Młodzi filmowcy, reżyser, scenarzysta oraz operator poszukują finansowania dla swojego debiutanckiego filmu. Ich każdy kolejny scenariusz spotyka się jednak z brakiem aprobaty lub propozycją daleko idących przeróbek.
Jacek i Anna Kwiatkowscy, którzy mają już dwoje własnych dzieci, postanawiają adoptować sierotę. Wbrew założeniom przygarniają nie tylko nastoletniego chłopca, ale również dwie dziewczynki.
Film o duchowym życiu inteligencji stolicy w latach okupacji niemieckiej, koncentruje się zwłaszcza na środowiskach związanych z teatrem i filmem. Choć wspomina się w nim także o artystach z innych dziedzin, naukowcach i młodzieży z tajnych kompletów, autorzy najwięcej miejsca poświęcają przedstawieniu sytuacji i zachowań aktorów. O ofercie kulturalnej w Warszawie, o postawach, bojkotach i zakazach oraz ich przyczynach i konsekwencjach mówią przed kamerą: historycy - Janina Hera, Aleksander Gieysztor, Tadeusz Pacewicz, Andrzej Kunert, Jan Gozdawa Gołębiowski, Zdzisław Sierpiński, Władysław Bartoszewski i Andrzej Ryszkiewicz, aktorzy i aktorki - Wieńczysław Gliński, Andrzej Łapicki, Zofia Jamry, Rudolf Gołębiowski, Xenia Grey, Krystyna Marynowska, a także pianista Jan Ekier, literat Lesław Bartelski, artysta malarz Jerzy Mierzejewski, satyryk Antoni Marianowicz oraz prof. medycyny Zofia Dąbrowska.
Film Andrzej Brzozowskiego otwierają ujęcia z londyńskiej katedry. W odprawianym w niej nabożeństwie uczestniczą dyplomaci polscy i brytyjscy oraz weterani Powietrznych Sił Zbrojnych. Podczas mszy poświęcona zostaje tablica upamiętniająca ich udział w Bitwie o Anglię i innych działaniach wojennych. „Pamiętajcie! Oni byli murem tak w nocy, jako i za dnia.” – głosi napis na tablicy. W ujęciach zamykających film dokumentaliści ukazują rzędy białych krzyży i orła umieszczonego na wysokim cokole. "Miłość żąda ofiary" to jednak nie tylko opowieść o tych, co zginęli, których poznać możemy dzięki zdjęciom i rysunkom, ale i o tych, którym niekiedy cudem udało się przeżyć. Do kamery wypowiadają się lotnicy, wspominając szkolenia oraz kolejne loty nad Wyspami i kontynentem, a także atmosferę w bazie wojskowej. Niemal każdej akcji towarzyszył strach, a po powrocie do bazy duma. Niektóre z opowieści mają charakter bardzo osobistych wyznań. Wielka historia, w którą wpisali się polscy lotnicy, łączy się w nich z historią prywatną – ze wspomnieniem przyjaźni i miłości, rozrywek. W dokumencie dominuje poetyka „gadających głów”, którą uzupełniają filmy i fotografie archiwalne. "Miłość żąda ofiary" to jeden z wielu dokumentów historycznych, które powstały u progu lat 90. Ich celem było uzupełnienie białych plam dziejów polskiego narodu – zdarzeń zakłamywanych lub przemilczanych w okresie Polski Ludowej.
Uznana za najwybitniejszą polską aktorkę tragiczną XIX wieku, Helena Modrzejewska była artystką szczególnie sprawdzającą się w ukochanych przez siebie Szekspirze, Schillerze, Słowackim. Marzyła o wprowadzeniu na warszawską scenę utworów zakazanych wówczas romantyków, o inscenizacji w Polsce arcydzieł sztuki światowej, a na świecie - arcydzieł dramaturgii polskiej. Pochodzącą z nizin społecznych artystkę cechowa upór i konsekwencja, które to, poza jej niekwestionowanym talentem, zaprowadziły ją na sam szczyt.
Sztuka lat 50. i przekazywane przez nią wartości - w oczach młodzieży żyjącej prawie 40 lat później. Podstawą dyskusji, którą prowadzą młodzi ludzie z Liceum im. Hoffmanowej w Warszawie, są prace plastyczne z nurtu realizmu socjalistycznego. Przy okazji widz poznaje również stosunek jej uczestników do ustroju i tamtych czasów oraz ich poglądy na motywacje twórców i sterujące nimi mechanizmy systemowe, a także na powinności sztuki i artysty.
Scenariusz serialu oparto na motywach cyklu powieściowego Ewy Szelburg-Zarembiny. Osobiste dramaty ludzi pochodzących z ubogich warstw społecznych są ukazane na tle ruchów niepodległościowych i rewolucyjnych w zaborze rosyjskim na przełomie XIX i XX wieku. Film przedstawia ich walkę o przetrwanie przy jednoczesnym zachowaniu godności. Jest to też opowieść o rodowodzie znacznej części polskiej inteligencji. Główną bohaterką serialu jest Joanna, osierocona dziewczynka, uparcie poszukująca szczęścia, której życie przypadło na czas burzliwych wydarzeń historycznych, w których uczestniczyli Polacy, od rewolucji 1905 do I wojny światowej. Małą Joannę gra Jowita Miondlikowska. W roli Joanny już nieco starszej zadebiutowała i odniosła sukces Joanna Trzepiecińska, wówczas studentka III roku szkoły teatralnej. [za www.filmpolski.pl]
Główna bohaterka swoim osobistym urokiem przydaje wiarygodności filmowej Ewie, rezolutnej pannicy ciągle wściubiającej nos w nie swoje sprawy, trochę zwariowanej, odrobinę naiwnej, która swoim uśmiechem, serdecznością i niewzruszoną wiarą w zwycięstwo dobra zmienia życie ludzi wokół siebie.
Rok 1956 - najbardziej brzemienny w skutki zakręt naszej historii... XX Zjazd Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego, śmierć Bolesława Bieruta, I Sekretarza KC PZPR, wydarzenia "czarnego czwartku" 28 czerwca w Poznaniu, Polski Październik - stanowią ciąg zdarzeń, których znaczenia dla społeczeństwa polskiego nie sposób przecenić. Film "Niepokonani" stawia pytania o źródła i mechanizmy kryzysu władzy, o jego konsekwencje. Ukazuje przebieg zdarzeń, które przyniosły cierpienie i śmierć wielu mężczyzn, kobiet i dzieci. W 1956 naród uwierzył, że "zmiany w systemie sprawowania władzy są trwałe". Jakże tragiczna była to wiara. "Niepokonani" mają wyjątkowo trudną drogę na ekrany. Film zrealizowany przez Andrzeja Marka Drążewskiego w roku 1981, swojej pierwszej kopii ekranowej doczekał się w roku 1984, a dopiero w czerwcu 1988 uzyskał debit cenzury. Ciągle nie oznacza to, że można go będzie obejrzeć w kinach.
Po zakończeniu służby na placówce w Wielkiej Brytanii Borewicz zostaje skierowany do Urzędu Spraw Wewnętrznych. Daje się tam poznać jako niekonwencjonalny i skuteczny śledczy.