PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=1121}
7,3 7 135
ocen
7,3 10 1 7135
7,3 15
ocen krytyków
Brzezina
powrót do forum filmu Brzezina

Fenomenalnie Wajda wykorzystał tutaj obrazy Malczewskiego, nie dość że jeden z obrazów wisi na ścianie, to jeszcze
ożywił je zamieniając je w film, obrazy takie jak

"zatruta studnia"
http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/obrazy/zatruta_studnia_chimera_orginal.jp g

"Thanatos"
http://culture.pl/sites/default/files/images/imported/sztuki%20wizualne/galeria/ gl%20malczewski%20obrazy/fo_malczew
ski_thanatos_mnw2_39179.jpg
ten obraz akurat jest umieszczony w filmie, ale jakby z perspektywy okna i Stasia :)

"śmierć"
http://pinakoteka.zascianek.pl/Malczewski_J/Images/Smierc_2.jpg

to tylko nieliczne obrazy jakby wtopione w obraz filmu

Genialne! mimo, dziewczyny z kosą, śmierci, to jednak Malwina jest czymś co daje życie, jej wizerunek przeplata sie
niejednokrotnie z wodą, a woda to życie,... czyż nie?
Światło które pada na twarze.. w pierwszej scenie, widać że Staś ma twarz oswietloną kolorami zielono żółto fioletowymi,
zas Bolesław kolory czerwone, co dodatkowo potęguje wrażenie dziwnej relacji między nimi!

użytkownik usunięty
wikola

Malwina Stasia odprowadza na drugą stronę, a Bolesława przywraca do świata żywych. Łączy w sobie życie i śmierć. Bardzo wymowna jest scena, gdy kosi kaczeńce (w opowiadaniu zbiera grzyby, Wajda zmienił otoczenie, pozostawiając dialog)... Tanatos z kosą, brodząca w wodzie, symbolu życia. Akademia Polskiego Filmu zamieszcza bardzo ciekawe analizy, m.in. "Brzeziny".

ocenił(a) film na 9
wikola

Tak, Malczewski w "Brzezinie" rzuca się w oczy. Bardzo czytelne symbole. Świetnie użyte w filmie. Wajda nie tylko tu w "Brzezinie" ożywia obrazy, które poszerzają symbolikę filmu. To samo np. w "Katyniu" czy w "Tataraku". Hopper czy Malczewskiego "Wigilia na Syberii" potrafią w jednej chwili przywołać takie asocjacje, które przy próbie opowiadania ich zajęłyby tyle scen, tyle taśmy i czasu. Świetna rzecz -skrót symbolu! Malarstwo w filmie! Tarkowski np. używał obrazów wprost w "Zwierciadle", "Rublowie" lub w "Solaris" jako przeglądanego albumu, ale też "ożywiał" obrazy jak np. Brueghela "Spis ludności w Betlejem" w "Zwierciadle". Inną rzeczą jest obecność czyjegoś autentycznego obrazu w filmie jak np. Giorgia Morandiego w "Słodkim życiu" Felliniego i rozmowa o nim. Tak też w "Brzezinie", tak na wszelki wypadek, jakby ktoś nie zauważył inscenizowanego Malczewskiego, Wajda umieszcza prawdziwy obraz, czy też jego reprodukcję.

wikola

Ja wszystkich odniesień może nie zauważyłam, ale jak na ścianie mi mignął, to od razu... nie do pomylenia styl.

ocenił(a) film na 8
wikola

Dawno temu oglądalam ten film, niczego takiego nie zauważyłam, a po latach kiedy poznalam malarstwo Malczewskiego, które bardzo swoją drogą lubię, to od razu mi się rzucił w oczy obraz na ścianie w pokoju Bolesława kobieta z kosą. Wydał mi się ten styl znajomy, ale zaczęłam wertowac internet i nie znalazałam go w dziełach Jacka Malczewskiego, więc już zgłupialam czy to napewno jego?

ocenił(a) film na 8
wikola

Maturę o tym pisałem. W ogóle Wajda w wielu filmach do Malczewskiego nawiązuje.
Samo wyszukiwanie tych nawiązań jest fascynujące

ocenił(a) film na 5
wikola

Schlebiasz sobie, zauważycielu.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones