Typowe wyróżniki postmodernistycznych wpływów we współczesnej sztuce /filmie:

urbanizm, technologizm, dehumanizacja, psychodeliczność, intermedializm, ahistoryzm, irrealizm, parodystyczność, neoklasycyzm, neutralizacja wszelkich wartości, traktowanie dziedzictwa kultury w kategoriach bezładnego repertuaru pustch znaków, skrajne urzeczowienie przekazu pełniacego w masowym odbiorze funkcję "simulacrum" (simulacrum = widziadło, pozór rzeczywistości, świat wykreowany przez media)

Postmodernizm w kinie: Lynch, Greenaway, Jarmusch (naprawdę Jarmusch...?)
Moim "wzorcowym" filmmem postmodern są "Urodzeni mordercy" Stone'a.

Czy kino postmodernistyczne to tylko zabawa bez śladu jakichkolwiek idei czy głębi? Co mówią te filmy o naszym świecie?

hauser

Podbijemy temat.
Wszystko powyżej to prawda. Ale postmodernizm to przede wszystkim poczucie „ponowoczesności”, życia w społeczeństwie postindustrialnym i przekonanie że „wszystko już było”, można co najwyżej trawestować dotychczasowe osiągnięcia, mieszać gatunki i igrać z konwencjami. To jest podstawowa cecha postmodernizmu, wszystko inne to jedynie środki wyrazu.
Dlatego, owszem Lynch, Greeneway, lecz najbardziej postmodern są po prostu filmy Rodrigueza czy Tarantino, z „Pulp fiction” i „Kill Billem” na czele.

Moim pierwszym, nieuświadomionym zetknięciem z postmodernizmem było wieki temu pewne opowiadanie w „Fantastyce” – „Thor spotyka kapitana Amerykę” Brina. Okazało się, że postacie z mitologii germańskiej mogą stanąć naprzeciw postaci z amer. kultury masowej. Pamiętam do dziś, że jako dzieciak cholernie się zdziwiłem, że ci Amerykanie tak piszą, bo w dawniejszej literaturze takich rzeczy nie było, dotychczas tak nie pisano. I wtedy zaczęło mi świtać – chyba idzie nowe ... Dopiero później dowiedziałem się kim jest np. Pynchon.
Pierwszą dużą i znaną polską książką postmodern był dla mnie zaczytywany w szkole na śmierć „Agent dołu” Wolskiego, gdzieś właśnie w I połowie lat 90-tych.

hauser

Postmodernizm ogólnie to też brak tego "czegoś" w centrum zainteresowania. W christianizmie tym centrum był Jezus. W modernizmie, człowiek. W postmodernizmie nie ma niczego. Dlatego właśnie mieszanie stylów i konwencji, jak wspomniał Martin, jest przejawem postmodernizmu, bo w tym misz-maszu nie ma konkretnego przekazu. Więcej, jest przekaz, który mówi, że nie ma przekazu :) Tak się nawet postmoderniści w swoim programie określali - że nie mieli programu :)

Wujek_Atom

No, ciekawe. Eklektyczne "mieszanie" stylów, nurtów, wzorców było już typowe dla kultury XIX-wiecznej Europy. Tylko wówczas nie było tej kpiny, ironii, żartu i poczucia, że nic nie jest "na poważnie".
Czy faktycznie "nie ma przekazu"? A może jest nim przekonanie, że nic nie jest naprawdę i na pewno, ze wszystko jest konstrukcją?

hauser

Potrzebuję jakieś filmy, które można nazwać postmodernistycznymi. Dobrze byłoby, gdyby nie były to filmy,które już widziałemi które niosą ze sobą jakiś problem socjologiczny.

Przy okazji zapytam jeszcze o inne tytuły, które podchodziłyby pod następujące kategorie (również o zabarwieniu socjologicznym):
1. Film jako wehikuł czasu (problem prezentowania wydarzeń historycznych, istnienie prawdy historycznej w kinie): Tu myślałem o "Inglorious Basterds" lub "Django Unchained", ale oba filmy widziałem i byłbym wdzięczy o jakieś inne tytuły
2. Film - manifest ideologiczny, manifest pokoleniowy; forpoczta zmian kulturowych (pewnie jest dużo takich filmów, ale w tej chwili kompletnie żaden nie przychodzi mi do głowy, chociaż teraz przypomniałem sobie o "Breakfast Club", ale już widziałem go, więc prosiłbym o jakiś inny tytuł)
3. Kategoria polityczności w kinie (pewnie znajdzie się dużo, ale chętnie posłucham waszych rad)
4. Film jako nośnik nowych stylów życia, trendów mody i wzorów zachowań konsumenckich.
5. "Zakazane rewiry" w filmie - tematy (zbyt) trudne, granice prowokacji, granice wytrzymałości (emocjonalnej, estetycznej, moralnej) aktora i widza; Bardzo ciekawa kategoria - czekam na wasze pomysły, choć sam mam kilka w zanadrzu
6. Kino społecznie zaangażowane (tu znajdzie się chyba bardzo dużo tytułów)
7. Dystynktywna moc filmu, kapitał kulturowy widza (tu nie mam pojęcia)

Proszę o pomoc.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones