Pewnego dnia niespodziewanie i w niewyjaśnionych okolicznościach znika czternastoletnia córka Hany. Kobieta nie spocznie, póki nie odnajdzie dziewczyny oraz osób odpowiedzialnych za jej zniknięcie.
Grupa czeskich wczasowiczów wyjeżdża na tygodniowe wakacje nad Adriatyk. Komplikacje, przeszkody, drobne przygody - wszystko to powoduje, że wakacje stają się dla ich uczestników momentem przełomowym.
Programista Honza (Tomáš Hanák) spędza większość czasu w swoim softwarowym domu: mailuje, upgraduje, senduje, attachuje, loaduje. Postanawia wybrać się wraz ze swym synem (Michal Vorel) na wycieczkę za miasto. W roztargnieniu zapomina zabrać telefon komórkowy, laptop oraz cyfrową kamerę. Okazuje się, że w małej, podgórskiej wiosce przeżyją oni najszczęśliwsze chwile w życiu, a krótki, weekendowy wyjazd przeciąga się do kilku tygodni. Stopniowo zaprzyjaźniają się z miejscową ludnością, szczególnie z uroczą buntowniczką Marketą (Barbora Nimcová). Honza nie tylko ulega czarowi dziewczyny, wabi go także zapach likierów jej babci, upaja go kolorowy klimat wiejskiego życia. Gdy nadchodzi zima i Honza musi zająć się swoim biznesem powraca do cywilizacji, czuje się jednak oczyszczony i bogaty w doświadczenia, których nie może dać miasto.
Akcja filmu toczy się na praskich przedmieściach w Boże Narodzenie roku 1967 oraz w roku następnym; w dniach poprzedzających sowiecką inwazję na Czechosłowację. Jedna z głów rodziny, Šebek (Miroslav Donutil), to oficer armii czechosłowackiej, gorliwie i lojalnie oddany reżimowi komunistycznemu. Šebek ma jednak "ludzką twarz". Jego sąsiad, Kraus (Jiří Kodet), jest z kolei weteranem czeskiego ruchu oporu i prawdziwym patriotą; nie ukrywa swoich socjalistycznych przekonań. Zdawać by się mogło, że weteran wojenny zostanie ukazany w sposób pochlebny, zaś oficer oddany reżimowi - w krzywym zwierciadle. A tymczasem obie postaci zostały skonstruowane w sposób satyryczny i prześmiewczy. Obie rodziny oczekują nadchodzących Świąt. Nie wszyscy są jednak w podniosłym nastroju. Nastoletnie dzieci uważają swoich ojców za zupełnych głupców, a ojcowie są pewni, że ich dzieci są niczym więcej, jak tylko młodocianymi buntownikami, dla których liczą wyłącznie rock'n'roll, amerykańskie kino i bikiniarskie buty z zagranicznych paczek. Podczas gdy zamknięci w swoim małym świecie ojcowie prowadzą ze sobą nieustanną wojnę, ich dzieci próbują wydobyć się ponad te zatargi. Michal Šebek (Michael Beran) skrycie podkochuje się w Jindrziszce Krausovej (Kristýna Nováková), która z kolei jest zafascynowana Elienem (Ondřej Brousek), chłopcem, którego rodzicie wyemigrowali do Ameryki. Zależności pomiędzy uczestnikami tego małego trójkąta nastolatków, choć burzliwe, pozostają nierozwiązane. Z pewnością łączy ich konsternacja zachowaniem starszej generacji, choćby ich fascynacją dla najnowszych osiągnięć NRD-owskich naukowców w dziedzinie plastikowego wyposażenia kuchennego, czy też budową makiety pomnika, upamiętniającego czeskich lotników, którzy zginęli podczas II wojny światowej. Młode pokolenie o wiele bardziej interesuje się Mickiem Jaggerem czy najnowszą modą nieśmiało przedzierającą się z Zachodu w paczkach. Jak by tego wszystkiego było mało, obie rodziny wchodzą w jeszcze bliższe relacje: owdowiały Kraus żeni się niespodziewanie z siostrą żony Šebka. Posypią się iskry!
Czarna komedia o przeciętnych ludziach, zmagających sie ze swym losem u schyłku dwudziestego wieku. To interesujący film o pluciu na pociąg, złej pogodzie, bombie atomowej, wystrzeliwaniu ludzkiej spermy do konstelacji Andromeda, ale także o niewierności, oraz o ludziach, którzy zabili innych ludzi. Kalejdoskop ekscentrycznych postaci tworzy obraz okrutnego świata, wszechobecnego czarnego humoru, gdzie wszystko jest ze sobą powiązane, a życie bohaterów przypomina nieustanne deja vu.
"Cicha radość", psychologiczny portret młodej kobiety, to rezultat współpracy cenionego słowackiego reżysera Dušana Hanáka z uznanym scenarzystą i dramaturgiem Ondrejem Šulajem. W główną bohaterkę filmu, 30-letnią pielęgniarkę Soňę, wcieliła się Magda Vášáryová. Soňa jest typową, niczym się niewyróżniającą reprezentantką swojego pokolenia, kobietą, która stawi czoło problemom w życiu osobistym i zawodowym. Soňa zastanawia się, czy powinna odejść od męża, którego poglądów nie podziela, i tym samym rozbić małżeństwo. Doskwiera jej pustka duchowa i poczucie bezsensu.