Shirley – wizje rzeczywistości

(2013)

Shirley - Visions of Reality

0 0 FILM 681406
Shirley – wizje rzeczywistości (2013)
http://www.filmweb.pl/film/Shirley+%E2%80%93+wizje+rzeczywisto%C5%9Bci-2013-681406/userRecommends
1 godz. 33 min.
ocena społeczności: niezły
6,2/10
953 głosy
  • 2.756 osób chce zobaczyć ten film

Reżyser opowiada historię Ameryki i jej mieszkańców, odwołując się do obrazów Edwarda Hoppera. Opowieść zamknięta jest w monologach wewnętrznych tytułowej Shirley.

Shirley – wizje rzeczywistości (2013)

zdjęcia

(11)

United States of Shirley

Wpływ Edwarda Hoppera na kino jest nieoceniony – inspirował Hitchcocka i Scorsesego, jego duchowymi spadkobiercami są m.in. Terrence Malick czy Sam Mendes, a wszelkie filmy o  mrocznym rewersie amerykańskich przedmieść są jak powidoki jego prac. Co kino ma Hopperowi do zaoferowania w zamian? Deutsch zatrzymuje się gdzieś pomiędzy hołdem a twórczą parafrazą. Zszywając hopperowskie "skrawki życia", układa nową, epicką opowieść o Ameryce. czytaj dalej

  • Stephanie Cumming Stephanie Cumming
    Shirley
    Stephanie Cumming jako Shirley
     
  • Christoph Bach Christoph Bach
    Stephen
     
  • Florentín Groll Florentín Groll
    Pan Antrobus / Kinoman
     
  • Elfriede Irrall Elfriede Irrall
    Pani Antrobus / Kinomanka / Pierwszy pasażer pociągu
     
  • Tom Hanslmaier Tom Hanslmaier
    Kierownik biura
     
zobacz pełną obsadę

Edward Hopper fascynował pisarzy, reżyserów i muzyków, ćmy barowe i bardów nocnego życia. Był malarzem nowoczesności - portretował życie w wielkim mieście. Obrazy Hoppera intrygują, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwilę mają się rozegrać, albo właśnie się wydarzyły. Napięcie je rozsadza, ale nigdy nie widzimy momentu kulminacyjnego. Gustav Deutsch zaczyna swoje "wizje rzeczywistości” tam, gdzie kończy się narracja malarza. Wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych prac artysty, które "ożywają”. Deutsch umieszcza w nich bohaterkę zbiorową, amerykańską everygirl o zwykłym imieniu Shirley, aktorkę offowego teatru, która przeprowadza widzów przez doświadczenie amerykańskiej rzeczywistości w pierwszej połowie XX wieku. Znajdując się pod wpływem amerykańskiej trylogii Johna Dos Passosa: "The 42nd Parallel" (1930),  "Nineteen Nineteen" (1932) i "The Big Money" (1936), Deutsch pisał scenariusz filmu z przekonaniem, że nic tak nic odda sytuacji kraju, jak losy wyjętych z tłumu indywidualności. W ich życiu - jak w kropli wody - odbija się wielka polityka, obyczajowość, przemiany społeczne, rewolucje świadomości. Austriacki reżyser doświadczenie Ameryki zamyka w monologach wewnętrznych Shirley. Wydarzenia, nazwiska, mity wpisane w zbiorową pamięć przywołują określone obrazy i nastroje. W ścieżce dźwiękowej pojawiły się autentyczne nagrania audycji radiowych z ubiegłego wieku.

pozostałe informacje

muzyka:
Christian Fennesz , David Sylvian
zdjęcia:
Jerzy Palacz
dystrybucja:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
studio:
  • Filmfonds Wien (
    • finansowanie
    )
  • Filmstandort Austria (FISA) (
    • finansowanie
    )
  • KGP Kranzelbinder Gabriele Production
więcej
inne tytuły:
(więcej...)

dyskusja

(11 tematów)
tytułautorpostyostatnio pisał

Taka piękna katastrofa (a raczej nuda;))

Oj niestety - to był mój "must see" tegorocznych Nowych Horyzontów, nadzieje były ogromne, a wynudziłam się ... czytaj dalej
14

dla ...

...oka uczta, z uchem już gorzej, monologi są średnie, a momentami nieznośne (motyw z platońską jaskinią na poziomie liceum), muzyka Fennesza ... czytaj dalej
washack washack
ocena: 6
2
Wpis został zablokowany z uwagi na jego niezgodność z regulaminem
0
 

Piękna nuda...

Film jest niezwykle nudny jednak scenografia wynagradza, niesamowite ujęcia, malarstwo na dużym ekranie.
0
 

Ruchome obrazy

Popełniłem jeden zasadniczy błąd i wybrałem się na film "w ciemno". Nie miałem więc pojęcia że jest to adaptacja obrazów. Tym trudniej ... czytaj dalej
0
 
Zobacz wiecej tematow

Dowiedz się więcej o

WTF:false,ads:true