Kto się boi czerwieni, żółci i błękitu? Film o wcale niesymbolicznym "morderstwie" obrazu Barnetta Newmana, a w szerszym planie o wandalach w świecie sztuki. Dlaczego tak... Zobacz pełny opis
Kto się boi czerwieni, żółci i błękitu? Film o wcale niesymbolicznym "morderstwie" obrazu Barnetta Newmana, a w szerszym planie o wandalach w świecie sztuki. Dlaczego tak często sztuka współczesna wzbudza strach i agresję? Czy takie reakcje są wyrazem ludowej nienawiści wobec utożsamianych ze sztuką elit? Barbara Visser w swoim filmowymKto się boi czerwieni, żółci i błękitu? Film o wcale niesymbolicznym "morderstwie" obrazu Barnetta Newmana, a w szerszym planie o wandalach w świecie sztuki. Dlaczego tak często sztuka współczesna wzbudza strach i agresję? Czy takie reakcje są wyrazem ludowej nienawiści wobec utożsamianych ze sztuką elit? Barbara Visser w swoim filmowym śledztwie bada różne hipotezy leżące u podstaw współczesnego ikonoklazmu. W 1986 roku XY rzucił się na płótno Newmana w Stedelijk Museum i nożykiem introligatorskim pociął je na wąskie paski. Był to jeden z najbrutalniejszych ataków na dzieło sztuki, a próby jego odrestaurowania skończyły się równie katastrofalnie. Visser, reżyserka i artystka, odwiedza scenę zbrodni i dekonstruuje kolejne odsłony dramatu, obnażając emocje, jakie sztuka wzbudza w odbiorcach, i mechanizmy rządzące artworldem.