Zdjęcia do filmu powstały na wiejskich terenach Chin w technologii zapisu wideo hi8 w latach 1993-1994, ale skompilowane w gotowy obraz zostały niemal 30 lat później. Ta różnica czasu realizacji materiału filmowego i ukształtowania obrazów w narrację filmową odcisnęła piętno na jego kształcie. Świadomość nagłych zmian ekonomicznych i... Zdjęcia do filmu powstały na wiejskich terenach Chin w technologii zapisu wideo hi8 w latach 1993-1994, ale skompilowane w gotowy obraz zostały niemal 30 lat później. Ta różnica czasu realizacji materiału filmowego i ukształtowania obrazów w narrację filmową odcisnęła piętno na jego kształcie. Świadomość nagłych zmian ekonomicznych i społecznych, jakim poddane zostały Chiny na przestrzeni tych kilkudziesięciu lat, wpłynęła na finalny sposób zobrazowania Państwa Środka z przeszłości. Proces przetransponowania zapisu obrazu z rzadko używanych dziś nośników o niskiej rozdzielczości na bardziej współczesne formy kinowej technologii spowodował, że obserwujemy Chiny w filmie T. Minh-ha Trinhy jakby z oddalenia, spowite subtelną mgłą. Zobrazowane prowincjonalne Chiny, w których żywa jest jeszcze tradycja przodków, dziś po nagłych zmianach ekonomicznych i społecznych w tym kraju na zawsze odeszły w przeszłość. Film jest eseistyczną refleksją na temat skomplikowanej historii tego kraju, jak również samego medium filmowego, tekstu i głosu – które współtworzą znaczenie obrazów. Przedmiotem refleksji w filmie T. Minh-ha Trinhy jest osadzona w chińskiej kulturze zasada harmonii, leżąca u podstaw zasad rządzących przyrodą i egzystencją. czytaj dalej