PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=32225}

Pianista

The Pianist
8,3 602 445
ocen
8,3 10 1 602445
7,8 45
ocen krytyków
Pianista
powrót do forum filmu Pianista

Czytajac opinie pewnych osob ( np Zelazna Reka Prawicy ) ktorzy uwazaja ten film za "lewacki bubel" "zydowska propagande" czy "antypolski" dziwie sie takim opinia
Polemizowac mozna czy w Hollywood lansuje film o Holocauscie i na ile to kwestia mody a na ile wplywow zydowskiego lobby. Jak dla mnie to raczej zapotrzebowanie targetu. Nas Polakow moze wkurzac,ze robi sie filmy glownie o Zydach a o nas prawie w ogole ale co dopiero maja powiedziec Cyganie? Cyganie tez ow byli przeznaczeni na przemial ale czy ktos zna filmy o Cyganach? Czy ktos w ogole slyszal z obecnych o tragedii narodu romskiego? o Porajmos ? no wlasnie....

Wracajac do filmu "Pianista": faktem jest,ze wizerunek Polakow w wielu filmach sa sceny w ktorych Polacy sa przedstawieni negatywnie albo dwuznacznie ( np Lista Schindlera kiedy to zydowskie dzieci krzycza "zegnajcie Zydzi" ). Po czesci takie zachowanie mialoodzwierciedlenie w faktach . Aby nie byc goloslownym moge polecic ostatnio przeze mnie czytana swietna monografie Krakowa pod okupacja niemiecka Andrzeja Chwalba "Okupacyjny Krakow" gdzie autor faktycznie przytacza antysemickie zachowania Polakow podkreslajac jednoczesnie to,ze byly one powszechniejsze wsrod ludzi z gorszym wyksztalceniem, zachowanie takie trudno nazwac reprezentatywnymi dla calego polskiego spoleczenstwa oraz to,ze wladze polskie ( zarowno emigracyjne jak i podziemne ) stanowczo sie sprzeciwialy takim zachowaniom i za nie karaly. To,ze w wielu filmach pomija sie to,ze Polakom za pomaganie zydom grozila czapa to juz kwestia ignorancji tworcow. Z pewnoscia Polanski mial swiadomosc kiedy tworzyl swoj film o tym jak wygladaly realia w czasie okupacji.

Ale zupelnie nie rozumiem tych zarzutow wobec filmu "Pianista". Gdzie w filmie Pianista sa przedstawieni antysemiccy Polacy ? Wszyscy Polacy jakich spotyka Szpilman albo mu pomagaja albo sa zyczliwie neutralni. Wyjatkiem moze byc postac grana przez Katarzyne Figure ale ona byla chyba volksdeutschem a jesli nawet byla Polka to byla to jedna postac wsrod masy Polakow ktorych w filmie przewinelo sie dosyc duzo. W filmie ukazany jest dramat wybitnego polskiego pianisty ( o zydowskich korzeniach ), czlowieka wyksztalconego i obytego w swiecie czyli Wladyslawa Szpilmana ktory probuje przetrwac. Film pod wzgledem scenariusza, muzyki, scenerii i aktorstwa jest filmem bardzo swietnym i naprawde sytuacja zostala przedstawiona w filmie w zgodzie z faktami. Pisanie,ze Polanski stworzyl film o tragedii zydowskiej dla "komerchy" to juz zupelne czepianie sie. Oczywiscie faktem jest,ze Polanski to rezyser i z tego zyje ( bo przeciez nie zarabia na handlu marchewka ) ale stworzyl ten film tez z powodow osobistych. Zreszta jak na film o Holocauscie jest to film wg ( i nie tylko ) najwybitniejszy.

Wiele osob pisze,ze pewne sceny w filmie sa nierealistyczne. Np kiedy Szpilman i ekipa Zydow wychodza poza getto widza stoiska z uginajacymi sie polkami. Szczegolow nie znam i tez troche watpie aby polki na targu az tak sie uginaly od towaru ale czepianie sie tych scen to juz szukanie igly w stogu siana. Czlowiek ktory pare lat spedzil w gettcie, gdzie musial kombinowac nagle wychodzi z getta i widzi "normalne" zycie ( faktem jest,ze mimo olbrzymich cierpien Polacy zyli lepiej niz Zydzi ) to jest zdziwiony ( ma to odzwierciedlenie w pamietnikach Szpilmana ). Inna kwestia poruszana to jezyk uzywany przez bohaterow filmu. Polacy i Zydzi mowia po angielsku, szyldy sklepowe i gazety maja polskie napisy, zas Niemcy mowia po niemiecku. Wydaje mi sie,ze to powszechny zabieg stosowany w filmach ( naprawde niewiele znam filmow gdzie kazda postac mowi w swoim jezyku narodowym ) gdyz film skierowany jest glownie do publiki anglojezycznej. Dialogi w filmie w 80 % toczone sa miedzy Zydami i/lub Polakami. Na dodatek trudno przeciez domagac sie aby aktorzy glownie amerykanscy uczyli sie polskiego ( ktory jest dosyc trudnym jezykiem ).
Mysle,ze to,ze Zydzi i Polacy mowia po angielsku a Niemcy po niemiecku ma pokazac dystans. Zreszta Niemcy w filmie nie prowadza jakis skomplikowanych dialogow a wydawanie rozkazow czy krzyczenie po niemiecku oddaje wg mnie wiekszy tragizm ludzi zyjacych pod okupacja. Co do szyldow i gazet sa po polsku aby widz mogl sie lepiej wczuc w fabule i historie ( nie wspominajac o tym,ze tlumaczenie wielu z nich byloby problematyczne ). Faktem jest, ze lepiej jest jak rezyser trzyma sie pewnej konwencji ( w Pianiscie byla prosta konwencja - Zydzi i Polacy mowia po angielsku, Niemcy po niemiecku ), gorzej jest jak konwencja jest lamana jak np w filmie o papiezu Janie Pawle II granym przez Voighta; tam bohaterowie ( Polacy ) rozmawiali miedzy soba po angielsku a do legitymujacego ich zandarma niemieckiego powiedzieli po polsku ( ze smiesznym akcentem ) "dzien dobry". Takie nie trzymanie sie konwencji jest naprawde komiczne.

Podsumowujac:

Film "Pianista" Romana Polanskiego to swietny film i oskarzanie tego filmu o "lewackosc" czy "antypolonizm" jest doprawdy smieszne; Polacy zostali przedstawieni w filmie ta jak odzwierciedlaja to fakty historyczne. Pozdrawiam fanow. Adrien Brody swietnie wczul sie w swoja role ( zwlaszcza przemawiaja do mnie ostatnie sceny kiedy jego postac jest wyglodzona i brudna ).

ocenił(a) film na 9
Monsieur_Joseph

Zgadzam się. Trzeba jeszcze dodać, że film reżyserował Polański, który przez kilka lat mieszkał w gettcie, a poźniej ukrywał się na wsi, więc pamięta, jakie były wtedy nastroje i nie jest to fikcja literacka.

Monsieur_Joseph

Nie, no pewnie. Skoro o Cyganach mało się mówi, to pozwólmy, żeby o Polakach też się nie mówiło. Co to za logika?

Poza tym zobacz, co powiedziała ta kobieta do Szpilmana po powstaniu w getcie. Nie pamiętam tego słowo w słowo, ale sens był mniej więcej taki: "Żydzi powstali to i Polacy teraz nabrali ducha i też mogą powstać". Polański uznał za stosowne zachować taki szczegół i w ten sposób go przedstawić, ale ani słowa o pewnym innym aspekcie, który ukazał Szpilman w książce.

"Cały świat wie, jak silna jest tradycyjna zaraza antysemityzmu wśród Polaków. Ale tylko niewielu wie, że żaden inny naród nie ukrył przed hitlerowcami tak wielu Żydów jak Polacy. Kro ukrywał Żyda we Francji, ryzykował karę więzienia lub obozu koncentracyjnego, w Niemczech kosztowało to życie, ale tylko w Polsce cenę stanowiło życie własne i całej rodziny."

Wszystko jest pokazane tak, jakby Szpilmanowi należało się ukrycie z urzędu - jakby to było całkiem normalne, no trochę się tam ci Polacy niepokoili, ale skoro tak spokojnie do tego podchodzili, to to przecież nie było takie wielkie bohaterstwo. Tak to wygląda dla przeciętnego nieobeznanego w temacie widza (a tacy są targetem tego filmu).

No i do tego parę szczegółów, jak te półki. Niby niewiele, ale tworzy pewien obraz i to niestety jest obraz, który składa się na wiedzę Amerykanów, Francuzów czy Niemców.

PS. Tak, wiem, że odwaga Polaków nie jest głównym tematem tego filmu. Ale odegrała decydującą rolę dla życia Szpilmana, a nie została nawet umniejszona - została zwyczajnie pominięta.

ocenił(a) film na 10
Monsieur_Joseph

Polecam również:
"POZYTYWKA" z Jessiką Lange
https://www.filmweb.pl/film/Pozytywka-1989-8837
"KANAŁ" Wajdy
https://www.filmweb.pl/video/Na+skr%C3%B3ty/Kana%C5%82-31959
"WIELKA UCIECZKA" Johna Sturgesa ze Stevem McQueenem, Jamesem Garnerem, Charlesem Bronsonem, Jamesem Coburnem i Donaldem Pleasancem
https://www.filmweb.pl/film/Wielka+ucieczka-1963-11669
"POCIĄG" Johna Frankenheimera z Burtem Lancasterem, Paulem Scofieldem i Jeanne Moreau
https://www.filmweb.pl/film/Poci%C4%85g-1964-35040
"WYROK W NORYMBERDZE" Stanleya Kramera ze Spencerem Tracy, Burtem Lancasterem, Montgomery Cliftem, Judy Garland i Maximilianem Schellem
https://www.filmweb.pl/film/Wyrok+w+Norymberdze-1961-35820
"MŁODE LWY" Edwarda Dmytryka z Marlonem Brando, Montgomery Cliftem i Deanem Martinem
https://www.filmweb.pl/film/M%C5%82ode+lwy-1958-7955
"KRZYŻOWY OGIEŃ" Edwarda Dmytryka z Robertem Ryanem i Glorią Grahame
https://www.filmweb.pl/film/Krzy%C5%BCowy+ogie%C5%84-1947-103505
"NOC GENERAŁÓW" z Omarem Shariffem i Peterem O’Toolem
https://www.filmweb.pl/film/Noc+genera%C5%82%C3%B3w-1967-37242
"KRÓL SZCZURÓW" z Georgem Seagalem
https://www.filmweb.pl/film/Kr%C3%B3l+szczur%C3%B3w-1965-6760
"PAN KLEIN" z Alainem Delonem
https://www.filmweb.pl/film/Pan+Klein-1976-99948

"PRZEŻYLIŚMY WOJNĘ" Johna Frankenheimera z Janet Leigh, Laurencem Harveyem i Frankiem Sinatrą,
https://www.filmweb.pl/film/Prze%C5%BCyli%C5%9Bmy+wojn%C4%99-1962-35158
"SIEDEM DNI W MAJU" Johna Frankenheimera z Kirkiem Douglasem Avą Gardner i Burtem Lancasterem,
https://www.filmweb.pl/film/Siedem+dni+w+maju-1964-9454
"CZERWONA LINIA" Sidneya Lumeta z Henry Fondą
https://www.filmweb.pl/film/Czerwona+linia-1964-106622
"BITWA O ALGIER" Gilo Pontecorvo,
https://www.filmweb.pl/film/Bitwa+o+Algier-1966-32637
"ŻELAZNY KRZYŻ" Sama Peckinpaha z Jamesem Coburnem, Jamesem Masonem i Maximilianem Schellem
https://www.filmweb.pl/film/%C5%BBelazny+krzy%C5%BC-1977-37394
"SPRAWA MORANTA" z Bryanem Brownem
https://www.filmweb.pl/film/Sprawa+Moranta-1980-91826
"POLA ŚMIERCI" Rolanda Joffe
https://www.filmweb.pl/film/Pola+%C5%9Bmierci-1984-8762
"OFIARY WOJNY" Briana De Palmy z Seanem Pennem i Michaelem J. Foxem
https://www.filmweb.pl/film/Ofiary+wojny-1989-8295
"NA GORĄCO" Briana De Palmy
https://www.filmweb.pl/film/Na+gor%C4%85co-2007-413587
"WZGÓRZE" Sidneya Lumeta z Seanem Connery (film pozbawiony wszelkich hamulców, rola na granicy aktorskiego obłędu. Doskonała. Zupełnie niedoceniona),
https://www.filmweb.pl/film/Wzg%C3%B3rze-1965-11836

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones