Życie ukryte w słowach/film/%C5%BBycie+ukryte+w+s%C5%82owach-2005-1438042005
pressbook
Inne
TREŚĆ
Samotny punkt na środku morza, o który codziennie rozbijają się tysiące fal. Platforma wiertnicza, na której, do chwili tragicznego wypadku, pracują tylko mężczyźni. Tajemnicza kobieta z przeszłością (Sarah Polley) trafi tutaj, aby zaopiekować się ociemniałym robotnikiem (Tim Robbins). Pielęgniarkę i pacjenta połączy uczucie, które odsłoni niejeden sekret. Josef i Hanna poznają wspólnie smak prawdy i kłamstwa, radości i cierpienia. Oto film o 25 milionach fal, hiszpańskim kucharzu (Javier Camara) i gęsi. O miłości, której siła nie zważa na tragiczny los. Film został dedykowany Inge Genefke, aktywistce na rzecz przeciwdziałania torturom wojennym, i John`owi Bergerowi, pisarzowi.
JOHN BERGER O FILMIE
Nie myślę o grze aktorów czy o plenerach. Bohaterów określa ich styl życia, a ich (i nasze) słabości biorą się z doświadczenia, jakie przynosi życie. Dystans, jaki dzieli historię i prawdziwe życie, jest nieznaczny. Przypominają mi się filmy Rosselliniego i de Sici, kręcone w powojennych Włoszech. Kino pokazuje świat inaczej, z punktu widzenia estetyki obrazu filmy te kojarzą się z renesansowym malarstwem, np. Mantegną. Jednym z motywów przewijających się w filmie jest jedzenie i przyjemność, jaką daje gotowanie. Kolejnym motywem jest dowcip, który pojawia się w chwili, gdy wszystko inne zawodzi. Oba elementy przypominają nam, że życie może być dla nas darem. Na platformie żyje gęś, którą częściowo oswoił oceanolog, zajmujący się pomiarem siły fal morskich. To dobry znak. Film ukazuje pragnienie człowieka, chcącego się przekonać, że życie jest jednak darem. Niepotrzebnie używam wielkich słów – proszę się wsłuchać w małe słowa, które padają w filmie. Starczą za całe wytłumaczenie. Film pomyślano jako coś więcej niż przypowieść o męczeństwie. Ile obrazów poświęcono temu tematowi na przestrzeni wieków? Mnóstwo. W świecie takim, jakim go widzą bogaci i media, pozostające pod ich kontrolą, nie ma jednak miejsca na męczeństwo. Zastąpiło je wyzwolenie: od bólu i przemocy. Komfort ten zapewniają pieniądze, a w drugiej kolejności złudzenia, jakie dają przedmioty, którymi się otaczamy. W tym filmie nie ma miejsca na wyzwolenie i dlatego utożsamiamy się z jego bohaterami. Nie chcemy jednak hołubić cierpienia. Pokazujemy, że może ono prowadzić do wspólnego zbawienia. Nie ma w tym nic trywialnego czy przemądrzałego. To odwieczna prawda, którą poznają ci, którzy niewiele znaczą. Poparzony, ociemniały robotnik (Tim Robbins), ucierpiał próbując ratować życie kolegi-samobójcy. W zetknięciu z jego cierpieniem i samotnością Hanna odzyskuje niewinność, którą wcześniej brutalnie jej odebrano. Te dwa imiona – Josef i Hanna – wypełniają całą wieczność. Wietnamczyk Le Thi Diem Thuy pięknie kiedyś napisał: „Zachowuj pokorę słowa, niech pamiętają, że świat nie zrodził się ze słów, lecz z bliskości dwóch ciał – jedno łka, drugie śpiewa”.
ISABEL COIXET O FILMIE
Sekrety słów Ktoś kiedyś powiedział, że każdy kto posiada życie wewnętrzne, wiedzie już życie podwójne. Słowa, jak ławice ryb, kręcą się po głowie i cisną na usta. Chcą zostać usłyszane. Czasami jednak gubią się po drodze do gardła. To film o słowach, które zbyt długo błąkały się w ciszy (nieporozumieniach, pomyłkach i bólu) i gdy już zaczną się wylewać, nikt nie może ich powstrzymać. Milczące słowa Hanna żyje w ciszy. Nie słyszy, lecz to często okazuje się jej największą bronią przeciwko światu. Dla Josefa rozmowa, pełna ironii i humoru, jest jedynym ratunkiem przed popadnięciem w szaleństwo. Spotkanie i nieuniknione zbliżenie, jakie następuje między pielęgniarką i pacjentem, ukażą nieznaną im dotąd stronę rzeczywistości. Razem posiądą zadziwiająca umiejętność wczuwania się w cudze dylematy – empatię, która pozwoli zburzyć dzielącą ich ścianę ciszy i cynizmu. Zdjęcia na morzu 11 lat temu trafiłam na platformę wiertniczą przy wybrzeżu Chile. Od tego czasu wymyślałam historie, które mogłyby się tam wydarzyć. To fascynujące miejsce, stworzone przez człowieka na środku morza - mikrokosmos skupiający ludzi różnych narodowości. Ułożyli razem zestaw zasad, dzięki którym mogą przeżyć i pracować razem w ekstremalnych warunkach. Mogą zginąć z wychłodzenia, wiatr może znieść ich z pokładu, a w upale (a, proszę mi wierzyć, w maszynowni zawsze panuje skwar) czują się jak postaci z obrazów El Bosco. Do tego wciąż słychać monotonny huk. Łatwo się poślizgnąć, na pokładzie wszędzie widać kałuże smaru, wilgoć daje się wszystkim we znaki. Czasami nie ma łączności ze światem. Poczucie odosobnienia jest bardzo silne. Gdy wracamy na ląd, mamy wrażenie, że wszyscy inni zniknęli, a na ulicach, w parkach i domach nie spotkamy żywej duszy. Trudno o lepsze miejsce, żeby opowiedzieć tę historię. Postaci Sarah Polley (Hanna) Napisałam rolę Hanny z myślą o Sarze Polley, z którą pracowałam nad „Moim nowym życiem”. Podziwiam jej nadzwyczajną zdolność przemiany, dzięki której potrafi być jednocześnie opryskliwa i czuła, wrażliwa i silna, odpychająca i urocza. Powierzyłam jej trudną rolę, bo nie mogła korzystać ze zbyt wielu wskazówek. Właściwie nie wiemy, skąd pochodzi ta kobieta i kim tak naprawdę jest. Sarah wcieliła się w Hannę niejako z zamkniętymi oczami. Podeszła do tej roli z pasja, która niejednokrotnie odbierała mowę całej ekipie. 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2005 – Beowulf& Grendel 2005 – Nie wracaj w te strony (Don’t Come Knocking) 2004 – Świt żywych trupów (Dawn of the Dead) 2003 – Moje nowe życie (My Life Without Me) 2003 – Moje ja (The I Inside) 2000 – Królowie życia (The Claim) 1999 – Existenz 1999 – Go 1999 – Ginewra (Guinevere) 1997 – Słodkie jutro (The Sweet Hereafter) 1994 – Exotica 1999 – Przygody barona Munchausena (The Adventures of Baron Munchausen) Tim Robbins (Josef) Gdy skończyłam pisać scenariusz „Życia ukrytego w słowach”, coś podszepnęło mi : „Teraz trzeba tylko przekonać Tima Robbinsa, żeby zagrał Josefa”. Tim jest, moim zdaniem, jednym z najlepszych aktorów swojego pokolenia, a jednocześnie wielkim reżyserem i wspaniałym człowiekiem. Josef jest złożoną postacią, doznał poparzeń i stracił wzrok, ale największą walkę toczy z własnym sumieniem. Dzięki Timowi postać ta nabrała zaskakująco dużo delikatności i humoru. 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2005 – Zathura. Kosmiczna przygoda (Zathura: A Space Adventure) 2005 – Wojna światów (War of the Worlds) 2003 – Kod 46 (Code 46) 2003 – Rzeka tajemnic (Mystic River) 2002 – Prawdziwe oblicze Charliego (The Truth About Charlie) 2001 – Konspiracja.com (Conspiracy. com) 2001 – Wojna plemników (Human Nature) 2000 – Przeboje i podboje (High Fidelity) 2000 – Misja na Marsa (Mission to Mars) 1999 – Arlington Road 1997 – Nic do stracenia (Nothing to Lose) 1994 – Hudsucker Proxy 1994 – Skazani na Shawshank (The Shawshank Redemption) 1994 – Pret-a-porter (Pret-a-Porter) 1994 – Narzeczona dla geniusza (IQ) 1993 – Na skróty (Short Cuts) 1992 – Gracz (The Player) 1992 – Bob Roberts 1991 – Malaria (Jungle Fever) 1990 – Drabina Jakubowa (The Jacob’s Ladder) 1990 – Sprzedawca cadillaków (Cadillac Man) 1989 – Eryk wiking (Erik the Viking) 1988 – Bill Durham 1986 – Top Gun 1976 – Sieć (Network) Javier Camara (Simon) Simon pochodzi z Hiszpanii. To kucharz, który marzy o własnej, luksusowej restauracji, w której serwowałby suflety z serem, wołowinę w bazylii i lody mascarpone. Na platformie jego talent kulinarny nie jest doceniany. Simon jest idealistą, który w kreacji Javiera urzeka humanizmem i wielką nadzieją. Dzięki niemu Hanna otwiera się na świat, a dzięki Javierowi Simon na długo pozostanie w pamięci widzów. 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2004 – Złe wychowanie (La Mala education) 2002 – Porozmawiaj z nią (Habla con ella) 2001 – Lucia i seks (Lucia y el sexo) 2001 – Torrente 2: Misja w Marbelli (Torrente 2: Mission en Marbella) 1998 – Torrente, el brazo tonto de la ley Julie Christie (Inge) Cóż można o niej powiedzieć nowego? Fantastycznie wcieliła się w Inge Genefke, idealnie oddaje jej gesty, akcent i srogość, za którymi kryje się wielkie oddanie sprawom drugiego człowieka. Jej udział w naszym przedsięwzięciu był wielką nobilitacją. Nigdy nie spotkałam kobiety młodszej duchem. 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2004 – Harry Potter i więzień Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) 2004 – Troja (Troy) 2002 – Randka z Lucy (I’m with Lucy) 2001 – Belfegor – upiór Luwru (Belphegor – Le fantome du Louvre) 2000 – Spotkanie z Jezusem 1997 – Miłość po zmierzchu (Afterglow) 1996 – Hamlet 1996 – Ostatni smok (Dragonheart) 1983 – W upale i kurzu (Heat and Dust) 1982 – Powrót żołnierza (The Return of the Soldier) 1978 – Niebiosa mogą zaczekać (Heaven Can Wait) 1975 – Nashville 1975 – Szampon (Shampoo) 1973 – Nie oglądaj się teraz (Don’t Look Back) 1971 – Posłaniec (The Go-Between) 1971 – McCabe i pani Miller (McCabe & Mrs. Miller) 1966 – Fahrenheit 451 1965 – Doktor Żywago (Doctor Zhivago) 1965 - Darling 1963 – Billy kłamca (Billy Liar)
TWÓRCY
Isabel Coixet (Scenariusz i reżyseria) „Życie ukryte w słowach” (2005) jest jej kolejnym filmem fabularnym, po „Moim nowym życiu” (2003), uhonorowanym Goyą za scenariusz i piosenkę oraz wyróżnieniami Atlantic Film Festival, Genie i festiwali w Berlinie i Bordeaux oraz „A los que aman” (To Those Who love, 1998), „Cosas que nunca te dije” (Things I Never Told You, 1996) i „Demasiado viejo para morir joven” (Too Old to Die Young, 1988) Coixet studiowała historię współczesną, pracowała w agencjach reklamowych, zdobywając najbardziej prestiżowe nagrody branżowe. W 2000 roku założyła Miss Wasabi Films, firmę, która wyprodukowała szereg jej reklamówek i wideoklipów. Niedawno zadebiutowała jako reżyser teatralny, wystawiając „84 Charring Cross Road” na podstawie książki Helene Hannf. Jean-Claude Larrieu (Zdjęcia) 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2005 – Ostatni znak (The Last Sign) 2003 – Moje nowe życie (My Life Without Me) 2000 – Człowiek jakich wielu (L’homme des foules) 1999 – Podróże (Voyages) 1998 – Bar (Le Comptoir) 1998 – Nabici w butelkę (Restons groupés) 1994 – Couples et amants 1991 – Gawin 1987 – Le Palanquin des larmes Pierre-Francois Limbosch (Scenografia) 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2003 – France boutique 2002 – Au plus pres de paradis 2001 – Lisa 2000 – Wyśniona namiętność (Passion of Mind) 1998 – Hors jeu 1990 – Un été après l’autre 1989 – Markiz (Marquis) Esther Garcia (Produkcja) 2006 – Volver 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2003 – Moje nowe życie (My Life Without Me) Pedro Almodovar (Producent Wykonawczy) 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) Augustin Almodovar (Producent Wykonawczy) 2006 – Volver 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2002 – Porozmawiaj z nią (Hable con ella) 2001 – Kręgosłup diabła (El Espinazo dei Diablo) 1999 – Wszystko o mojej matce (Todo Sobre Mi Madre) 1997 – Drżące ciało (Carne tremula) 1995 – Kwiat mojego sekretu (La Flor de mi secreto) 1993 – Kika 1991 – Wysokie obcasy (Tacones lejanos) 1990 – Zwiąż mnie (Atame!) 1988 – Kobiety na skraju załamania nerwowego (Mujeres al borde de un ataque de nervios) Irene Blecua (Montaż) 2005 – Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) 2004 – Tajni agency (Agents secrets) 2003 – Una Preciosa puesta de sol
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.