Recenzja wyd. DVD filmu
Czarne kino gangsterskie w rytmach czarnej muzyki
"New Jack City" - klasyk "czarnego" kina gangsterskiego - obejrzałem 20 lat po jego premierze. Niedawno udało mi się nabyć ten tytuł na DVD w dwupłytowym wydaniu specjalnym. Do tej pory znałem ten film z opisów, recenzji, a przede wszystkim ze ścieżki dźwiękowej, której słuchałem, gdy w szkole podstawowej zacząłem interesować się muzyką i kulturą hip-hopową. Już wtedy oglądałem mnóstwo filmów gangsterskich i społeczno-obyczajowych, w których pojawiali się znani raperzy. Muszę przyznać, że jako dziecko niewiele z tego rozumiałem. Najbardziej zachwycał mnie w tych filmach muzyka, postacie ze świata hip-hopu i cała otoczka z tym związana - kultura i obraz życia Afroamerykanów.
Mario Van Peebles, który reżyserował ten film, pokazał Nowy Jork drugiej połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Na tle tego miasta przedstawił jeden z głównych problemów społecznych, który trawi mieszkańców biednych dzielnic miasta - narkotyki, a także biedę i przestępczość. Problemy te ukazane zostały na przykładzie społeczności Afroamerykanów i dzielnic, w których zamieszkują. Do tego obrazu reżyser zaangażował moim zdaniem świetnych aktorów takich, jak Wesley Snipes, Ice T, Chris Rock (świetna rola epizodyczna) oraz Judd Nelson, a także siebie samego w roli drugoplanowej. Film oparty jest na bardzo prostym schemacie (zwłaszcza w kinie amerykańskim), gdzie mamy ukazaną walkę dobra ze złem, problem społeczny z dużą dawką sensacji, a także elementy typowe dla filmów gangsterskich - zdrada, lojalność, zasady, bezwzględność, kobiety, pieniądze i konsekwencję w dążeniu do celu, zarówno u dobrych jak i złych postaci. Scott Appleton (Ice T) to twardy gliniarz doskonale znający ulice swego miasta i oddany swojej pracy. Za niekonwencjonalne działania zawieszony w czynnościach służbowych, zostaje przywrócony do pracy przez swojego przełożonego z wydziału - Stone'a (Mario Van Peebles) i przydzielony do pary niejakiemu Nickowi Peretti (Judd Nelson) - również nieco ekscentrycznemu policjantowi. Obaj panowie cieszą się nie najlepszą opinią służbową, jednak to oni najbardziej nadają się do akcji, w której celem jest pojmanie barona narkotykowego - Nino Browna (Wesley Snipes). Ten z kolei rozkręca w mieście swoje imperium oparte na cracku, wymuszając szacunek poprzez zastraszenie zarówno wśród swoich ludzi i swoich wrogów. Jest bezwzględny w eliminowaniu dłużników, wspólników, do których stracił zaufanie, a także konkurencji, z którą nie uznaje żadnych układów. Jest zadufanym w sobie gangsterem żądnym władzy i pieniędzy, który nie cofnie się przed niczym, aby zrealizować swe cele. Z nim właśnie muszą zmierzyć się bohaterowie tej produkcji, próbując różnych sposobów, m.in. wprowadzając do jego fabryki narkotyków swojego informatora - Pooky'ego (Chris Rock), który był kiedyś jego klientem uzależnionym od cracku. Nino jest jednak sprytny i stawia przed policjantami coraz wyżej poprzeczkę, aż do zaskakującego finału.
Ta historia przedstawiona jest w niecałe 100 minut. W filmie dzieje się dużo, ale nie ma wydłużeń i nie wieje nudą. Wartka akcja, zaskakujące jej zwroty i brak konieczności zastanawiania się nad fabułą sprawiają, że film jest bardzo przejrzysty, prosty w odbiorze, a jednak ciekawy. Dostarcza dużo dobrej rozrywki zarówno za sprawą motywów sensacyjnych (pościgi, bójki, strzelaniny), jak i wątków społeczno-obyczajowych. Wspomniany wcześniej prosty schemat filmu został świetnie wypełniony wykreowanymi postaciami, zdarzeniami, a przede wszystkim świetnym i bardzo spójnym klimatem. Na osobną uwagę zasługuje oprawa muzyczna - kompozycje nie tylko stanowią tło filmu, ale mieszają się z akcją, na przykład zabawę sylwestrową w lokalu Nino Browna rozkręca sam Flavor Flav z Public Enemy. Za świata hip-hopu w filmie pojawia się jeszcze Fab 5 Freddy, a w soundtracku (oczywiście oprócz Ice T) tacy wykonawcy jak 2 Live Crew, Queen Latifah. Ponadto ścieżkę dźwiękową wypełniają utwory soul i r'n'b.
Na płycie DVD z filmem znajduje się komentarz reżysera oraz zwiastun filmowy, natomiast na drugiej umieszczone są same dodatki: "New Jack City: A Hip-Hop Classic" - materiał, w którym artyści i inne postacie ze świata hip-hopu wyrażają uznanie dla tego filmu oraz komentują go również z perspektywy muzycznej. "Harlem World: A Walk Inside" - krótki dokument, w którym Mario Van Peebles prezentuje obrazy i dźwięki Harlemu, a towarzyszący mu kustosz jednego z nowojorskich muzeów opowiada historię tej dzielnicy. "Road to New Jack City" to wypowiedzi twórców i aktorów przeplatane fragmentami filmu, a w dziale music videos zamieszczone są teledyski do trzech utworów ze wspomnianej wcześniej ścieżki dźwiękowej.
Mario Van Peebles, który reżyserował ten film, pokazał Nowy Jork drugiej połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Na tle tego miasta przedstawił jeden z głównych problemów społecznych, który trawi mieszkańców biednych dzielnic miasta - narkotyki, a także biedę i przestępczość. Problemy te ukazane zostały na przykładzie społeczności Afroamerykanów i dzielnic, w których zamieszkują. Do tego obrazu reżyser zaangażował moim zdaniem świetnych aktorów takich, jak Wesley Snipes, Ice T, Chris Rock (świetna rola epizodyczna) oraz Judd Nelson, a także siebie samego w roli drugoplanowej. Film oparty jest na bardzo prostym schemacie (zwłaszcza w kinie amerykańskim), gdzie mamy ukazaną walkę dobra ze złem, problem społeczny z dużą dawką sensacji, a także elementy typowe dla filmów gangsterskich - zdrada, lojalność, zasady, bezwzględność, kobiety, pieniądze i konsekwencję w dążeniu do celu, zarówno u dobrych jak i złych postaci. Scott Appleton (Ice T) to twardy gliniarz doskonale znający ulice swego miasta i oddany swojej pracy. Za niekonwencjonalne działania zawieszony w czynnościach służbowych, zostaje przywrócony do pracy przez swojego przełożonego z wydziału - Stone'a (Mario Van Peebles) i przydzielony do pary niejakiemu Nickowi Peretti (Judd Nelson) - również nieco ekscentrycznemu policjantowi. Obaj panowie cieszą się nie najlepszą opinią służbową, jednak to oni najbardziej nadają się do akcji, w której celem jest pojmanie barona narkotykowego - Nino Browna (Wesley Snipes). Ten z kolei rozkręca w mieście swoje imperium oparte na cracku, wymuszając szacunek poprzez zastraszenie zarówno wśród swoich ludzi i swoich wrogów. Jest bezwzględny w eliminowaniu dłużników, wspólników, do których stracił zaufanie, a także konkurencji, z którą nie uznaje żadnych układów. Jest zadufanym w sobie gangsterem żądnym władzy i pieniędzy, który nie cofnie się przed niczym, aby zrealizować swe cele. Z nim właśnie muszą zmierzyć się bohaterowie tej produkcji, próbując różnych sposobów, m.in. wprowadzając do jego fabryki narkotyków swojego informatora - Pooky'ego (Chris Rock), który był kiedyś jego klientem uzależnionym od cracku. Nino jest jednak sprytny i stawia przed policjantami coraz wyżej poprzeczkę, aż do zaskakującego finału.
Ta historia przedstawiona jest w niecałe 100 minut. W filmie dzieje się dużo, ale nie ma wydłużeń i nie wieje nudą. Wartka akcja, zaskakujące jej zwroty i brak konieczności zastanawiania się nad fabułą sprawiają, że film jest bardzo przejrzysty, prosty w odbiorze, a jednak ciekawy. Dostarcza dużo dobrej rozrywki zarówno za sprawą motywów sensacyjnych (pościgi, bójki, strzelaniny), jak i wątków społeczno-obyczajowych. Wspomniany wcześniej prosty schemat filmu został świetnie wypełniony wykreowanymi postaciami, zdarzeniami, a przede wszystkim świetnym i bardzo spójnym klimatem. Na osobną uwagę zasługuje oprawa muzyczna - kompozycje nie tylko stanowią tło filmu, ale mieszają się z akcją, na przykład zabawę sylwestrową w lokalu Nino Browna rozkręca sam Flavor Flav z Public Enemy. Za świata hip-hopu w filmie pojawia się jeszcze Fab 5 Freddy, a w soundtracku (oczywiście oprócz Ice T) tacy wykonawcy jak 2 Live Crew, Queen Latifah. Ponadto ścieżkę dźwiękową wypełniają utwory soul i r'n'b.
Na płycie DVD z filmem znajduje się komentarz reżysera oraz zwiastun filmowy, natomiast na drugiej umieszczone są same dodatki: "New Jack City: A Hip-Hop Classic" - materiał, w którym artyści i inne postacie ze świata hip-hopu wyrażają uznanie dla tego filmu oraz komentują go również z perspektywy muzycznej. "Harlem World: A Walk Inside" - krótki dokument, w którym Mario Van Peebles prezentuje obrazy i dźwięki Harlemu, a towarzyszący mu kustosz jednego z nowojorskich muzeów opowiada historię tej dzielnicy. "Road to New Jack City" to wypowiedzi twórców i aktorów przeplatane fragmentami filmu, a w dziale music videos zamieszczone są teledyski do trzech utworów ze wspomnianej wcześniej ścieżki dźwiękowej.
Moja ocena:
9
Udostępnij: