna opowieść jest tak przekonująca, że porusza do głębi serca i dusze widzów. Ciak in Mostra Wspaniała gra aktorów, głębokie, wzruszające sceny i przepiękny obraz niełatwej relacji między ojcem i synem. Clint Morris, Cinemovies.fr To zrozumiałe, że takie filmy jak ten, zostały wytypowane przez Critics Week, jako najbardziej zasługujące na zwycięstwo... Zwłaszcza "Wszyscy Twoi Święci", za niezwykle bogatą artystycznie grę aktorów. Maurizio De Bonis, Cinema.supereva.com Dito udało się przybliżyć rzeczywistość jego dzieciństwa. "Wszyscy Twoi Święci" okazał się cudownym zaskoczeniem. Reżyser, w doskonały i inspirujący sposób, portretuje nastoletnich bohaterów. Dito stworzył dzieło niepodobne do innych amerykańskich produkcji. Stworzył własny, niepowtarzalny styl. Libération Dzięki wspaniałym zdjęciom Erica Gauthiera ("Dzienniki motocyklowe") i doskonałej grze aktorów, "Wszyscy Twoi Święci" jest pełnym uczuć a zarazem brutalnym obrazem, w którym umiejętnie połączono przeszłość i teraźniejszość. Shia LaBoeuf wspaniale sportretował młodego Dito, a Robert Downey Jr. zagrał dorosłego Dito z mistrzowską precyzją. Ecranlarge.com (...) Oparty na powieści pod tym samym tytułem pełen uroku i świeżości film traktuje (...) wyjątkowo ciekawie o najbardziej fundamentalnej z nowojorskich instytucji: neighborhood, sąsiedztwo. Z filmujących Nowy Jork twórców chyba jedynie Wang i Spike Lee wykazali zrozumienie dla tego konceptu oraz dla ogromnej wagi, jaką odgrywa on w życiu nowojorczyków. Kto raz jest częścią sąsiedztwa ? nie zdoła od niego uciec. Przekonuje się o tym nastoletni Dito (Shia LaBeouf), chłopak, który dorasta w latach 80. wśród podobnych sobie dzieciaków z robotniczych włoskich rodzin. Dito i jego przyjaciele przeżywają na ulicach swego sąsiedztwa pierwsze wzruszenia i rozczarowania wieku dojrzewania: z pierwszej ręki uczą się, czym jest dorosłość ? co naprawdę znaczą słowa "seks", "przemoc", "rasa", "lojalność", "odpowiedzialność". W pełnej nieoczekiwanych zwrotów opowieści małe, codzienne rzeczy wymykają się z rąk i zmieniają w wielkie dramaty, przyjaciele nagle odchodzą lub zmieniają się nie do poznania. Skłócony z rodziną, samotny i zagubiony Dito postanawia opuścić rodzinną okolicę na zawsze ? i ucieka, by powrócić dopiero po wielu latach i odkryć, że nigdy nie jest za późno na to, by wracać i wybaczać. Stare sąsiedztwo, które opuścił, nie będzie już może domem, ale zawsze pozostanie miejscem, za sprawą którego może uświadomić sobie, kim naprawdę jest. Kamila Sławińska, Esensja, http://www.esensja.pl
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.