Volker Schlöndorff 

7,2
233 oceny pracy reżysera
Volker Schlöndorff
Oto paradoks współczesnego kina niemieckiego - na międzynarodowy sukces mogą liczyć dzieła, które choć wywodzą się z kręgu kultury niemieckiej pozostają otwarte na otaczający świat. Volker Schlöndorff doskonale wpisuje się w tę regułę. Urodzony w Wiesbaden, studiował w Paryżu, tam też kończył szkołę filmową i terminował na planie filmowym Alaina Resnais i Jean Pierre'a Melville'a. Potem jeden z czołowych twórców Nowego Kina Niemieckiego – formacji ukształtowanej na wzór francuskiej Nowej Fali na przełomie lat 60. i 70. , zafascynowany na równi kinem niemieckim złotego – ekspresjonistycznego – okresu i tradycją hollywoodzką. Wreszcie twórca o międzynarodowym zasięgu, realizujący swe filmy po obu stronach Atlantyku, czerpiący zarazem ze spuścizny literackiej różnych narodów. W końcu – szef wytwórni filmowej w Babelsbergu, dawnej UFA, potem DEFA, obecnie zaś – centrum filmowej Europy, siedziby Europejskiej Akademii Filmowej. Francuska szkoła sprawiła, że na tle innych twórców z kręgu nowego kina wyróżniał się dbałością o formę. Daleki od ducha awangardy, charakterystycznego choćby dla Fassbindera, bez nuty szaleństwa, właściwej Herzogowi i bez dziecięcej choroby wiecznego eksperymentowania, co stanowi o dziele Wendersa, tworzy filmy adresowane do możliwie szerokiej publiczności. Potrafił przy tym ocalić siebie, zaznaczyć swój styl, ale i przykuć uwagę, sprawić by go słuchano. Już debiutanckie Niepokoje wychowanka Törlessa spotkały się z żywym przyjęciem krytyki (nagroda w Cannes), co jednak nie oznaczało życzliwości publiczności. Stąd zmiana formy, jak i oparcie się na dobrej literaturze. Najpierw Musil, potem von Kleist, Brecht, Böll, Grass, Proust, Miller, Frisch, w końcu Tournier. I ciągle te same fascynacje istotą kina, możliwością przełożenia słowa na język obrazu. I te same pytania, brzmiące jednakowo mocno w każdym – zarówno współczesnym, jak i kostiumowym – utworze: o ludzką kondycję, o własną – jednostkową, także ogólnoniemiecką – tożsamość, o czas, który przeminął i o przyczyny, które zadecydowały o obrocie dziejów. Ten ostatni temat przewija się przez całą twórczość Schlöndorffa – od debiutu do filmu ostatniego. Skąd się wziął nazizm, skąd na tę ideologię przyzwolenie, jakie piętno pozostawił na jednostkach i całym narodzie?
Temat trudny i nieprzyjemny, lecz w kinie Schlöndorffa jest widocznie jakaś siła, która przyciąga i każe się nad nim zastanowić – tak w Utraconej czci Katarzyny Blum, jak Blaszanym bębenku czy Królu Olch, gdzie przestroga przed skłonnością do faszyzmu miesza się z realizmem faktu i magią wspomnienia lub legendy. Wyraziste przesłanie tych utworów ściągało nieraz na reżysera gromy, ale sprawiło, że zarówno tracona cześć..., jak i Bębenek są do dziś najbardziej kasowymi filmami w dziejach niemieckiego kina. Zaś sam Schlöndroff – jednym z najbardziej utytułowanych niemieckich twórców, mogących poszczycić się zarówno Złotą Palmą z Cannes, jak i Oscarem. Czy jednak tylko niemieckich? Od początku kariery Schlöndroffa cechowała otwartość na otaczający świat, umiejętność czerpania z innych kultur, dążenie do nakreślenia pełnych portretów ludzi i epok w których żyją, wskazanie wartości, jakie należy zachować. Słowem, zamiłowanie do kina tradycyjnego w formie, lecz częstokroć nowatorskiego w poszukiwaniu własnego punktu widzenia. Miejsca, gdzie poglądy reżysera spotykają się z przemyśleniami aktywnego widza.
więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 31 marca 1939

miejsce urodzenia: Wiesbaden, Niemcy

Złota Palma
Zdobył Złota Palma, 8 innych nagród oraz 15 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
dwukrotnie żonaty: 1. Margarethe von Trotta (1971 - 1991, rozwód); 2. Angelika, dziecko
Studiował w Paryżu na wydziale ekonomii i nauk politycznych, następnie nabywał umiejętności warsztatowe w Institut des Hautes Etudes cinematographique w paryskim IDHEC.
W 1973 roku wspólnie z Reinhardem Hauff'em i Eberhardem Junkersdorf'em założył własną wytwórnię produkcyjną "Bioskop Film".
Od 2001 roku profesor filmu i literatury przy europejskich uzupełniających studiach magisterskich w Saas Fee w Szwajcarii.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Poproszę o wasze listy obejrzanych filmów Volkera Schlöndorffa


1. Blaszany bębenek 8/10
2. Homo Faber 8/10
3. Opowieść Podręcznej 7/10
4. Śmierć komiwojażera 7/10
5. Król Olch 7/10
6. Dziewiąty dzień 7/10
7. Palmetto 5/10

Plany: Niepokoje wychowanka Törlessa, Legenda Rity, Miłość Swanna oraz wspólny film...

więcej

kina. Za "Króla Olch" daje mocne 7...

Jak na razie obejrzałem tylko 'Króla Olch'. Jestem zachwycony pod każdym względem! Reżyser swoim stylem i obiektywizmem (w końcu Niemiec...) przemówił w wyjątkowy sposób przez wspomniany film. Słysząc pozytywne opinie o 'Blaszanym bębenku' i innych filmach wychodzi na to, że jest to artysta uzdolniony. Muszę wziąć się...

więcej

Były to Palmetto,Król Olch i Blaszany bębenek.Też chciałbym więcej...

Wstyd się przyznać, ale oglądałam tylko jeden film tego znanego reżysera. Czy ktoś zna bliżej jego twórczość i mógłby mi polecić coś wartego zobaczenia poza "Blaszanym bębenkiem"?