Shirley - Visions of Reality

Reżyser opowiada historię Ameryki i jej mieszkańców, odwołując się do obrazów Edwarda Hoppera. Opowieść zamknięta jest w monologach wewnętrznych tytułowej Shirley.

Wpływ Edwarda Hoppera na kino jest nieoceniony – inspirował Hitchcocka i Scorsesego, jego duchowymi spadkobiercami są m.in. Terrence Malick czy Sam Mendes, a wszelkie filmy o  mrocznym rewersie amerykańskich przedmieść są jak powidoki jego prac. Co kino ma Hopperowi do zaoferowania w zamian? Deutsch zatrzymuje się gdzieś pomiędzy hołdem a twórczą parafrazą. Zszywając hopperowskie "skrawki życia", układa nową, epicką opowieść o Ameryce. czytaj dalej

zdaniem społeczności pomocna w: 81%
pokaż:
 oceń grę aktorską:
Stephanie Cumming Stephanie Cummingjako:Shirley
Stephanie Cumming jako Shirley
Christoph Bach Christoph Bachjako:Stephen
Florentín Groll Florentín Grolljako:Pan Antrobus / Kinoman
Elfriede Irrall Elfriede Irralljako:Pani Antrobus / Kinomanka / Pierwszy pasażer pociągu
Tom Hanslmaier Tom Hanslmaierjako:Kierownik biura

Edward Hopper fascynował pisarzy, reżyserów i muzyków, ćmy barowe i bardów nocnego życia. Był malarzem nowoczesności - portretował życie w wielkim mieście. Obrazy Hoppera intrygują, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwilę mają się rozegrać, albo właśnie się wydarzyły. Napięcie je rozsadza, ale nigdy nie widzimy momentu kulminacyjnego. Gustav Deutsch zaczyna swoje "wizje rzeczywistości” tam, gdzie kończy się narracja malarza. Wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych prac artysty, które "ożywają”. Deutsch umieszcza w nich bohaterkę zbiorową, amerykańską everygirl o zwykłym imieniu Shirley, aktorkę offowego teatru, która przeprowadza widzów przez doświadczenie amerykańskiej rzeczywistości w pierwszej połowie XX wieku. Znajdując się pod wpływem amerykańskiej trylogii Johna Dos Passosa: "The 42nd Parallel" (1930),  "Nineteen Nineteen" (1932) i "The Big Money" (1936), Deutsch pisał scenariusz filmu z przekonaniem, że nic tak nic odda sytuacji kraju, jak losy wyjętych z tłumu indywidualności. W ich życiu - jak w kropli wody - odbija się wielka polityka, obyczajowość, przemiany społeczne, rewolucje świadomości. Austriacki reżyser doświadczenie Ameryki zamyka w monologach wewnętrznych Shirley. Wydarzenia, nazwiska, mity wpisane w zbiorową pamięć przywołują określone obrazy i nastroje. W ścieżce dźwiękowej pojawiły się autentyczne nagrania audycji radiowych z ubiegłego wieku.

pozostałe informacje

muzyka:
zdjęcia:
dystrybucja:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
studio:
  • Filmfonds Wien (
    • finansowanie
    )
  • Filmstandort Austria (FISA) (
    • finansowanie
    )
  • KGP Kranzelbinder Gabriele Production
(więcej...)
inne tytuły:
(więcej...)

forum (11)

    • autor: kingucha89

    Oj niestety - to był mój "must see" tegorocznych Nowych Horyzontów, nadzieje były ogromne, a wynudziłam się okrutnie. Na szczęście jest na co popatrzeć, bo film jest utrzymany w stylistyce obrazów Hoppera, które sa genialne. Myślę jednak, że film znajdzie swoich fanów - ktoś kto ... czytaj dalej

    • autor: washack
    • ocenił(a) ten film na: 6

    ...oka uczta, z uchem już gorzej, monologi są średnie, a momentami nieznośne (motyw z platońską jaskinią na poziomie liceum), muzyka Fennesza ujdzie, ale nagłe pojawienia się piosenek Sylviana są żenujące....dobrze, że wspomina się o Cage‘u i Nono, ale to za mało... wolę jedna oglądać obrazy Hoppera

  • Wpis został zablokowany z uwagi na jego niezgodność z regulaminem
    • autor: marzby
    • autor: sylviaaaa

    Film jest niezwykle nudny jednak scenografia wynagradza, niesamowite ujęcia, malarstwo na dużym ekranie.

    • autor: Lucky_luke
    • ocenił(a) ten film na: 6

    Popełniłem jeden zasadniczy błąd i wybrałem się na film "w ciemno". Nie miałem więc pojęcia że jest to adaptacja obrazów. Tym trudniej było mi zrozumieć dobór wnętrz, jakimi dysponował reżyser. Nie byłem też w stanie pojąć czemu tyle jest tutaj nagości. Teraz gdy obejrzałem dzieła malarza do których ... czytaj dalej

zobacz wszystkie tematy na forum

Dowiedz się więcej o