http://www.youtube.com/watch?v=dXq5rcY4_TU - z pewnych rzeczy człowiek sobie nie zdaje sprawy, dopóki ktoś nie skompiluje.
Ktoś ma pomysły, co to oznaczało? Bo ja pewien mam...
Człowiek w centrum wydarzeń. Dla Kubricka również często wydarzenia rozpoczynały, toczyły się w głowie bohaterów. Były wynikiem ich lęków, snów itd.
"Omówiona wcześniej technika kontrastu jest dopełniana przez prawdopodobnie najsilniej przez widza odczuwaną cechę stylu Kubricka - symetrię. W warstwie wizualnej filmu oznacza ona taką kompozycję kadru, w której poszczególne elementy strukturowane są według zasady pokrywania się równych części wyznaczanych przez usytuowany w środku centralny obiekt. Symetryczna morfologia obrazu osłabia jego funkcję reprodukcyjną, daje widzowi odczuć troskę autora o plastyczne komponowanie przestrzeni, podkreślając tym samym kreacyjny aspekt dzieła. Kino Kubricka pełne jest przykładów malarskiej symetrii; w Mechanicznej pomarańczy, oprócz analizowanego pierwszego ujęcia, symetryczne - bądź zbliżone do symetrycznych - są kadry budujące scenę wizytacji ministra w więzieniu. Taki sposób wizualnego ukształtowania diegezy komponuje się ze znaczeniami zawartymi w fabule. Estetyczna funkcja symetrii jest podobna do roli, jaką antropologia przypisuje figurze sobowtóra (która zresztą jest jednym z powtarzalnych motywów w twórczości Kubricka - w Mechanicznej skojarzenia takie przynosi para bohaterów: Alex De Large i F. Alexander) - zwraca uwagę na podwójność oraz wzajemne pokrywanie się przedstawianych zjawisk, pozwalające przechodzić od jednego przedmiotu do drugiego, analogicznego. W symetrii dostrzega się prawidłowość i powtarzalność, kojarzy się ona z rygorem, z uporządkowaniem oraz podporządkowaniem. Można powiedzieć, że symetria to reżim obrazu i estetyczna przemoc, podjęta w imię racjonalnej wizji świata, który dąży do likwidacji wszystkiego, co odbiega od narzuconej konwencji. Nieprzypadkowo zatem symetrię wprowadza Kubrick najczęściej do ilustrowania scen terroru (najwyrazistsze przykłady przynoszą sceny koszarowe z Full Metal Jacket). Symetria sprzyja konfrontowaniu sprzeczności i polaryzacji konfliktów, pomaga opozycjom treści znaleźć swój wizualny wymiar. Wreszcie oznacza symetria równouprawnienie elementów, nieprzyznanie racji żadnej ze stron. "