Ponury i brutalny obraz Francji z czasów Średniowiecza. Pewien rycerz wyrusza na wojnę stuletnią (1337-1453). Swojemu synowi Francoisa zostawia miecz, jako znak, że teraz... Zobacz pełny opis
Ponury i brutalny obraz Francji z czasów Średniowiecza. Pewien rycerz wyrusza na wojnę stuletnią (1337-1453). Swojemu synowi Francoisa zostawia miecz, jako znak, że teraz on jest odpowiedzialny za życie i dobre imię matki. Kiedy chłopiec zastaję ją w objęciach nieznanego mężczyzny, zabija kochanka. Odtąd dla matki jest uosobieniemPonury i brutalny obraz Francji z czasów Średniowiecza. Pewien rycerz wyrusza na wojnę stuletnią (1337-1453). Swojemu synowi Francoisa zostawia miecz, jako znak, że teraz on jest odpowiedzialny za życie i dobre imię matki. Kiedy chłopiec zastaję ją w objęciach nieznanego mężczyzny, zabija kochanka. Odtąd dla matki jest uosobieniem nienawiści, a sam dorasta w poczuciu winy wobec obydwojga rodziców. Po latach, już dorosły Francois (Bernard Pierre Donnadieu) sam zmuszony jest do udziału w wojnie. Po czteroletniej tułaczce i pobycie w angielskiej niewoli - powraca jako zdeprawowany i szalony człowiek. Dodatkowo owładnięty obsesyjną pamięcią zbrodni z dzieciństwa - wyrzeka się Boga, znieważa i terroryzuje okoliczną ludność, nie oszczędzając najbliższej rodziny. Najbardziej cierpi z tego powodu niewinna i delikatna córka. Beatrice (Julie Delpy) nie poddaje się jednak. Próbuje obronić się przed destrukcyjnym wpływem ojca, a jego samego ocalić. Skomplikowane relacje między ojcem i córką stają się głównym tematem filmu.
Pamiętam, że ten film puszczali w TV, kiedy byłam jeszcze nastolatką. Wtedy zrobił na mnie ogromne wrażenie. Był niezwykle surowy, okrutny, bardzo dobrze zagrała w nim młodziutka Delpy. Mogliby go nadać jeszcze raz, albo wydać na DVD, bo z chęcią obejrzałabym po latach.
Zwraca uwagę zamiana głównego bohatera w bestię pod wpływem przeżyć wojennych. Można mu tylko współczuć choć stał się prawdziwym potworem i jest to historycznie wiarygodne. Z wojny w różnych epokach bardzo wielu ludzi wychodziło w stanie podobnym do stanu w jaki popadł bohater tego filmu.