film

Jan Lebenstein

1993
51m
5,0 2
oceny
5,0 10 1 2
Filmowy portret jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy emigracyjnych - Jana Lebensteina. Od 1959 roku mieszka i tworzy w Paryżu. Karierę artystyczną... Zobacz pełny opis

Ten film nie ma jeszcze zarysu fabuły.
Jan Lebenstein zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

Filmowy portret jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy emigracyjnych - Jana Lebensteina. Od 1959 roku mieszka i tworzy w Paryżu. Karierę artystyczną zaczynał w Polsce, kończąc studia malarskie w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Opuszczając kraj był już uznanym malarzem. Jego pierwsze obrazy -Filmowy portret jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy emigracyjnych - Jana Lebensteina. Od 1959 roku mieszka i tworzy w Paryżu. Karierę artystyczną zaczynał w Polsce, kończąc studia malarskie w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Opuszczając kraj był już uznanym malarzem. Jego pierwsze obrazy - pejzaże podwarszawskich miejscowości - przedstawiały baśniowy, nostalgiczny świat. W dwa lata po wystawie "Arsenał" w 1956 roku artysta niespodziewanie zmienił koncepcję swoich prac. Stopniowo określił też podstawową zasadę swojej twórczości: zasadę jedności przeciwieństw. Odtąd przeciwstawia sielankowe krajobrazy ponurym wnętrzom, feerię jasnych, pastelowych barw - ostrym, ciemnym kreskom, piękno świata - smutkowi człowieka. W połowie lat 60. zwrócił się ku realizmowi. Jego obrazy zaczęły wypełniać monstrualne postacie, bestie, zwierzęta kopalne. Na początku lat 70. ponownie zmienił charakter swoich prac, powstały wówczas liczne rysunki tuszem i gwasze, papier wypełniały przedziwne postacie - szkielety, ludzie o twarzach zwierząt i ptaków, zniekształcone stwory. W tej istnej menażerii jedynie kobiety lekkich obyczajów miały ludzkie twarze. Później przyszła fascynacja starożytnym Egiptem, Syrią, Babilonem. Efektem kilkutygodniowego pobytu Lebensteiena w Stanach Zjednoczonych stał się cykl gwaszy przedstawiających Wielki Kanion Kolorado. Pod koniec lat osiemdziesiątych artysta powrócił do malarstwa olejnego. Film Elżbiety Sitek to portret niezwykłego artysty, przyjaciela m.in Czesława Miłosza, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Mirona Białoszewskiego, Zbigniewa Herberta. Artystę poznajemy w jego pracowni, tam też toczyć się będzie opowieść o niezwykłym świecie jego malarstwa.

Na razie nikt nie dodał wątku na forum . Spróbuj swoich sił i podziel się opinią. Możesz być pierwszy!
Dodaj wątek na forum

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones