Krótka Historia Polskiego Kina to wyjątkowy projekt, realizowany w kinach studyjnych, który umożliwia szerokiemu gronu odbiorców zapoznać się z polską klasyką filmową na dużym ekranie.
"Ten przegląd powstał się z miłości do kina i ogromnej potrzeby przywrócenia na srebrny ekran najwybitniejszych dzieł polskiej kinematografii, które w swoim czasie sprawiły, że polskie kino stało się rozpoznawalne na arenie międzynarodowej" – mówi Marlena Gabryszewska prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych, które było inicjatorem cyklu, a dzięki znakomitej współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu ze strony PISF, możemy zaprezentować miłośnikom X Muzy arcydzieła polskiej kultury w wersji odrestaurowanej cyfrowo".
I tak w 72 kinach studyjnych w 58 miastach na terenie całej Polski można oglądać filmy wyselekcjonowane przez Tomasza Kolankiewicza, w latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W przeglądzie Krótka Historia Polskiego Kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl wystartował w lutym a zainaugurowała go projekcja nagrodzonego na festiwalu w Wenecji dramatu "Popiół i diament" w reżyserii Andrzeja Wajdy. Każdy seans poprzedzony jest wstępami w formie wykładu wideo prezentującymi sylwetki twórców/twórczyń, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Oprawa graficzna: Ewelina Gąska Realizacja spotu: Sergio Chao Patronat mediowy: Pełna Sala