PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=34118}

Dziennik upadłej dziewczyny

Tagebuch einer Verlorenen
7,6 407
ocen
7,6 10 1 407
6,0 2
oceny krytyków
Dziennik upadłej dziewczyny
powrót do forum filmu Dziennik upadłej dziewczyny

Dusze bez steru

użytkownik usunięty

Tytuł oryginalny filmu Tagebuch einer Verlorenen tłumaczy się jako Dziennik upadłej dziewczyny. Bohaterką jest córka zamożnego aptekarza, Thymian, którą uwodzi jego pracownik. Dziewczyna po urodzeniu dziecka trafia do prowadzonego z pruskim rygoryzmem poprawczaka. Po ucieczce, wkrótce znajdzie się w domu publicznym. G. W. Pabst oparł się na skandalizującej, lecz dość trywialnej powieści Margarethe Böhme. Odszedł jednak od jej płycizn na rzecz opisu społecznego i ostrej krytyki niemieckiego mieszczaństwa. Dowodzi, że to właśnie zakłamanie i brak zasad moralnych prezentowanej społeczności sprowadzają w istocie uczciwą i wartościową dziewczynę na drogę prostytucji.

Przedstawiona na ekranie rzeczywistość ujęta została wyraziście w dwóch określonych aspektach. Na początku zostaje zobrazowany nikczemny świat filistrów i hipokrytów, potem jako jedyna alternatywa, świat dwuznacznych procederów i sprzedajnej miłości. Zestawienie to buduje reżyser w sposób wyjątkowo drapieżny. W stosunku do mieszczańskiej moralności jest bezwzględny. W rezultacie, wobec sytuacji w rodzinnym domu Thymian i w zakładzie poprawczym, „burdel wydaje się sanatorium” – jak obcesowo konstatował S. Kracauer.

Szczególnie sugestywne są znakomicie zrealizowane partie dzieła rozgrywające się w przygnębiającym poprawczaku. Głęboko w pamięć zapada scena, w której z sadystyczną satysfakcją przełożona zmusza wychowanki do działań w takt wybijanego rytmu. W obliczu nadciągającego hitleryzmu ma ona charakter nieomal proroczy.

Krytyka społeczna Pabsta była tak przenikliwa, że dla jej złagodzenia zmuszono reżysera do zmiany tragicznego zakończenia filmu na inne, kłócące się w treści i nastroju z wymową całości.

"Dusze bez steru" są utworem charakterystycznym dla ewolucji filmu niemieckiego w drugiej połowie lat dwudziestych. W zakresie budowy atmosfery i ekspresji języka kontynuują doświadczenia Kammerspielu, ale w charakterystyce bohatera i środowiska lokują się już w obrębie rodzącego się kina realizmu psychologicznego i społecznego. W latach dwudziestych Pabst jest jego pionierem, w trzydziestych jednym z głównych reprezentantów.

Wielkim odkryciem aktorskim reżysera była odtwórczyni głównej roli – Louise Brooks. Mało znaną aktorkę amerykańską spostrzegł na ekranie i zafascynowany jej urodą i grą zaprosił do współpracy. Artystka wystąpiła najpierw w Puszce Pandory, gdzie kreowała postać Lulu, uwodzicielskiej ladacznicy; potem były Dusze bez steru. Brooks znakomicie czuła się w rolach pogłębionych psychologicznie pabstowskich bohaterek. Stworzyła postacie wiarygodne i prawdziwie fascynujące, umiejętnie obdarzając je ekscytującą erotyką.

Notka zaczerpnięta z AKADEMII FILMOWEJ

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones