Już od kilku lat STEVE CARELL zwraca na siebie uwagę widzów niewielkimi, ale błyskotliwymi rolami w komediach, takich jak Bruce Wszechmogący (Bruce Almighty) czy Legenda Telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), a także w amerykańskiej wersji brytyjskiego serialu The Office. Teraz kinomani mają okazję podziwiać go w roli głównej – jako Andy’ego Stitzera, tytułowego bohatera przezabawnej komedii 40-letni Prawiczek (The 40-Year Old Virgin). JUDD APATOW – producent filmów Legenda Telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), Kicking & Screaming, Telemaniak (The Cable Guy) oraz popularnego amerykańskiego serialu Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks) – debiutuje jako reżyser komedią 40-letni Prawiczek, do której scenariusz napisał wspólnie z Carellem. Do obsady Apatow pozyskał swoich wieloletnich współpracowników, takich jak PAUL RUDD (Legenda Telewizji, P.S.), ROMANY MALCO (Wojak Churchill, Smoking) i SETH ROGEN (Donnie Darko, Luzaki i Kujony). Aktorzy wcielili się w role kolegów Andy’ego z pracy, chcących pomóc mu w zakończeniu czterdziestoletniego okresu posuchy. W filmie zagrały także: ELIZABETH BANKS (Spider-Man 2, Niepokonany Seabiscuit) jako Beth, gotowa na wszystko ekspedientka z księgarni, która mogłaby przestawić miłosny licznik Andy’ego z 0 na 1. LESLIE MANN (Kwaśne Pomarańcze, George Prosto z Drzewa) jako nietrzeźwa Nicky, która jest już dla Andy’ego pewną zdobyczą ... aż do momentu, kiedy musi odwieźć go do domu; oraz CATHERINE KEENER (Tłumaczka, Być Jak John Malkovich) jako Trish, ekscentryczna i życzliwa kobieta, która w końcu dostrzega w Andy’m kogoś więcej niż tylko nieczułego oryginała. 40-letni Prawiczek przedstawia podróż miłego faceta od „nigdy tego nie robiłem” do „już to zrobiłem”. Po drodze Andy kieruje się niefortunnymi, ale pełnymi najlepszych intencji radami swych przyjaciół i prawie rezygnuje już z poszukiwania tej jedynej szansy, która przyniesie mu długo wyczekiwane zaspokojenie. Obok APATOWA, producentami filmu są CLAYTON TOWNSEND (Klucz do Koszmaru, Męska Gra) i SHAUNA ROBERTSON (Elf, Legenda Telewizji). Za kamerą towarzyszą reżyserowi wieloletni współpracownicy, a także filmowcy, którzy mieli okazję pracować z Apatowem po raz pierwszy: autor zdjęć JACK GREEN ASC (50 Pierwszych Randek, Bez Przebaczenia), scenograf JACKSON DE GOVIA (Żony ze Stepford, Szklana Pułapka i jej sequele), montażysta BRENT WHITE (Legenda Telewizji, film telewizyjny Gotowe na Wszystko), autorka kostiumów DEBRA McGUIRE (Nowożeńcy, serial telewizyjny Przyjaciele) oraz kompozytor LYLE WORKMAN (Zrobione!, film tv Dinner for Five). Producentem wykonawczym jest JON POLL (Poznaj Moich Rodziców).
Niczym Pierwszy Raz
Pomysł komediowego spojrzenia na poczciwego prawiczka w wieku średnim - który, przez pełne najlepszych intencji, ale chybione wysiłki swoich współpracowników, rozpoczyna niezapomnianą drogę, mającą zaprowadzić go do celu „zrobienia tego” – narodził się w twórczo wynaturzonym umyśle Steve Carella. Pomysł oparty został na skeczu, wymyślonym przez Carella wiele lat temu, gdy scenarzysta i aktor występował w trupie komediowej. Carell po raz pierwszy spotkał się z reżyserem i scenarzystą Judem Apatowem podczas kręcenia przeboju Legenda Telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), którego Apatow był producentem. Apatow szukał wówczas projektu filmowego, który mógłby wyreżyserować i bardzo spodobał mu się pomysł Carella – komedia o samotniku, który w wieku 40 lat jest jeszcze prawiczkiem. „Zawsze podziwiałem komików obdarzonych autentycznym talentem”, wspomina Apatow, „i widziałem komediowe popisy Steve’a Carella w Legendzie Telewizji. Spytałem, czy nie ma jakiegoś pomysłu na komedię. Przedstawił mi kilka, wszystkie były zabawne, ale ten rozśmieszył mnie do łez.” Carell dodaje, „Judd Apatow nie jest nowicjuszem. Wie, jakie projekty mają szansę na powodzenie, a jakie nie. Schlebiło mi, że tak bardzo zainteresował go mój pomysł, że chciał wraz ze mną napisać scenariusz i wyreżyserować film.” Apatow zwrócił się z nowym projektem do studia Universal Pictures, dla którego produkował wówczas komedię Kicking & Screaming. Studio entuzjastycznie odniosło się do pomysłu i zgodziło się zrealizować napisany przez Apatowa i Carella scenariusz. Chociaż już sam tytuł 40-letni Prawiczek krzyczy „to komedia o seksie”, duet scenarzystów postarał się, aby motyw seksu nie zdominował całej historii. W scenariuszu bardzo ważni są sami bohaterowie, niektórzy prawdziwie zwariowani. „Mogłoby się wydawać, że 40-letni Prawiczek opowiada o tym, jak znaleźć odpowiednią osobę do uprawiania seksu,” zauważa Apatow, „ale tak naprawdę film jest historią o ludziach, którzy poszukują miłości swojego życia i próbują odnaleźć szczęście.” Projekt opierał się na wyglądającym jak chłopiec Carellu, który gra głównego bohatera, i jego zdolności rozśmieszania za pomocą całej gamy zabawnych min. Do tego doszła historia, w której humor pojawia się zarówno w przyziemnych sprawach, jak i w doniosłych momentach. Universal dał projektowi zielone światło i, zaledwie tydzień po otrzymaniu gotowego scenariusza, studio rozpoczęło przygotowania do realizacji filmu. Carell, który jest także jednym z producentów wykonawczych komedii, wspomina, „praca nad scenariuszem była dość łatwa, ale tak szybkie rozpoczęcie realizacji bardzo mnie zaskoczyło. To niesłychane. Przecież to mój pierwszy scenariusz! Ludzie zajmują się pisaniem od lat i czasami muszą czekać kolejne kilka lat na produkcję filmu. Mieliśmy szczęście.” Natomiast Apatow od początku wierzył w powodzenie projektu i twierdzi, że szczęście nie miało tu nic do rzeczy. Producentka Shauna Robertson, która już od dłuższego czasu współpracuje z Apatowem, produkując m. in. Legendę Telewizji, natychmiast zgodziła się wziąć udział w projekcie: „Judd jest dobrze zorganizowany, skrupulatny i dokładnie wie, czego chce. Podziwiam jego pracę. Jest dla producenta wymarzonym reżyserem.” Udział w produkcji Apatow zaproponował również Claytonowi Townsendowi, producentowi obrazów Urodzeni Mordercy (Natural Born Killers) Olivera Stone’a i Męska Gra (Any Given Sunday). Bohater filmu, Andy Stitzer, to równy gość, któremu przeszło koło nosa zbyt wiele okazji do seksu, aż w końcu przestał próbować. Jak mówi Carell, „Andy to nieśmiały facet, który powoli zdaje sobie sprawę, kim jest i co jest dla niego ważne w życiu.” Sposób, w jaki filmowcy przedstawili Andy’ego potwierdziły ankiety i rozmowy przeprowadzone przez Internet ze starszymi prawiczkami. Rozmowy te pokazały, że większość z nich to mili, normalni ludzie, którzy potrafią podać interesujące i wiarygodne powody, dla których jeszcze nie uprawiali seksu. Apatow zauważa, „te informacje były dla nas bardzo cenne, bo dzięki nim zdaliśmy sobie sprawę, że Andy nie jest aż tak dziwny. Każdy człowiek ma pewien wrodzony lęk przed działaniem, a w niektórych przypadkach może on paraliżować ludzi i zniechęcać ich do podejmowania dalszych prób. Uznaliśmy, że to dobry motyw do komedii romantycznej – widzowie będą trzymać za bohatera kciuki i życzyć mu znalezienia prawdziwej miłości.”
Jak To Się Robi...
Pracując nad scenariuszem Apatow i Carell rozpoczęli casting. Filmowcy nie musieli szukać zbyt daleko, kompletując całą zbieraninę kolegów z pracy Andy’ego, którzy będą chcieli pomóc mu rozwiązać jego mały problem. Już podczas pisania scenariusza Apatow i Carell w rolach Davida i Cala widzieli znanych z Legendy Telewizji aktorów: Paula Rudda oraz Setha Rogena. Rogen był ponadto gwiazdą i współautorem scenariusza kultowych seriali tv Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks) oraz Studenciaki (Undeclared). Carell wspomina spotkanie z Ruddem, który wcielił się w rolę usychającego z miłości Davida: „Paul Rudd to jeden z najzabawniejszych gości, jakich znam. Jest zwodniczo przystojny, inteligentny, spokojny. Współpraca z nim zawsze była dla mnie przyjemnością. Jedyną złą rzeczą, jaką mogę o nim powiedzieć, jest to, że rzadko pojawia się w świeżo wyprasowanej koszuli, i tylko za to go nie cierpię.” Rogen przypomina sobie swój casting: „byłem właśnie w biurze Judda, kiedy dowiedziałem się, że niedługo rozpocznie się realizacja 40-letniego Prawiczka. Natychmiast zacząłem przekonywać go, że powinien obsadzić mnie w jednej z ról. ‘Jestem ci potrzebny, naprawdę’. Powtarzałem mu to codziennie. ‘Naprawdę jestem ci potrzebny. Nie możesz zrobić tego filmu beze mnie.’ I w końcu się zgodził.” Rolę trzeciego kolegi z pracy Andy’ego otrzymał aktor Romany Malco, który pracował już z Ruddem przy niezależnym filmie The Château. Właśnie z tamtej roli zapamiętał go Rudd. Jay to cwany, gadający bzdury kobieciarz, który nadaje ton wygłupom całej paczki, gdy koledzy próbują sprowadzić Andy’ego na złą drogę. Malco o swoim bohaterze: „Z tytułu 40-letni Prawiczek można wywnioskować, że główny bohater będzie wielkim dziwakiem. Ale największym dziwakiem w filmie jest chyba Jay. Sypia z wieloma kobietami, jednak z żadną nie udaje mu się stworzyć prawdziwego związku. Jest seksualnym zaprzeczeniem Andy’ego, który okazuje się najbardziej normalnym facetem w paczce. Jay wraz z Andy’m też uczy się życia.” W jaskini nieprawości, jaką jest Los Angeles, Andy spotyka na swej drodze całą galerię reprezentantek płci przeciwnej, od granej przez Elizabeth Banks pięknej ekspedientki z księgarni Beth (którą intryguje zagadkowe zachowanie Andy’ego), po bohaterkę Leslie Mann, balangowiczkę Nicky (która jest tak pijana, że poddaje się niezdarnym próbom podrywu, jakie podejmuje Andy). Do roli Beth Apatow i Carell wybrali Elizabeth Banks. Aktorka zwróciła ich uwagę swym występem w filmie Wet Hot American Summer, nawiązującym do komedii z lat 70. Jak mówi Robertson, „Judd i ja jesteśmy wielkimi fanami tego filmu, a Elizabeth była tam jedną z najzabawniejszych postaci. Myślę, że jest sexy, jest też dobrą komediantką i posiada wszystkie cechy, jakich oczekuje się od aktorki.” Banks, znana z występu w nominowanym do Oscara® filmie Niepokonany Seabiscuit (Seabiscuit) cieszyła się na możliwość zagrania zupełnie innej roli i wiedziała, że znajdzie się w doborowym komediowym towarzystwie. Na przesłuchaniu do roli pozbawionej wszelkich zahamowań Beth, aktorka dała z siebie wszystko. „Po prostu zatańczyłam dla Steve’a Carella taniec erotyczny”, śmieje się Banks. „Moja bohaterka jest dość ekscentryczną postacią. Uznałam, że już na przesłuchaniu muszę udowodnić twórcom, że także po rozpoczęciu zdjęć będę gotowa posunąć się tak daleko.” Kandydatki do roli Nicky Apatow nie musiał szukać zbyt daleko. Leslie Mann (w rzeczywistości żona reżysera) wcieliła się w postać pijanej kobiety, z którą Andy już ma nadzieję się przespać... do momentu, gdy ona odwozi go do domu. „Leslie chciała zagrać autentycznie pijaną osobę, a więc poradziłem jej, by upiła się z przyjaciółką i nagrała to na kamerę. Kiedy następnego dnia obejrzała nagranie, nie kryła zażenowania. Powiedziałem jej, ‘To właśnie jest Twoja bohaterka.’” Ale to w końcu Trish – piękna matka z przedmieścia, którą gra nominowana do Oscara® aktorka Catherine Keener – zdobywa serce Andy’ego i zakochuje się w nim. Zawierają układ: „żadnego seksu” na początku związku. Znanej głównie z ról dramatycznych aktorce spodobała się propozycja zagrania całkowicie odmiennej postaci. Filmowcy od zawsze myśleli o Keener jako kandydatce do roli kobiety, która zakochuje się w niewinnym uroku Andy’ego. Nie byli jednak pewni, czy aktorka zgodzi się wystąpić w słodkiej wprawdzie, lecz sprośnej komedii. Na szczęście dla Apatowa i Carella, Keener – pomimo ostrzegawczego telefonu od swojej agentki, która poinformowała aktorkę, iż scenariusz koncentruje się na 40-letnim prawiczku – z entuzjazmem przyjęła propozycję twórców filmu. Keener wspomina, „Zadzwoniła do mnie moja agentka i powiedziała mi o zabawnym scenariuszu nowego filmu o dziwnym tytule. Miał w nim zagrać Steve Carell, którego uważam za utalentowanego komika. Gdy zapytałam o reżysera, dowiedziałam się, że to producent wykonawczy serialu Luzaki i Kujony, który wprost uwielbiam. Jeszcze tego samego dnia przeczytałam scenariusz i ucieszyłam się, że proponują mi rolę w tym filmie.” Apatow twierdzi, że między parą Keener – Carell wytworzyła się niezwykła chemia. „Od razu widać, że pasują do siebie. W komedii to rzadkość – element romantyczny jest zwykle trochę wymuszony. W tym przypadku było inaczej.”
STEVE CARELL (Andy Stitzer / Scenariusz / Producent Wykonawczy) znany jest z udziału w nagrodzonym Emmy programie The Daily Show, a także z niezapomnianych ról w filmach fabularnych: Legenda Telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) z Willem Ferrellem oraz Bruce Wszechmogący (Bruce Almighty) u boku Jima Carrey’a. Obecnie Carell jest w trakcie zdjęć do czarnej komedii Little Miss Sunshine, gdzie występują także Greg Kinnear i Toni Collette. Ponadto użyczył głosu głównemu bohaterowi filmu animowanego DreamWorks Skok Przez Płot (Over the Hedge). Niedawno Carella można było oglądać w filmie Woody Allena Melinda i Melinda, a także w roli wujka Artura w zrealizowanej przez Columbia Pictures adaptacji Czarownicy (Bewitched). Carell rozpoczął karierę aktorską w wieku sześciu lat, występując w przedstawieniu z okazji Święta Dziękczynienia. Jest weteranem grupy teatralnej Second City w Chicago. Obecnie mieszka w Los Angeles ze swoją żoną, aktorką Nancy Walls (program NBC Saturday Night Live). Mają dwójkę dzieci. CATHERINE KEENER (Trish) jako aktorka dobrze czuje się zarówno w komedii, jak i w dramacie. Niedawno wystąpiła w filmie Rebeki Miller Róża i Wąż (The Ballad of Jack and Rose) z Danielem Day-Lewisem oraz w thrillerze politycznym Sidney’a Pollacka Tłumaczka (The Interpreter) z Seanem Pennem i Nicole Kidman. Wkrótce Keener pojawi się w filmach: Capote, gdzie zagra również Philip Seymour Hoffman oraz Friends With Money, w którym towarzyszyć będzie Jennifer Aniston, Frances McDormand i Joan Cusack. Keener otrzymała nominację do Nagrody Akademii® dla najlepszej aktorki drugoplanowej za rolę w filmie Spike Jonze’a Być Jak John Malkovich (Being John Malkovich). Stworzyła kreacje w obrazach: Adaptacja (Adaptation) Jonze’a, Wszystko na Wierzchu (Full Frontal) i Co z Oczu, to z Serca (Out of Sight) Stevena Soderbergha, Smoochy (Death to Smoochy) w reżyserii Danny’ego De Vito oraz w kinowej adaptacji sztuki Simpatico Sama Sheparda. Wystąpiła także w czterech filmach Toma DiCillo: Johnny Suede, Filmowy Zawrót Głowy (Living in Oblivion), Box of Moonlight oraz Blondynka (The Real Blonde). Aktorka pojawiła się również w dobrze przyjętym przez krytykę filmie HBO Gdyby Ściany Mogły Mówić (If These Walls Could Talk), który wyreżyserowała Nancy Savoca. PAUL RUDD (David) to utalentowany aktor, znany publiczności teatralnej, kinowej i telewidzom. Niedawno wystąpił w filmie Adama McKay Legenda Telewizji (Anchorman) u boku Willa Ferrella i Christiny Applegate oraz w romantycznej komedii Dylana Kidda P.S. z Laurą Linney i Topherem Grace. Filmografię Rudda uzupełniają obrazy: The Château Jesse Peretza; Wet Hot American Summer; nominowany do Oscara® film Lasse Halströma Wbrew Regułom (The Cider House Rules), gdzie wystąpili Tobey Maguire i Charlize Theron; Moja Miłość (The Object of My Affection) z Jennifer Aniston; Clueless Amy Heckerling z Alicią Silverstone, a także Romeo i Julia w reżyserii Baza Luhrmanna. Telewidzowie z pewnością pamiętają Rudda z popularnego serialu Przyjaciele (Friends), gdzie aktor występował przez dwa sezony. Paul Rudd jest także cenionym aktorem teatralnym. Na scenie występował u boku Paula Newmana, Joanne Woodward, Jessiki Lange, Kyry Sedgwick i Calisty Flockhart. ROMANY MALCO (Jay) niedawno zagrał w niezależnym filmie Wojak Churchill (Churchill: The Hollywood Years) z Neve Campbell i Christianem Slaterem, a także w komedii akcji Smoking (The Tuxedo) u boku Jackie Chana i Jennifer Love Hewitt. Ponadto można było oglądać go w komedii Jesse Peretza The Château, gdzie partnerował swemu koledze z planu Prawiczka, Paulowi Ruddowi, oraz w filmie Mistrz Przekrętu (The Prime Gig). Malco rozpoczął karierę w wieku siedmiu lat, kiedy stanął za mikrofonem i zaczął rapować. Jako nastolatek założył zespół R.M.G., który później pod nazwą College Boyz dotarł na pierwsze miejsce listy przebojów. Pochodzący ze stanu Teksas Malco był producentem muzycznym komedii Szkodnik (The Pest) z Johnem Leguizamo. Do gry w filmie zachęcił Malco właśnie John Leguizamo. SETH ROGEN (Cal), koproducent 40-letniego Prawiczka, to utalentowany komik, który współpracował już z reżyserem/scenarzystą/producentem filmu Juddem Apatowem przy realizacji popularnych seriali telewizyjnych Studenciaki (Undeclared) oraz Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks). Rogen urodził się w Vancouver w Kanadzie. W 1999 przeprowadził się do Los Angeles, gdzie rozpoczął pracę jako aktor i współscenarzysta serialu Luzaki i Kujony. Wystąpił także w filmach: Donnie Darko z Jake Gyllenhaalem oraz w wyprodukowanej przez Judda Apatowa komedii Legenda Telewizji (Anchorman), gdzie partnerowali mu Will Ferrell, Christina Applegate i Paul Rudd. Niedawno nominowano Rogena do Nagrody Emmy za scenariusz do programu komediowego HBO Da Ali G Show. ELIZABETH BANKS (Beth) jest jedną z najbardziej obiecujących aktorek młodego pokolenia w Hollywood. Ostatnio zagrała w kasowym przeboju Sama Raimi Spider-Man 2, znajdzie się także wśród obsady trzeciej części filmu. Następne projekty aktorskie Banks to: czarna komedia Daltry Calhoun z Julliette Lewis i Johnny’m Knoxville; niezależna produkcja Siostry, będąca adaptacją dramatu „Trzy Siostry” Czechowa, z Marią Bello, Mary Stuart Masterson i Eriką Christensen; komedia romantyczna The Baxter, gdzie wystąpią także Michelle Williams i Justin Theroux oraz horror science fiction Slither, gdzie aktorce partneruje Nathan Fillion. Dwa lata temu Banks zagrała w nominowanym do Oscara® filmie wytwórni Universal Niepokonany Seabiscuit (Seabiscuit), gdzie partnerowali jej Tobey Maguire, Chris Cooper i Jeff Bridges. Ponadto pojawiła się w dobrze ocenionym filmie Stevena Spielberga i DreamWorks Złap Mnie, Jeśli Potrafisz (Catch Me If You Can) z Tomem Hanksem i Leonardo DiCaprio. Filmografię Banks uzupełniają obrazy: wyreżyserowany przez Guy’a Ritchie Rejs w Nieznane (Swept Away) z Madonną i Jeanne Tripplehorn, Shaft Johna Singletona z Samuelem L. Jacksonem oraz Wet Hot American Summer, gdzie zagrali Janeane Garofalo i David Hyde Pierce. Aktorka ma także na koncie gościnne występy w serialach tv Prawo i Porządek (Law & Order: Sexual Victims Unit) oraz Seks w Wielkim Mieście (Sex and the City). Banks występuje również w teatrze, m. in. w przedstawieniach „Sen Nocy Letniej” i „Wujaszek Wania”. Elizabeth Banks mieszka obecnie w Los Angeles. LESLIE MANN (Nicky) wystąpiła w kilku przebojach komediowych ostatnich lat, gdzie stworzyła zabawne, niezapomniane kreacje. Niedługo zobaczymy ją w realizowanej przez Paramount Pictures adaptacji Pajęczyny Charlotty (Charlotte’s Web), która trafi do kin w roku 2006. Mann zagrała w filmach: Kwaśne Pomarańcze (Orange County), w którym partnerowali jej Jack Black i Colin Hanks; Time Code w reżyserii Mike Figgisa; Super Tata (Big Daddy) z Adamem Sandlerem i Jonem Stewartem; George Prosto z Drzewa (George of the Jungle) z Brendanem Fraserem oraz Telemaniak (The Cable Guy), gdzie zagrali również Jim Carrey i Matthew Broderick. Pochodząca z San Francisco Leslie Mann mieszka obecnie w Los Angeles wraz z mężem Juddem Apatowem i ich córkami Maude i Iris.
TWÓRCY FILMU
JUDD APATOW (Reżyseria / Scenariusz / Produkcja) – komedia 40-letni Prawiczek jest dla niego debiutem reżyserskim. Niedawno wyprodukował komedię wytwórni Universal Kicking & Screaming z Willem Ferrellem, a także przebój wytwórni DreamWorks Legenda Telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), w którym wystąpili Ferrell, Christina Applegate oraz Paul Rudd. Apatow, jeden z najbardziej wziętych scenarzystów komediowych w branży filmowej, jest współautorem scenariusza do nowej wersji filmu Dick i Jane: Niezły Ubaw (Fun With Dick and Jane), gdzie zagrali Jim Carrey i Téa Leoni. Jako scenarzysta i producent wykonawczy Apatow zadebiutował komedią Waga Ciężka (Heavyweights). Ponadto wyprodukował czarną komedię Bena Stillera Telemaniak (The Cable Guy) z Jimem Carrey’em i Matthew Broderickiem. Największe uznanie Apatow zdobył jako producent i scenarzysta popularnych seriali telewizyjnych. Był producentem wykonawczym uwielbianego przez publiczność i docenianego przez krytykę serialu Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks). Apatow napisał także scenariusz do kilkunastu odcinków i wyreżyserował je. Jest pomysłodawcą i producentem wykonawczym serialu Studenciaki (Undeclared), uznanego przez magazyn Time za jeden z najlepszych seriali roku 2001. Apatow kilkakrotnie nominowany był do Nagrody Emmy za scenariusz do programu komediowego The Larry Sanders Show. Urodzony w stanie Nowy Jork Apatow od dziecka marzył o karierze komika. Już w szkole średniej prowadził program radiowy, w którym gościli m. in. John Candy i nieznany jeszcze Jay Leno. Apatow był również współtwórcą i producentem wykonawczym programu rozrywkowego The Ben Stiller Show. CLAYTON TOWNSEND (Producent) uczestniczył już w produkcji wielu obrazów reprezentujących różne gatunki filmowe. Niedawno Townsend pełnił funkcję producenta wykonawczego thrillera Iaina Softley’a Klucz do Koszmaru (The Skeleton Key), w którym zagrali: Kate Hudson, Gena Rowlands, Peter Sarsgaard, Joy Bryant oraz John Hurt. Ponadto Townsend był producentem wykonawczym filmu Joela Schumachera Złe Towarzystwo (Bad Company), gdzie wystąpili Anthony Hopkins i Chris Rock, oraz komedii MGM Wielki Podryw (Heartbreakers) z Sigourney Weaver, Jennifer Love Hewitt i Gene Hackmanem. Przez długi czas Townsend współpracował z reżyserem Oliverem Stone, wyprodukował m. in. film Stone’a Męska Gra (Any Given Sunday). W ciągu 12 lat Townsend i Stone nakręcili wspólnie osiem obrazów. Townsend był producentem filmów Talk Radio, Urodzony Czwartego Lipca (Born on the Fourth of July) oraz The Doors, a także koproducentem Urodzonych Morderców (Natural Born Killers), Nixona i Drogi Przez Piekło (U Turn). Pracę w przemyśle rozrywkowym Townsend rozpoczął w roku 1979 w studiu Warner Bros. Jego pierwszą produkcją był obraz One Trick Pony. Pracował także przy realizacji filmów: The Loveless, Beat Street, Dziewięć i Pół Tygodnia (9 ½ Weeks) oraz Harry Angel (Angel Heart). Był również managerem produkcji obrazów: Orły Temidy (Legal Eagles), Trzech Mężczyzn i Dziecko (Three Men and a Baby), Swój Chłopak (Homeboy) oraz Drabina Jakubowa (Jacob’s Ladder). SHAUNA ROBERTSON (Producent) niedawno wspólnie z Juddem Apatowem wyprodukowała hit kasowy Legenda Telewizji (Anchorman). Nakręcona za 25 milionów dolarów komedia w samych Stanach Zjednoczonych przyniosła 85 milionów dolarów zysku. Obecnie Robertson pracuje z reżyserem Adamem McKay nad realizacją filmu wytwórni DreamWorks CEO. Robertson była także koproducentem komedii Jay’a Roacha Poznaj Mojego Tatę (Meet the Parents), w której wystąpili Ben Stiller i Robert De Niro. W roku 1997 Robertson wraz z Roachem założyła studio Everyman Pictures, dla którego wyprodukowała przeboje komediowe: Austin Powers: Agent Specjalnej Troski (Austin Powers: International Man of Mystery) i jego sequel Austin Powers: Szpieg, Który Nie Umiera Nigdy (Austin Powers: The Spy Who Shagged Me) oraz filmy: Mystery, Alaska i adaptację powieści Douglasa Adamsa Autostopem Przez Galaktykę (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy). Pochodząca z Toronto w Kanadzie Robertson w 1992 przeprowadziła się do Los Angeles i rozpoczęła pracę w przemyśle filmowym. Pierwszymi obrazami, w których produkcji uczestniczyła, były filmy: Crossing the Bridge oraz Babie Lato (Indian Summer). JON POLL (Producent wykonawczy) ostatnio był koproducentem, osobnym reżyserem i montażystą przeboju kasowego – komedii Poznaj Moich Rodziców (Meet the Fockers), w której wystąpili Ben Stiller, Robert De Niro, Dustin Hoffman oraz Barbra Streisand. Wyprodukował także serial telewizyjny Eerie, Indiana. Poll, ceniony montażysta, już od dłuższego czasu współpracuje z reżyserem Jay’em Roachem. Ich wspólne filmy to przeboje kasowe: Poznaj Mojego Tatę (Meet the Parents), Austin Powers: Szpieg, Który Nie Umiera Nigdy (Austin Powers: The Spy Who Shagged Me); Austin Powers i Złoty Członek (Austin Powers in Goldmember), a także Mystery, Alaska. Poll był również montażystą obrazów: Straszny Film 3 (Scary Movie 3), Smoochy (Death to Smoochy), Małpiszon (Monkeybone), Chłopiec Okrętowy (Cabin Boy), Wiecznie Młody (Forever Young), Wild Hearts Can’t Be Broken oraz Pan i Władca: Na Krańcu Świata (Master and Commander: The Far Side of the World). JACK GREEN ASC (Zdjęcia) za pracę nad filmem Clinta Eastwooda Bez Przebaczenia (Unforgiven) otrzymał nominację do Oscara® i do Nagrody BAFTA. Za zdjęcia do filmu Eastwooda Co Się Wydarzyło w Madison County (The Bridges of Madison County) Green nominowany był do nagrody przyznawanej przez Stowarzyszenie Amerykańskich Autorów Zdjęć Filmowych. Praca nad obrazem Bird przyniosła mu nagrodę na festiwalu filmowym w Cannes. Pierwszym filmem, przy którym Green pracował z Eastwoodem jako asystent operatora był Zagraj Dla Mnie Misty (Play Misty For Me) z 1970 roku. Green jest autorem zdjęć do 14 filmów Eastwooda, m. in. Brudny Harry (Dirty Harry), Wzgórze Rozdartych Serc (Heartbreak Ridge), Bird; Biały Myśliwy, Czarne Serce (White Hunter Black Heart), Żółtodziób (The Rookie), Doskonały Świat (A Perfect World), Władza Absolutna (Absolute Power), Północ w Ogrodzie Dobra i Zła (Midnight in the Garden of Good and Evil), Prawdziwa Zbrodnia (True Crime) oraz Kosmiczni Kowboje (Space Cowboys). Najnowszymi dokonaniami Greena są zdjęcia do obrazów: filmu science fiction Serenity, Królowa Ringu (Against the Ropes), 50 Pierwszych Randek (50 First Dates), Wakacje Waltera (Secondhand Lions), Odwet (A Man Apart) oraz Pretty When You Cry. Wcześniej był także operatorem filmów: Przerwana Lekcja Muzyki (Girl, Interrupted), Speed 2: Wyścig z Czasem (Speed 2: Cruise Control), Twister, System (The Net) oraz Złe Towarzystwo (Bad Company). W 1997 roku Green zadebiutował jako reżyser filmem Naciągacze (Traveller) z Billem Paxtonem i Markiem Wahlbergiem. W roku 2001 Green wyreżyserował obraz Pretty When You Cry. JACKSON DE GOVIA (Scenografia) to utalentowany scenograf z dwudziestoletnim doświadczeniem w przemyśle filmowym. Najnowszym jego dziełem jest scenografia do filmu Franka Oza Żony Ze Stepford (Stepford Wives) z Nicole Kidman. Filmy, do których De Govia przygotowywał scenografię, to m. in.: Rozgrywka (The Score) z Robertem De Niro i Edwardem Nortonem, Wielka Heca Bowfingera (Bowfinger), gdzie zagrał Eddie Murphy, Szklana Pułapka (Die Hard) oraz jej sequele, Roksana (Roxanne), Puenta (Punchline), Hudson Hawk, Zakonnica w Przebraniu (Sister Act), Speed, Mężowie i Żona (Multiplicity), Mój Olbrzym (My Giant), oraz Niejaki Joe (Joe Somebody). Urodzony w Oklahoma City, De Govia studiował na Uniwersytecie w San Francisco, gdzie należał do studenckiej grupy teatralnej. Mieszkając w San Francisco projektował dla teatrów: The Magic Theater i American Conservatory Theater. Karierę scenografa filmowego rozpoczął, gdy American Zoetrope Francisa Forda Coppoli zaproponowała mu współpracę przy filmie telewizyjnym The People, reżyserowanym przez Johna Korty’ego. Po przeprowadzce do Los Angeles w latach 70. rozpoczął pracę w Universal Studios jako scenograf w The Six Million Dolar Man. W latach 80. pracował przy realizacji obrazów takich jak: Teraz Moja Kolej (It’s My Turn) i My Bodyguard, a także w miniserialu ABC z roku 1983, Wichry Wojny (The Winds of War). Przez trzy lata, od roku 1999 do 2002 pełnił funkcję przewodniczącego Stowarzyszenia Scenografów. BRENT WHITE (Montaż) pracował już z Juddem Apatowem przy realizacji hitu kasowego Legenda Telewizji (Anchorman), którego Apatow był producentem, oraz podczas kręcenia seriali Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks) i Studenciaki (Undeclared). Obecnie White zajmuje się montażem serialu telewizji ABC Gotowe Na Wszystko (Desperate Housewives). Za udział w montażu ceremonii wręczenia Oscarów® w 2002 roku White nominowany był do Nagrody Emmy. Jest także montażystą wielu filmów telewizyjnych, takich jak: Dean Koontz’s Mr. Murder, Patron Kłamców (The Patron Saint of Liars) i Critical Choices. DEBRA McGUIRE (Kostiumy) była projektantką strojów do filmu Adama McKay’a Legenda Telewizji (Anchorman). 40-letni Prawiczek to już piąty projekt, przy którym McGuire współpracuje z Apatowem. Wcześniej spotkali się podczas realizacji seriali Luzaki i Kujony (Freaks and Geeks) oraz Studenciaki (Undeclared). McGuire przez dziesięć lat projektowała stroje bohaterów serialu Przyjaciele (Friends). Praca ta przyniosła jej nominację do Nagrody Emmy. Obecnie McGuire przygotowuje kostiumy do kilku seriali telewizyjnych, m. in. Jordan (Crossing Jordan), Quintuplets oraz Life As We Know It. Projektantka stworzyła ponadto kostiumy do filmów kinowych: komedii romantycznej Nowożeńcy (Just Married) z Ashtonem Kutcherem i Brittany Murphy, filmu Kwaśne Pomarańcze (Orange County) Jake’a Kasdana, Sour Grapes Larry’ego Davida oraz do niezależnej produkcji S.F.W., w której wystąpiła Reese Witherspoon. McGuire zajmuje się także projektowaniem ubrań i biżuterii. LYLE WORKMAN (Muzyka) pochodzi z Kalifornii. Już jako dziecko zaczął grać na gitarze piosenki zespołu The Beatles, a także przeboje usłyszane w radiu. Uczył się teorii muzyki i komponowania. Grał w kilku lokalnych zespołach, m. in. w grupie Bourgeois Tagg, która nagrała dwie płyty dla wytwórni Island Records i wystąpiła w programie Top of the Pops. Po rozpadzie zespołu Workman skomponował i nagrał swój pierwszy solowy album Purple Passages. Muzyk koncertował z byłym liderem grupy Pixies, Frankiem Blackiem, a jako gitarzysta towarzyszył na scenie Beckowi. W roku 1999 Workman wydał drugi album, Tabula Rasa. Workman skomponował muzykę do wielu filmów reklamowych, m. in. firm Nike, Reebok, Sears czy A&E. Jest również kompozytorem ścieżki dźwiękowej do filmów Zrobione! (Made) oraz Dinner for Five.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.