PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=95253}

Wolna dogma

Freedogme
5,6 10
ocen
5,6 10 1 10
Wolna dogma

Film Marie Berthelius i Rogera Narbonne'a stanowi zapis rozmowy czworga reżyserów: Jean-Marca Barra ("Kochankowie"), Wima Wendersa ("Paryż, Teksas", "Niebo nad Berlinem", "Lisbon Story"), Lone Scherfig ("Włoski dla początkujących") i Larsa von Triera ("Element zbrodni", "Królestwo", "Przełamując fale", "Idioci").

Telekonferencja miała miejsce 20 czerwca 2000 roku o piątej po południu czasu europejskiego. Podczas tego "spotkania" każdy z twórców znajdował się w innym zakątku Europy: Barr w Paryżu, Wenders w Monachium, Scherfig w Kopenhadze, a von Trier w swoim domu na jej obrzeżach. Natomiast prowadząca telekonferencję Marie przebywała w Marsylii. Tematem dyskusji były przemiany w kinie, nowe techniki i narzędzia. Punktem wyjścia rozmowy była dogma 95.

W czasie trwającej dokładnie godzinę debaty każdy z reżyserów kręcił swój film. Lars prezentował głównie siebie na tle przyrody, Wim pokazywał studio, w którym obecnie pracuje, a Lone i Jean-Marc filmowali siebie oraz przedmioty z najbliższego otoczenia. Cały dokument zmontowano zachowując ścisłą chronologię.

Każdy z artystów związany jest z dogmą. Jean-Marc - twórca dogmy 5: "Kochankowie" (Lovers) - mówi: "Dogma wyeliminowała z filmu wszelką sztuczność i uprościła sprawy. Sprowadziła je na ziemię. Nagle można było kamerę wziąć do ręki". Lone jest reżyserką dogmy 12 "Włoski dla początkujących" (Italiensk For Begyndere). Jej zdaniem "...reżyserzy filmów dogmy wykorzystują ten gatunek do swoich celów. Jeżeli przedtem robiłeś bardzo stylowe filmy, cieszy teraz szybki i elastyczny sprzęt. Jeśli dawniej robiłeś bardzo sztuczne filmy, starasz się teraz wydobyć prawdę ...Kręcisz dogmę, kiedy chcesz się rozwinąć jako reżyser." Wim Wenders nie stworzył żadnego filmu opatrzonego certyfikatem dogmy, ale jej reguły są mu bardzo bliskie: "Najbardziej w dogmie podoba mi się to, że znów mogę kręcić filmy z potrzeby ducha, podchodząc do tego filozoficznie." Zainteresowała go głównie cyfrowa technika kręcenia filmów. "Ta kamera jest darem naszych czasów, ale trzeba się nim posługiwać z pełną ostrożnością." - dodaje Lars, reżyser dogmy 2: "Idioci" (Idioterne).

Dokument został zrealizowany zgodnie z głównymi regułami dogmy: film kręcony był w naturalnych plenerach, kamerą trzymaną w ręku, dźwięk tworzony był z obrazem, autorzy nie używali żadnych efektów optycznych, a "akcja" toczyła się w myśl zasady "tu i teraz".

opis użytkownika

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones