Obecnie na antenie jest sezon 10/11 więc pytanie dla Was jakie katastrofy chcielibyście
zobaczyć w sezonie 12 przy założeniu że minimum to 6 odc. a maksimum to 10.
Mój typ:
1.Katastrofa lotu Pulkovo 612. 22 sierpnia 2006
2.Katastrofa lotu SAS 686/ Cessna Citation II. 8 października 2001
3.Katastrofa lotu Air New Zealand 901. 28 listopada 1979
4.Katastrofa lotu Air Canada 621. 5 lipca 1970
5.Katastrofa lotu Air France 447. 1 czerwca 2009
6.Katastrofa lotu Singapore Airlines 006. 31 października 2000
7.Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163. 19 sierpnia 1980
8.Katastrofa lotu Pacific Southwest Airlines 182/ Cessna 172. 25 września 1978
9.Katastrofa lotu Pan Am 214. 8 grudnia 1963
Czasem zastanawiam się, jak by tak o smoleńsku jeden odcinek zrobili, to może wreszcie by sie skończyły te wszystkie teorie spiskowe ;)
Wierzysz w to, bo ja nie. Chociaż fajnie było by zobaczyć jak oni by to zrealizowali i czy uwzględnili by sytuację społeczną po katastrofie.
Już widziałem listę i sądzę że opowiedzą o teorii spiskowej jako o ciekawym zjawisku społecznym niż o prawdziwej przyczynie katastrofy. Może coś na wzór odc. "Pilot v. samolot" lub "Sprzeczne opinie" gdzie podali 2 wersje zdarzeń (z zaznaczeniem prawdopodobieństwa).
Bardzo możliwe. Gdzieś czytałam, że mają się oprzeć nie tylko na raporcie MAK, ale wziąć też pod uwagę inne opinie (podobno po jakichś protestach...?, nie pamiętam dokładnie)
Może raport polskiej komisji powołanej przez rząd (tam o ile pamiętam uwzględniono błąd Rosjan czego nie zrobiono w MAK)? Oby nie tknęli bzdur Macierewicza to był by wstyd.
zapowiedź tego odcinka pt. "Following orders" ("Wykonując rozkazy") jako przyczynę katastrofy określa "CFIT, błąd pilota". Skrót CFIT (controlled flight into terrain - kontrolowany lot ku ziemi) oznacza sytuację, w której pilot leci zgodnie z planem, lecz na skutek złych warunków atmosferycznych zderzy sprawną pod względem technicznym maszynę z przeszkodą naziemną.
Wygląda na to, że twórcy scenariusza wzięli pod uwagę wyłącznie raport MAK, a obie przyczyny katastrofy wydają się być wzięte z konferencji Tatiany Anodiny
a oto odcinki na sezon 12 - zapowiada się badzo ciekawie:
*po przełumaczeniu*
13.Co się dzieje (Air France, Lot 447)
12.Spadanie w kawałkach (American Airlines, Lot 191)
11.Aerofłot lot 821
10.Następstwo rozkazów/ zamówień (Polskie Siły Powietrzne, Tu-154)
9.Tragedia na lodzie (Yak-Service, Jakowlew Jak-42D)
8.Poza czasem (United Airlines, Lot 173)
7.Wybuchowe lądowanie (Qantas Airways, Lot 32)
6.Wielki Kanion kolizji (United Airlines, Lot 718 / TWA, Lot 2)
5.Brak wizji (opala Peru Flight 204)
4.Do granic możliwości SilkAir, Flight 185)
3.Nadmierna ostrożność (Singapore Airlines Flight 006)
2.Tajemniczy ładunek (ValuJet, Flight 592)
1.Walka o przetrwanie (Reeve Aleutian Airways, Lot 8)
Nowa lista na sezon 13. Co bym chciał zobaczyć:
1.Katastrofa lotu Pulkovo 612. 22 sierpnia 2006 (złe warunki atmosferyczne strącają z nieba samolot)
2.Katastrofa lotu Mandala Airlines 091. 5 września 2005 (błąd pilotów i problem ze startem)
3.Katastrofa lotu Air New Zealand 901. 28 listopada 1979 (błąd w nawigacji i rozbicie się na wzniesieniu wulkanu)
4.Katastrofa lotu Air Canada 621. 5 lipca 1970 (błąd pilotów i utrata prawego skrzydła)
5.Katastrofa lotu British Airways 476/ Inex-Adria Aviopromet 550. 10 września 1976 (zderzenie samolotów wskutek błędu kontroli lotów)
6.Katastrofa lotu Austral Lineas Aereas 2553. 10 października 1997 (piloci przez zamrożony prędkościomierz przyśpieszyli maszynę do granic wytrzymałości)
7.Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163. 19 sierpnia 1980 (pożar i opieszała ewakuacja)
8.Katastrofa lotu UTA 141. 25 grudnia 2003 (przeciążony samolot rozbija się na plaży)
9.Katastrofa lotu Pan Am 214. 8 grudnia 1963 (strącony przez piorun)
10.Katastrofa lotu Aerofłot 3352. 11 października 1984 (kontroler lotów zasnął przez co samolot wylądował na sprzęcie do oczyszczania lotniska)
Wiem czytałem i interesująca będzie katastrofa Crossair wskutek użycia telefonu komórkowego lub samolotu badającego huragany. Ja mam tylko nadzieję że to nie będzie ostatni sezon bo były takie pogłoski.
Poza tym, katastrof mogących być podstawą dla bardzo interesującego dokumentu jeszcze jest sporo. Aerolinee Itavia 870, Inex-Adria Aviopromet 1308, Spanair 5022, Air India 855, Pinnacle 3701, katastrofa nad Zagrzebiem, Varig 254, China Airlines 140/676, katastrofa w Japonii spowodowana przez tzw. turbulencję czystego nieba (nie pamiętam numeru w tym momencie, musiałbym poszukać), kolizja nad Las Vegas, Mexicana 940...
Czy to nad Japonią to nie czasem http://pl.wikipedia.org/wiki/Incydent_nad_zatok%C4%85_Suruga
I mógłbyś dać coś o tym zderzeniu nad LV bo strasznie mnie zaciekawiłeś.
Pomyłka. Znalazłem to o turbulencji czystego nieba: http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_911
Kolizja nad Vegas była bodaj w 1958, trochę po Wielkim Kanionie - po tamtej tragedii unormowano loty samolotów cywilnych, ale USAF już nie i cywilny samolot, lecący prawidłowym kursem zderzył się z myśliwcem, który z kursu zboczył - w efekcie, powołano FAA, obejmującą zarządzanie tak lotów cywilnych, jak i wojskowych. => United Airlines Flight 736 (nie mogę wstawiać z jakiegoś powodu bezpośrednich linków)
Generalnie tak, ale przy UAL736 chodzi bardziej o efekty - powołanie Federal Avation Administration i ujednolicenie przepisów, tak by obejmowały i loty cywilne, i wojskowe - to był kolejny duży krok, po katastrofie w Wielkim Kanionie, ku bezpiecznej organizacji ruchu powietrznego.
Dopisałbym jeszcze United 2285. Intrygująca historia, w której dobre chęci okazały się fatalne w skutkach.
Lot towarowy, Chicago->LA, styczeń 1983. Kapitan - osoba wyjątkowo sympatyczna i lubiana przez kolegów - zaproponował mechanikowi pokładowemu, by zamienił się miejscami z pierwszym oficerem i samodzielnie przeprowadził start. Mechanik się wahał (co prawda przechodził szkolenie na pilota, ale tak sobie radził sobie z pilotażem, oblewał egzaminy i ostatecznie zdecydował się pozostać do końca kariery mechanikiem), ale zachęcony przez pilotów, zasiadł za sterami. Zakończyło się smutno (przyczyny katastrofy nie są na 100% jasne, prawdopodobnie kapitan przeoczył złe ustawienie steru kierunku) - samolot rozbił się zaraz po starcie i wejściu w głęboki przechył.