Blisko 30 tysięcy widzów, 3 prestiżowe nagrody, 8 koncertów głównych i 25 wydarzeń towarzyszących, a w nich: 20 premierowych suit, ponad 680 artystów, 94 przedstawicieli branży filmowej i 34 gości specjalnych – oto bilans zakończonej w niedzielę, 8. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W ciągu pięciu dni poruszyliśmy niemal wszystkie aspekty branży filmowo-muzycznej – były wielkie gale i kameralne Master Classes z sesją nagraniową dla kompozytorów, plenerowe pokazy filmu i MINI kino, symultaniczne widowiska filmowe i dyskusje o kuluarach pisania muzyki dla kina. W trakcie dwunastu paneli była mowa m.in. o problemach i wyzwaniach polskiego rynku filmowego, tajnikach komponowania muzyki do gier, krwawych soundtrackach i niekonwencjonalnych brzmieniach orkiestrowych, budowaniu kariery kompozytora i kulisach przemysłu nagraniowego w branży muzyki filmowej. Po raz pierwszy w historii Festiwalu zorganizowaliśmy autorskie spotkanie gwiazdy Hollywood z publicznością – w krakowskiej księgarni Kurant ze swoimi fanami rozmawiał zdobywca
Oscara:
Elliot Goldenthal.
Osiem koncertów głównych zapewniło niezwykły przegląd ścieżek dźwiękowych światowego kina i multimediów, od najpopularniejszych soundtracków video games, przez tematy słynnych seriali telewizyjnych, aż do muzyczno-filmowych arcydzieł inspirowanych twórczością Szekspira. Blisko dwadzieścia premierowych suit (w tym dwanaście podczas Międzynarodowej Gali Seriali w TAURON Arenie Kraków) wykonało dla nas ponad sześciuset artystów; gościliśmy najwybitniejsze zespoły orkiestrowe, chóralne i instrumentalne, m.in. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfoniettę Cracovię, AUKSO – Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Pro Musica Mundi, amerykańską formację Critical Hit i słynne krakowskie zespoły: Motion Trio, Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio i B.A.Ch Film Ensemble. Zagrali dla nas światowej sławy soliści – Sara Andon na flecie, Tina Guo na wiolonczeli, a także Page Hamilton, Knox Chandler i Russell Lissack na gitarach elektrycznych. Za pulpitem dyrygenckim – ośmiu mistrzów: Diego Navarro (już po raz szósty na naszym Festiwalu), Ludwig Wicki, Jeff Beal, Trevor Morris, Alexander Liebreich, Christian Schumann, Terry Davies i Monika Bachowska, która poprowadziła zespół młodych muzyków FMF Youth Orchestra w koncercie dla najmłodszych słuchaczy Festiwalu.
Na widowni najnowocześniejszych sal koncertowych w Europie – TAURON Areny Kraków i Centrum Kongresowego ICE Kraków – ponad dziewięćdziesięciu przedstawicieli kina (w tym reżyserka oscarowej
"Fridy":
Julie Taymor) oraz blisko dwudziestu światowej sławy kompozytorów filmowych oraz blisko dwudziestu światowej sławy kompozytorów filmowych (obok oscarowych
Elliota Goldenthala i
Stephena Warbecka –
Trevor Morris,
Ramin Djawadi,
Daniel Licht,
Jeff Beal,
Atli Örvarsson,
Bartosz Chajdecki,
Łukasz Targosz oraz jedyna w tym gronie kobieta – słynna
Jocelyn Pook). Wśród trzydziestu czterech gości specjalnych – mistrz polskiego kina:
Andrzej Wajda, któremu poświęciliśmy pierwszy, uroczysty koncert z cyklu Scoring4Directors, zaplanowanego na tę i następne edycje Festiwalu.
Tegoroczny FMF obfitował także w nagrody – tym razem wręczyliśmy aż trzy prestiżowe statuetki. Główne wyróżnienie Festiwalu – FMF Young Talent Award – przyznajemy od trzech lat, w oparciu o wyniki konkursu kompozytorskiego dla twórców poniżej 35. roku życia. Na 8. edycję Festiwalu nadesłano ponad sto zgłoszeń z dwudziestu dwóch krajów – jury wybrało dwudziestu sześciu finalistów, którzy wzięli udział w warsztatach mistrzowskich zorganizowanych w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie oraz Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Zwycięską suitę włoskiego kompozytora
Antonia di Iorio – skomponowaną do wybranych scen serialu
"Rodzina Borgiów" – usłyszeliśmy podczas Międzynarodowej Gali Seriali w krakowskiej arenie.
Laureatem kolejnej nagrody – FMF Ambasador – został wieloletni przyjaciel Festiwalu, znakomity dyrygent i kompozytor, dyrektor artystyczny Festiwalu FIMUCITÉ na Teneryfie:
Diego Navarro. Statuetka z dwoma kołami, z których jedno nie może się kręcić bez drugiego, przyznana została mistrzowi za zasługi względem krakowskiego Festiwalu oraz budowanie jego rangi w kraju i za granicą.
Po raz pierwszy wręczyliśmy także wyjątkową i szczególną dla nas Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Zgodnie z założeniem będzie ona przyznawana co roku kompozytorowi, który – podobnie jak niegdyś jej patron – jest twórcą wszechstronnym, dbającym o szeroko rozumiany warsztat muzyczny i stojącym na straży etosu oraz tradycji sztuki kompozytorskiej. Tegoroczna statuetka powędrowała do jednego z najwybitniejszych twórców światowej muzyki filmowej –
Elliota Goldenthala.
I jeszcze najważniejsze – nasza publiczność, która w imponującej liczbie blisko trzydziestu tysięcy widzów uczestniczyła w festiwalowych wydarzeniach. Pełna widownia ICE Kraków obejrzała pierwszy w historii FMF symultaniczny pokaz filmu polskiego z muzyką na żywo (
"Bogowie", muz.
Bartosz Chajdecki), dziesięć tysięcy słuchaczy wzięło udział w Międzynarodowej Gali Seriali, a dzień później – owacjami na stojąco nagrodziło finałową projekcję oscarowego
"Star TrekaFani Star Treka na świecie (2004)", z "żywą" ścieżką dźwiękową
Michaela Giacchino. W ramach uroczystego zamknięcia 8. edycji Festiwalu – spektakularny prezent od kompozytora: pierwsze na świecie koncertowe wykonanie suity z najnowszego filmu
Brada Birda "Kraina jutra".