Dokument. W roku 1992, po rozpadzie Czechosłowacji, były dysydent polityczny, przywódca aksamitnej rewolucji, dramaturg i eseista, Václav Havel, został ogłoszony pierwszym prezydentem nowego państwa - Republiki Czeskiej. Tym samym były wróg publiczny otrzymał społeczny mandat, uprawniający go do transformacji państwa i jego instytucji. Mając świadomość, że tego typu wydarzenia są czymś wyjątkowym, Havel pozwolił swojemu przyjacielowi, filmowcowi Pavelowi Koutecký'emu, na towarzyszenie mu z kamerą, zarówno na Hradczanach (siedziba prezydenta), jak i w podróżach po świecie. W rezultacie powstał "Obywatel Havel", pełnometrażowy film dokumentalny, zbudowany z niepokazywanych nigdzie dotąd obrazów, dzięki któremu możemy zobaczyć portret człowieka znajdującego się w samym centrum międzynarodowej polityki i zainteresowania mediów, próbującego utrzymać równowagę pomiędzy byciem osobą publiczną a swoim życiem osobistym, a jednocześnie starającego się o to, by przeprowadzić swój naród od komunizmu do wolnej, demokratycznej przyszłości. Materiały do filmu powstawały przez 13 lat, począwszy od 1992 roku.
Dokument, który pierwotnie miał być portretem młodej utalentowanej romskiej śpiewaczki, a ostatecznie zmienił się w dramat o dwóch rozbieżnych prawdach życiowych. Na początku tej historii był przypadek, na jej końcu pozostała tajemnica. Najpierw była to historia spotkania śpiewaczki Idy Kelarovej z młodą romską dziewczyną Vierką Berkyovą , której talent muzyczny wprawiał wszystkich w zachwyt. Kelarová nie tylko postanowiła rozpocząć współpracę z obiecującą piosenkarką, ale także przygarnęła ją pod swój dach. Jednak pewnego dnia Vierka wraz z całą rodziną znika bez śladu. Zamiast filmu o spotkaniu cenionej śpiewaczki z młodym talentem, Miroslav Janek kręci więc inny dokument będący opowieścią o różnych życiowy perspektywach.
Miroslav Janek uczy wychowanków domu dziecka posługiwania się kamerą i zachęca do filmowania środowiska, w którym żyją. Reżyser pokazuje dzieciom różne techniki filmowe nie ograniczając ich do zwykłego odtwarzania rzeczywistości. Wspólnie tworzą animacje, kręcą wymyślone przez siebie skecze i eksperymentują z materiałem filmowym, jednocześnie ujawniając wiele prawd na temat swojego życia. „Cześć, mamo, jestem w lesie i mój numer telefonu to 021905. Po drodze widziałem leśnych ludzi, bezdomnych, nimfy, pijaków i czarownicę, która dała nam węże. Węże zjedliśmy. Potem poleciałem do domu, gdzie jest początek. Przy stole jakieś duże zwierzęta czymś się zamartwiały. Nagle spojrzałem i ujrzałem w drzwiach panią z opieki społecznej. Uhu poleciał do gwiazd, a potem strzelił straszny piorun. O wypadku samochodowym już nie wspomnę.”
"Ludzie wyobrażają sobie, że niewidomi żyją w ciemności i nic nie wiedzą o otaczających ich rzeczach. Ale oni mają konkretne wyobrażenie o każdej rzeczy", mówi fotograf Daniela Horníčková, pod której kierunkiem niewidome dzieci z praskiej Szkoły im. Jaroslava Ježka rejestrowały swój bliski świat za pomocą aparatu fotograficznego. Dzieci fotografowały w szkole, na wycieczkach, w domu i w internacie. Najbardziej koncentrowały się na rzeczach, które znały za pomocą dotyku. W 1995 roku do projektu dołączył reżyser Miroslav Janek i nakręcił dokument, którego celem jest uświadomienie problematyki i wyjątkowości procesu twórczego.