Waldemar Olszewski

7,0
1 ocena pracy dźwiękowca
10 filmów
Online
Pojedynki, zwane czasem sprawami honorowymi, są tak stare jak ludzkość. Odnajdujemy ich ślady w babilońskim Gilgameszu, w dawnej Helladzie i Rzymie, a także w tekstach średniowiecznych. Trwały niemal do połowy XX wieku, o czym świadczą akta sądowe, pamiętniki i literatura piękna. Ponoć po dziś dzień bogate snoby wędrują do jednego z państw Ameryki Południowej, w którym nadal można dochodzić swych praw za pomocą szpady lub pistoletu. Film opowiada o genezie i historii pojedynków, o związanych z nimi obyczajach, kodeksach honorowych, broni, którą się posługiwano oraz o przebiegu wybranych na przestrzeni wieków zmagań.
Online
Film przedstawia Odrę od jej źródła do ujścia. Pokazuje modernizacje zrealizowane po powodzi z 1997 roku, oraz obecne pracę nad infrastrukturą techniczną. Autorzy zastanawiają się nad przyszłością Odry – czy ma szansę na włączenie się do transeuropejskiej sieci transportowej?
Online
"Luxus" był jedną z najbardziej ekscentrycznych grup artystycznych schyłku PRL-u. Jej kontestacyjny charakter wyrastał z buntu przeciw wszechogarniającej szarości. Wyjątkowość grupy polegała na tym, że jak sami mówili: "Jesteśmy niezależni bo nam nie zależy". Także dziś jej członkowie dają wyraz swojej odrębności, wyrastającej z ducha punk rocka. W filmie Agnieszki Mazanek dawni studenci wrocławskiej PWSSP wspominają artystyczne i towarzyskie ekscesy sprzed lat, lecz także ukazują działania "Luxusu" na tle przemian społeczno-ekonomicznych. Również dziś ich krytyczne i wciąż tak samo dowcipne spojrzenie na świat dotyka paradoksów współczesności.
Online
Gdzie zostały ukryte skrzynie z cennymi dokumentami i dużą ilością wyrobów jubilerskich, depozytów banków wrocławskich, częstochowskich i in. Czy Herbert Klose brał udział w ukryciu pod koniec wojny wrocławskiego złota a po wojnie był jego strażnikiem? Dlaczego po wojnie zamieszkał we wsi Sędziszowa u podnóża góry Wielisławka? Czy liczne sztolnie Wielisławki mogą być miejscem ukrycia depozytów wrocławskich banków? Czy niedawno odnaleziony reportaż z 1973 roku Dionizego Sidorskiego i Adama Wielowiejskiego pomoże rozwiązać zagadkę wrocławskiego złota?
Online
Fabularyzowany dokument opowiada o losach związanej ze Śląskiem Marii Teresy Oliwii Hochberg von Pless. To jedyny film dokumentalny związany z postacią bohaterki, a także cenny materiał edukacyjny, wspierającym poznanie tajemnic Dolnego Śląska wśród jego mieszkańców. Zdjęcia do filmu realizowane były w zamku Książ, w Szczawnie Zdroju, w Świebodzicach oraz Muzeum Zamkowym w Pszczynie. Wystąpili w nim przede wszystkim mieszkańcy Dolnego Śląska wyłonieni w castingach. W rolę Dolly, narratorki i przyjaciółki tytułowej Daisy wcieliła się aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu Aldona Struzik. W produkcji wzięły także udział cztery grupy rekonstrukcji historycznych. Łącznie na planie filmu wystąpiło ponad 240 osób.
Online
Dokument przedstawia tematykę obozową oczami współczesnych młodych kobiet i ich rówieśnic sprzed 65 lat, byłych więźniarek obozu Auschwitz - Birkenau.
Online
Film opowiada historię jednego ze spektakli Teatru Domowego. Był listopad 1984 roku. Aktorzy z Teatru Powszechnego w Warszawie: Andrzej Piszczatowski (Andrzej Piszczatowski), Maciej Szary (Maciej Szary), Bogdan Szczesiak (Bogdan Szczesiak), Zygmunt Sierakowski (Zygmunt Sierakowski), Piotr Machalica (Piotr Machalica) oraz Maria Dłużewska (Maria Dłużewska) - wówczas już nie pracująca na etacie w żadnym teatrze - wybrali się do Wrocławia aby zagrać tam dwa, oczywiście nielegalne, spektakle "Degrengolady" sztuki czeskiego dramaturga - dysydenta Pawla Kohouta . W tym czasie we Wrocławiu odbywał się Festiwal Sztuk Współczesnych w ramach którego Teatr Powszechny prezentował "Kartotekę" Różewicza (Tadeusz Różewicz), w której występowali niemal wszyscy aktorzy Teatru Domowego. Spektakle nielegalne miały odbyć się 19 listopada, a oficjalne festiwalowe przedstawienia "Kartoteki" było zaplanowane na 20. Z zaplanowanych dwóch przedstawień nielegalnej "Degrengolady" udało się aktorom zagrać zaledwie połowę pierwszego. Dalej już spektakl włączył się w brutalną rzeczywistość stanu wojennego, a aktorzy do końca nie wiedzieli czy występują w farsie, czarnej komedii, czy jak mówi jeden z uczestników prawdziwym amerykańskim horrorze, a może - jak mówi inny, wszystko co stało się potem było czystej wody happeningiem. Ostatnie minuty filmu to już klasyczny dramat z zupełnie zaskakującą pointą. Zaskakującą tak widza jak i aktorów: drugie dno granej w listopadzie 1984 roku "Degrengolady" ujawniło się w listopadzie 2006 roku podczas kręcenia zdjęć do filmu