http://www.youtube.com/watch?v=YMqGbEEP528&hl=pl
A tu ciekawa historia związana z kręceniem filmu. Cytuję adt125, użytkownika imdb.com:
"What is interesting about this film is that Mary Pickford mentions it in her writings and interviews and was well pleased with herself because Griffith gave her some praise for her dare-devil driving. In other words he said 'good girl' which Mary said made her feel quite good. (Obviously Griffith was short on compliments).
This was one of the first and is claimed to be the first 'real' car chase and train race. Mary said she got up to 54 miles per hour in the chase and went around the corner quite fast (Griffith wasn't happy until she did it fast - almost too fast) her driving coach was hidden on the floor of the car out of site in this scene. Mary said that her mother Charlotte actually stayed at home prayed for her while she was doing this chase scene. So this was something special in the history of film making. There is also excitement in the car behind Mary also in the chase - they went over a small raise in the dirt road fast and the back seat passengers (open top) were thrown up into the air about a foot. A little faster and you feel they would have been thrown out."
Jak widać pan Griffith gotów był narażać na niebezpieczeństwo takie gwiazdy jak Mary Pickford, by stworzyć satysfakcjonujący go film. 54 mile w tamtych czasach? Zgadzam się z autorem tego tekstu, że moment ten był wyjątkowy w czasach raczkowania kinematografii. To właśnie nazywa sięmagią kina :D.
Ten film był pod wieloma względami przełomowy. Nie tylko został przedstawiony pierwszy w historii kina prawdziwy pościg, ale też usprawniono pracę kamery, która nie była już statyczna i w związku z tym bez żadnych cięć mogła objąć swoim zasięgiem więcej niż mały pokój(choć bardzo możliwe że przegapiłam jakiś wcześniejszy film w którym zostało to zastosowane). Uważam Griffitha za mistrza. W tamtych czasach nie miał sobie równych. A takie "eksperymenty" wyszły na dobre nie tylko jemu, ale i całej kinematografii ;)