Między 7 a 14 grudnia w Warszawie odbędzie się po raz 17. jeden z największych na świecie festiwali filmowych poświęconych prawom człowieka, wraz ze swoją edycją objazdową i internetową docierający rocznie do ponad 100 000 widzów – WATCH DOCS. W jego programie znajdzie się ponad 60 najciekawszych nowych dokumentów, z których 14 pokazanych będzie w ramach konkursu o Nagrodę WATCH DOCS, a pozostałe złożą się na 4 repertuarowe sekcje stałe – "Chcę zobaczyć": przegląd najciekawszych dokumentów sezonu mówiących o tematach, postaciach i wydarzeniach w centrum uwagi obrońców praw człowieka na świecie, Dyskretny urok propagandy": panorama dokumentów o indoktrynacji, "Nowe filmy polskie": zestaw najciekawszych polskich dokumentów społecznych oraz "Na krótko": sekcja filmów krótkometrażowych, a także dwa przeglądy tematyczne: "Adwokat w roli głównej" organizowany we współpracy z Naczelną Radą Adwokacką i "Ciało pod kontrolą", prezentujące najlepsze dokumenty o prawach człowieka i medycynie, bioetyce, społecznej kontroli nad ludzkim ciałem.
Filmy konkursowe WATCH DOCS: W tegorocznym konkursie o Nagrodę WATCH DOCS na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie rywalizować będzie czternaście znakomitych, poruszających dokumentów. O tym, który z nich wygra 17. edycję festiwalu, zdecyduje międzynarodowe jury. Wręczenie Nagrody WATCH DOCS odbędzie się 14 grudnia w kinie Muranów, podczas gali zamknięcia festiwalu.
Pierwszym filmem konkursowym – i jednocześnie obrazem otwierającym festiwal – jest
"Ryzyko" ('Risk'), najnowszy film uhonorowanej
Oscarem za
"Citizenfour" Laury Poitras. Dokument ten wywołał duże kontrowersje po pokazie w
Cannes, jest bowiem niejednoznacznym i budzącym duże emocje portretem Juliana Assange'a, szefa WikiLeaks. W konkursie 17. WATCH DOCS zobaczymy także
"Bliskich" ('Close Relations')
Witalija Manskiego, urodzonego na Ukrainie najsłynniejszego obecnie rosyjskiego dokumentalisty, ukazujący niełatwe relacje ukraińsko-rosyjskie na przykładzie mieszkających we Lwowie i w Doniecku krewnych Manskiego, czy prowokacyjny
"Biały świat według Daliborka" ('The White World According to Daliborek') w reż.
Víta Klusáka, portretujący czeskiego neonazistę. Pięknie sfotografowana i muzycznie wysmakowana
"Kambodżańska wiosna" ('Cambodian Spring') Chrisa Kelly'ego pozwoli przyjrzeć się przemianom krajobrazu Kambodży, także społeczno-politycznego, i kambodżańskim aktywistom. Z kolei wyreżyserowana przez
Ramonę S. Diaz "Matczyzna" ('Motherlad'), nagrodzona w
Sundance, pozwoli polskim widzom poznać Szpital im. José Fabelli w Manili, uchodzący za największą – a na pewno najbardziej zapracowaną – klinikę położniczą świata.
W tegorocznym konkursie pokazany zostanie też nagrodzony na Sheffield Doc/Fest film
"Śmierć i życie Marshy P. Johnson" ('The Death and Life of Marsha P. Johnson'), w którym reżyser
David France, nominowany do
Oscara za
"Jak przetrwać zarazę" (WATCH DOCS 2012), wraca do początków amerykańskiego aktywizmu trans i tajemnicy śmierci Marshy P. Jonson, samozwańczej, ale naprawdę uwielbianej królowej nowojorskiej ulicy. Widzowie będą mogli także obejrzeć nowy film francuskiego mistrza dokumentu i fotografii
Raymonda Depardona,
"12 Dni" ('12 Days'), ukazujący posiedzenia sądowe w sprawie przymusowego leczenia w szpitalu psychiatrycznym, oraz
"Jeszcze jutro" ('Still Tomorrow'), wielowarstwowy dokument
Jiana Fana o dotkniętej porażeniem mózgowym najsłynniejszej chińskiej poetce Xiuhua Yu i jej bezpardonowej walce o niezależność.
O Nagrodę WATCH DOCS walczyć będą także
"Pakt Adriany" ('Adriana's Pact'), debiut reżyserski Lizzette Orozco, będący próbą rozwikłania zagadki przeszłości ciotki samej Orozco, tytułowej Adriany, oskarżanej o przynależność do DINA, osławionej policji politycznej z czasów dyktatury Pinocheta odpowiedzialnej za torturowanie i mordowanie opozycjonistów; ukazujący historię dzielnego palestyńskiego chłopca, chorującego na rzadkie schorzenie układu odpornościowego
"Muhi - wiecznie tymczasowy" ('Muhi - Generally Temporary),
Riny Castelnuovo-Hollander i
Tamira Eltermana czy też
"Praca" ('The Work'), sfilmowana przez
Jairusa McLeary'ego i
Gethina Aldousa pełna emocji opowieść o pionierskim programie terapii psychologicznej dla więźniów amerykańskiego więzienia Folsom.
Konkursowy zestaw dopełni odważny dokument
"Martwe osły nie boją się hien" ('Dead Donkeys Fear No Hyenas')
Joakima Demmera, będący filmowym śledztwem i wnikliwą analizą niejasnych polityczno-ekonomicznych relacji towarzyszących wielkim zagranicznym inwestycjom w etiopską ziemię;
"Smak cementu" ('The taste od cement')
Ziada Kalthouma ukazujący syryjskich robotników budujących gigantyczny drapacz chmur w Bejrucie w tym samym czasie, w którym ich własne domy niszczone są przez wojnę, oraz
"Mocniejszy od kul" ('Stronger than a bullet')
Maryam Ebrahim, którego bohaterem jest irański fotograf, Saeed Sadeghi, autor ikonicznych zdjęć ochotników z czasów konfliktu z Irakiem, który uświadomiwszy sobie, że był narzędziem propagandy, dziś podróżuje po kraju, próbując odnaleźć nielicznych żyjących bohaterów swoich fotografii.
Po zakończeniu festiwalu w Warszawie WATCH DOCS rusza w Polskę – w 2018 roku jego objazdowa odsłona zawita do ponad 40 polskich miast.
Więcej informacji znajdziecie na stronie
www.watchdocs.pl