film

Barwy ochronne

1976
1h 36m
7,9 18 583
oceny
7,9 10 1 18583
8,2 27
ocen krytyków
W czasie letniego obozu językowego dochodzi do konfrontacji dwóch osobowości - cynicznego docenta Szelestowskiego i młodego idealisty, magistra Kruszyńskiego. więcej mniej
Barwy ochronne zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

Złote Lwy
Film zdobył nagrodę Złote Lwy, 3 inne nagrody oraz 1 nominacja
Sprawdź wszystkie nagrody
Na skróty
Barwy ochronne
W dzisiejszym odcinku przypominamy znakomite dzieło Krzysztofa Zanussiego. 2013-05-13T10:20:40 PT4M18S https://fwcdn.pl/webv/07/29/30729/barwy_ochronne.30729.4.jpg

Trwa letni obóz kół językoznawczych. Kruszyński (Piotr Garlicki), młody magister, dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka (Eugeniusz Priwieziencew) z Torunia. Zdaje sobie sprawę, że naraża się rektorowi, który znany jest z niechęci do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację KruszyńskiegoTrwa letni obóz kół językoznawczych. Kruszyński (Piotr Garlicki), młody magister, dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka (Eugeniusz Priwieziencew) z Torunia. Zdaje sobie sprawę, że naraża się rektorowi, który znany jest z niechęci do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację Kruszyńskiego pogarsza entuzjastycznie przyjęcie rozprawy Raczyka przez młodzież. Tymczasem jury nagradza inną pracę - myślowo miałką i bez polotu.

studio
Studio Filmowe Tor
tytuł oryg.
Barwy ochronne
inne tytuły
Camouflage Wielka Brytania
Camouflage USA
więcej
W jednej ze scen magister Kruszyński nokautuje docenta Szelestowskiego, w wyniku czego ten drugi osuwa się na brzuchu po zboczu urwiska. Jarosław podchodzi do niego, obraca go na plecy i ociera mu twarz mokrą chusteczką. Po chwili odchodzi kawałek i zaczyna płakać, a wtedy widać ujęcie, w którym Jakub znowu leży na brzuchu.
Film kręcono w Rozalinie koło Warszawy (Polska).
Film był polskim kandydatem do Oscara w 1978 roku.
Ten film to znakomite studium tego, kim chcemy być i tego, kim się stajemy oraz tego, czy jesteśmy w porządku. Wobec innych i wobec samych siebie. więcej
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

tylko słyszałam

ocenił(a) film na 7

Z opowiadań nie mam ochoty oglądać tego filmu.

Kino Zanussiego jest nadęte jak balon i często puste w środku. Pełne frazesów bazujących na
tanich pseudo-etycznych sztuczkach. Z tego zbiorowiska banału i kiczu, bardzo zresztą sporego
(czasem nawet kilka filmów rocznie) "Barwy ochronne" wyłaniają się jako obraz pod wieloma
względami autentyczny. A poza tym to...

więcej

Szelestowski chyba jedna z najbardziej fenomenalnych kreacji w historii polskiego kina, a sam
Zapasiewicz to prawdopodobnie jeden z najbardziej charyzmatycznych i najlepszych aktorów na
skalę ŚWIATOWĄ. Obserwować jego grę, mimikę, słuchać jego głosu w tym filmie - to czysta
przyjemność. Bardzo spodobały mi się...

Wybitny film. Zderzenie dwóch światów.Cyniczny, trochę protekcjonalny docent oraz idealista, mądry i odważny magister.Dobro z jednej strony posiada nieskończoną wartość, a z drugiej jest słabe i kruche, nie ma wyrazistego zaplecza. Zło, odwrotnie, jest kompletnie pozbawione wszelkiej wartości, a jednocześnie jest...

aktualność skończyła się wraz z PRL-em. Jest ciągle aktualny - bez cynizmu nie ma kariery. Zapasiewicz zasłużył na Oscara, ale Amerykanie są chyba na "Barwy" zbytnio ograniczeni.