Praga, rok 1947, czasy sensualizmu, ekscentryzmu, nonkonformizmu i wielkich nadziei. Ivan Heinz (Kryštof Hádek), atrakcyjny dandys o prowokującym poczuciu humoru właśnie skończył 19 lat. Pławi się w wolności, rewolucyjnej polityce i artystycznych aspiracjach. Żyjąc chwilą odrzuca przeszłość, pisze wiersze i ślepo brnie w świat wyidealizowanej polityki, surrealizmu i odkrywania siebie na nowo. Gdy u jego boku pojawia się szykowna, biseksualna Jana (Karolina Gruszka), jego hedonistyczne życie wydaje się spełnieniem marzeń. Ivan rzuca się w destrukcyjny romans z niezależną kochanką, prowadząc życie pełne erotyzmu, wybuchających ze zdwojoną siłą kłótni i spotkań towarzyskich, na przekór rozgrywającym się w tle wydarzeniom z lat 40. Komunistyczny reżim zaczyna jednak pokazywać swoją ciemną stronę, a odurzeni uczuciem młodzi nie zdają się dostrzegać nadciągającego niebezpieczeństwa. Mając w głowach fantastyczną wizję przyszłości, planują ucieczkę do Paryża...
Akcja filmu toczy się na praskich przedmieściach w Boże Narodzenie roku 1967 oraz w roku następnym; w dniach poprzedzających sowiecką inwazję na Czechosłowację. Jedna z głów rodziny, Šebek (Miroslav Donutil), to oficer armii czechosłowackiej, gorliwie i lojalnie oddany reżimowi komunistycznemu. Šebek ma jednak "ludzką twarz". Jego sąsiad, Kraus (Jiří Kodet), jest z kolei weteranem czeskiego ruchu oporu i prawdziwym patriotą; nie ukrywa swoich socjalistycznych przekonań. Zdawać by się mogło, że weteran wojenny zostanie ukazany w sposób pochlebny, zaś oficer oddany reżimowi - w krzywym zwierciadle. A tymczasem obie postaci zostały skonstruowane w sposób satyryczny i prześmiewczy. Obie rodziny oczekują nadchodzących Świąt. Nie wszyscy są jednak w podniosłym nastroju. Nastoletnie dzieci uważają swoich ojców za zupełnych głupców, a ojcowie są pewni, że ich dzieci są niczym więcej, jak tylko młodocianymi buntownikami, dla których liczą wyłącznie rock'n'roll, amerykańskie kino i bikiniarskie buty z zagranicznych paczek. Podczas gdy zamknięci w swoim małym świecie ojcowie prowadzą ze sobą nieustanną wojnę, ich dzieci próbują wydobyć się ponad te zatargi. Michal Šebek (Michael Beran) skrycie podkochuje się w Jindrziszce Krausovej (Kristýna Nováková), która z kolei jest zafascynowana Elienem (Ondřej Brousek), chłopcem, którego rodzicie wyemigrowali do Ameryki. Zależności pomiędzy uczestnikami tego małego trójkąta nastolatków, choć burzliwe, pozostają nierozwiązane. Z pewnością łączy ich konsternacja zachowaniem starszej generacji, choćby ich fascynacją dla najnowszych osiągnięć NRD-owskich naukowców w dziedzinie plastikowego wyposażenia kuchennego, czy też budową makiety pomnika, upamiętniającego czeskich lotników, którzy zginęli podczas II wojny światowej. Młode pokolenie o wiele bardziej interesuje się Mickiem Jaggerem czy najnowszą modą nieśmiało przedzierającą się z Zachodu w paczkach. Jak by tego wszystkiego było mało, obie rodziny wchodzą w jeszcze bliższe relacje: owdowiały Kraus żeni się niespodziewanie z siostrą żony Šebka. Posypią się iskry!
Prywatne lekcje twórczego pisania z Beatą (Anna Geislerová) - pogrążoną w depresji piękną córką bogatego mafioza - z założenia nie mogą skończyć się dobrze. Zwłaszcza jeśli młody (i na dokładkę żonaty) nauczyciel jest ambitnym czeskim pisarzem, prowadzącym na kartach powieści przewrotną grę w literaturę i z literaturą. W tle pikantnej, niejednoznacznej historii romansowej autor szkicuje smakowite obrazki obyczajowe, wpisując się w bogatą literacką tradycję sarkastycznych obserwatorów czeskiej rzeczywistości.