Jedno z najwybitniejszych osiągnięć przedwojennego kina radzieckiego - wyimaginowane losy Mongoła Baira (w tej roli Walery Inkiżynow), który przypadkowo uznany przez kolonizatorów za potomka Czyngis-chana miał być następcą tronu i posłuszną w ich rękach marionetką, lecz niweczy ich plany, ucieka i staje na czele powstania. Kręcony w Mongolii film zawiera autentyczne sceny obrządków w buddyjskim klasztorze, ujęcia dzikiego kraju i jego mieszkańców; niezwykłe są filmowe szczegóły i środki, charakteryzujące psychiczny stan bohaterów - rozkręcony owijacz angielskiego żołnierza ciągnie się za nim po zabłoconej drodze; ranny jeniec Bair, chcąc się napić, przewraca akwarium i rybki trzepocą na dywanie obok bezsilnego bohatera; zwycięski atak mongolskich kawalerzystów i potężny, niepowstrzymany wicher wyrywający drzewa z korzeniami, wicher wolności, rozpętujący pustynną burzę. Nadzwyczaj sugestywny i perfekcyjnie zrealizowany film, który nie pozwala o sobie zapomnieć. Absolutna klasyka!