W 2011 roku w wyniku trzęsienia ziemi u wybrzeży Honsiu i wywołanego nim tsunami doszło do serii wybuchów w elektrowni jądrowej w Fukushimie. Katastrofa, porównywalna skalą do tej w Czarnobylu doprowadziła do poważnego skażenia środowiska i konieczności ewakuacji ludzi ze strefy wokół elektrowni. Życie w tym rejonie na chwilę zamarło,... W 2011 roku w wyniku trzęsienia ziemi u wybrzeży Honsiu i wywołanego nim tsunami doszło do serii wybuchów w elektrowni jądrowej w Fukushimie. Katastrofa, porównywalna skalą do tej w Czarnobylu doprowadziła do poważnego skażenia środowiska i konieczności ewakuacji ludzi ze strefy wokół elektrowni. Życie w tym rejonie na chwilę zamarło, ale się nie skończyło. Na pustych ulicach w ewakuowanej okolicy niedaleko elektrowni nie ma co prawda żywego ducha, światła sygnalizacyjne nadal są czerwone i w znamienny sposób ostrzegają przed skażeniem, ale w domach nielicznych ludzi, którzy zdecydowali się powrócić do tej opuszczonej ziemi życie wydaje się biec zwyczajnie. Jest woda, prąd i telewizja. Jest życie towarzyskie, a ludzie posiadają wewnętrzny spokój. Niektórzy hodują warzywa we własnym ogrodzie, jednak inni nie ruszają się z domu bez urządzeń do pomiaru promieniotwórczości. Mieszka tam też Naoto Matsumura, czyli słynny "ostatni człowiek z Fukushimy" – mężczyzna, który zdecydował się powrócić tu, aby nakarmić porzucone zwierzęta. Dla tych ludzi jedno jest jasne – zerwanie relacji z domem i z ziemią jest bardziej śmiercionośne niż najgroźniejsza choroba. Dlatego, pomimo ryzyka, wolą prowadzić spokojne życie w miejscu, z którym związani są od dzieciństwa. Obserwujemy, jak opuszczona, postapokaliptyczna przestrzeń po katastrofie w Fukushimie powoli wraca do życia i w mieście zostaje przywrócona równowaga. Film to poetycki i obserwacyjny portret życia w czasach po katastrofie. To głęboko przemyślana analiza istoty ludzkiej egzystencji, w jej wzniosłym, przerażającym i melancholijnym aspekcie. Reżyser unika reporterskiego stylu. Brak tu wywiadów, tłumaczących powody i skutki katastrofy. Skupia się głównie na rejestracji obrazu i dźwięku, i to w nich szuka metaforycznych znaczeń. Film jest debiutem reżyserskim zafascynowanego Japonią Gillesa Laurenta, który zginął w ataku terrorystycznym w Brukseli w marcu 2016 roku. W dniu śmierci ukończył 95% filmu. Projekt dokończyła jego żona.
studio Centre du Cinéma et de lAudiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles (udział) / Centre Vidéo de Bruxelles / Loterie Nationale de Belgique (udział) / więcej
Filmweb uwzględnia obecność filmów/seriali/programów udostępnianych na wskazanych serwisach streamingowych: Netflix, HBO Max, CANAL+, Disney+, Canal+ Premiery, Player, TVP VOD, Amazon Prime Video, SkyShowtime, POLSAT BOX GO, iTunes, Rakuten TV, Play Now, Apple TV, mdag.pl, Pięć Smaków, Nowe Horyzonty, Kino Pod Baranami, Moje eKino, Cineman, FilmBox+, MEGOGO, Ninateka, FlixClassic, Play Kraków, Katoflix, Outfilm, 35mm, Red Go, DAFilms, Chili, TV Smart, Arte, CDA PREMIUM, GONET.TV, FILM FOR YOU, Prime Video Kup/Wypożycz, MGM+ (Prime Video), SkyShowtime (Prime Video), Viaplay (Prime Video), Filmbox (Prime Video), Film Total (Prime Video), Crunchyroll (Prime Video), Bloody movies (Prime Video), Dobre, bo polskie (Prime Video) Zapraszamy do zapoznania się z ofertą filmów, seriali, programów i bajek dostępnych na życzenie na platformachVOD.