Popularny wokalista Ustad Bade Ghulam Ali Khan zaśpiewał dwie piosenki w tym filmie, jako głos Tansena. Podobno otrzymał 25,000 rupii za piosenkę, podczas gdy normalna stawka popularnych piosenkarzy od playbacku (jak Lata czy Rafi) wynosiła poniżej 500 rupii za piosenkę.
Sekwencja taneczna do piosenki "Pyar Kiya To Darna Kiya" została nakręcona w słynnym Shish Mahal (Lustrzanym Pokoju) w Forcie Lahore (Pakistan), co jest historycznym błędem, jako że ani jedno ani drugie nie istniało w czasach Imperatora Akbara. Fort został zbudowany przez wnuka Akbara, Imperatora Shaha Jehana, wiele lat po śmierci Akbara. Lustrzane dekoracje (znane jako słynne szkło z Aleppo) było częstym motywem w architekturze z czasów Wielkich Mogołów.
Produkcja filmu ciągnęła się ponad 10 lat.
Posąg Lorda Krishna użyty podczas zdjęć wykonany jest z czystego złota.
Prithviraj Kapoor przeglądał się w wielkim lustrze przed każdym ujęciem. Kiedy reżyser K. Asif zapytał go o powód, aktor powiedział, że robi to, by lepiej wczuć się w postać swojego bohatera.
To pierwszy pełnometrażowy film w historii kina, który został pokolorowany przed ponownym wypuszczeniem na ekrany kin. Niektóre produkcje z Hollywood zostały tak pokolorowane, jednak do wersji video, nie kinowych.
Reżyser K. Asif początkowo wybrał Sapru, Chandramohana i Nargis do odegrania ról Akbara, Salima i Anarkali.
Wraz z pojawieniem się pierwszego kolorowego indyjskiego filmu "Jhansi Ki Rani" w 1951, nastąpiła rewolucja filmowa. Reżyser K. Asif chciał na nowo nakręcić cały film na kolorowo, ale kiedy dystrybutorzy stracili cierpliwość, miał nakręcone 2 piosenki i 30 minut momentu kulminacyjnego filmu. Resztę filmu (85%) nakręcił więc na czarno-biało. Jednak w XI.2004 roku cały film został odnowiony i pokolorowany w ciągu roku przez IAAA (Indyjską Akademię Sztuki i Animacji) oraz ponownie wydany.
Jest to jeden z dwóch ukończonych przez K. Asif filmów. Kiedy zmarł w 1971 roku, pozostawił jeszcze dwa niedokończone filmy: "Sasta Khoon Mahenga Paani" oraz "Love and God" (ten został wydany przez K.C. Bokadię w 1986 roku).
To był (obok "Devdasa" Sanjay'a Leela Bhansaliego) najdroższy film w historii indyjskiej kinematografii. Krawców do szycia kostiumów sprowadzono z Delhi, specjalistów od haftów z Surat-Khambayat, biżuterię robili złotnicy z Hyderabadu, rzemieślnik z Kohalpur projektował korony, kowale z Radżastanu wykuli broń, a misterne obuwie zamówiono w Agrze. W sekwencji bitewnej użyto 2000 wielbłądów, 4000 koni i 8000 żołnierzy Indyjskiej Armii (głównie z indyjskiego regimentu armii w Dżajpurze). Było to możliwe dzięki specjalnemu zezwoleniu ministra obrony (wielka rzadkość w obecnych czasach).
W całości film kosztował 1.5 crore (czyli 10,5 mln rupii) tzn 38.29 crores w przeliczeniu na współczesne ceny (czyli 382,9 mln rupii).
W piosence "Ae Mohabbat Zindabad" śpiewa Mohammed Rafi wraz ze 100 osobowym chórem.
Piosenka "Pyar Kiya To Darna Kiya" ma niezwykłą historię powstania: kosztowała 10 milionów rupii w czasie, gdy normalnie film kosztował poniżej miliona; jej tekst był pisany i poprawiany 105 razy przez autora Shakeela Badayuni, zanim reżyser muzyczny Naushad ją zaakceptował; nakręcono ją w słynnym Pałacu Luster - Shish Mahal; a ponieważ, ze względów technicznych, w tamtych czasach nie umiano inaczej uzyskać pogłosu, Lata Mangeshkar na życzenie Naushada śpiewała tę piosenkę w łazience należącej do studio. Ta piosenka była jedną z 3 sekwencji nakręconych od razu w kolorze.
Film miano początkowo zdubbingować 3 razy - w wersji dialogowej Hindi, tamilskiej i angielskiej. Tamilska wersja wypadła bardzo kiepsko, więc porzucono marzenie o sprowadzeniu do angielskiego dubbingu brytyjskich aktorów szekspirowskich. W 2004 roku ogłoszono, że mimo wytężonych poszukiwań nie znaleziono kopii z angielskim dubbingiem.
Ciężkie łańcuchy, noszone przez Madhubalę były autentyczne, nie jak współczesne sztuczne, lekkie modele. To było wielkie poświęcenie z jej strony, gdyż potem wiele czasu spędziła na leczeniu poważnych sińców i stłuczeń wywołanych przez łańcuchy.
Film zarobił ponad 55 milionów rupii. Ten rekord został pobity dopiero po 15 latach przez "Sholay" (1975).
Bilety na premierę "Mughal-E-Azam" w bombajskim kinie "Maratha Mandir" sprzedano w rekordowym tempie i zostały wyprzedane już na siedem tygodni przed premierą.
W 1961 roku film był oficjalnym kandydatem Indii do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.