Sześćdziesiąt premier światowych i jedenaście polskich, osiemnaście koncertów, cztery pokazy filmowe, w tym dwa z muzyką na żywo, pięćdziesięciu trzech kompozytorów i pięćset pięćdziesięciu wykonawców grających na przeszło sześciuset instrumentach – oto bilans zakończonego 10. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W tygodniowym święcie muzyki i kina wzięło udział przeszło trzydzieści pięć tysięcy osób. Jubileuszową edycję FMF zaplanowaliśmy niezwykle różnorodnie, by – jak wyjaśnia Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny festiwalu –
dotknąć wszystkich rodzajów muzyki związanej z ekranem i zebrać wszystko to, co budowało naszą markę przez lata. Była więc wielka symfonika filmowa (koncert monograficzny z muzyką
Abla Korzeniowskiego, Gala Urodzinowa "All is Film Music" z największymi przebojami kina, suity z
"Gwiezdnych wojen" w wykonaniu FMF Youth Orchestra i debiutującego w tym roku FMF Youth Choir), klimatyczne improwizacje fortepianowe ("Cinematic Piano" w interpretacji francuskiego pianisty
Jean-Michela Bernarda i jego gości), wielkie pokazy filmowe (plenerowy
"Top Gun" Tony’ego Scotta, polska premiera dokumentu
"Score: A Film Music Documentary" Matta Schradera, symultaniczne pokazy kultowych megahitów –
"Niekończącej się opowieści" Wolfganga Petersena i
"Titanica" Jamesa Camerona z muzyką na żywo) oraz spektakularne, plenerowe widowisko "Dance2Cinema: A Midnight Express with Giorgio Moroder", z bohaterem wieczoru w roli DJ-a.
Na osiemnastu festiwalowych koncertach zabrzmiały najpopularniejsze ścieżki dźwiękowe światowego kina, od tych prawdziwie kultowych po najnowsze partytury skonstruowane na potrzeby wielkiego i małego ekranu. Łącznie podczas 10. FMF wysłuchaliśmy przeszło dwustu trzydziestu utworów napisanych przez wybitnych twórców muzyki filmowej. Wielu z nich przyjęło zaproszenie na nasz jubileusz – w Krakowie pojawili się m.in. laureaci Oscara
Howard Shore,
Jan A.P. Kaczmarek i
Giorgio Moroder.
W ramach piątej edycji Forum Audiowizualnego zorganizowaliśmy w tym roku aż dwadzieścia paneli, warsztatów i spotkań z kompozytorami. Tematyka zajęć – jak zawsze wszechstronna. Można było dowiedzieć się, na czym polega współpraca kompozytora z ekipą filmową (w tym w szczególności z reżyserem i orkiestratorem), jak konstruować ścieżki dźwiękowe do filmów o niskim budżecie, jak tworzyć muzykę do trailerów, wreszcie – jak korzystać z dostępnych na rynku programów komputerowych do edycji nut. Dwudziestu jeden młodych twórców – wyłonionych spośród kandydatów do FMF Young Talent Award – wzięło udział w dziewiętnastu sesjach nagraniowych oraz w cyklu warsztatów w ramach Master Classes. Skonstruowaliśmy także specjalną ofertę dla dzieci – zajęcia muzyczno-filmowe "Zobacz dźwięk".
Nasze Forum Audiowizualne ma wymiar poznawczy i jest bodaj jedyną na świecie, tak wszechstronną platformą wymiany doświadczeń pomiędzy startującymi kompozytorami filmowymi i mistrzami gatunku – mówi Robert Piaskowski.
To nasza wielka duma i – obok symultanicznych pokazów filmów z muzyką na żywo, których jesteśmy prekursorami – wspaniała wizytówka Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. I jeszcze festiwalowe nagrody – w tym roku wręczone podczas sobotniej Gali urodzinowej FMF "All is Film Music", w TAURON Arenie Kraków. Statuetkę Ambasadora FMF, przeznaczoną dla przyjaciół i promotorów festiwalu w środowisku filmowym na świecie, otrzymał amerykański producent i założyciel słynnej wytwórni Varèse Sarabande,
Robert Townson. Prestiżową Nagrodę im. Wojciecha Kilara, ufundowaną przez prezydentów Krakowa i Katowic dla twórcy stojącego na straży etosu sztuki kompozytorskiej, odebrał laureat Oscara –
Howard Shore. Tegoroczny konkurs FMF Young Talent Award wygrał z kolei polski twórca
Paweł Górniak – jego suita do fragmentu serialu fantasy
"The Emerald City" została wybrana ze stu dwudziestu prac nadesłanych z szesnastu krajów Europy.
10. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie przeszedł do historii. Już teraz zapraszamy na przyszłoroczną, 11. edycję Festiwalu. Do zobaczenia za rok!