Kategoria wiekowa NC-17 dla dramatu "Przejścia". Reżyser nie zamierza wracać do montażu
Los Angeles Times, Variety / / 20-07-2023 12:03
Pokazywany na festiwalu w Berlinie dramat "Przejścia" w reżyserii Iry Sachsa szykuje się do premiery kinowej w Stanach Zjednoczonych. Ku zaskoczeniu twórców, film z Franzem Rogowskim, Benem Whishawem i Adèle Exarchopoulos w rolach głównych został oceniony przez Motion Pictures Association najwyższą z możliwych kategorii wiekowych – NC-17. Dystrybutor MUBI nie zgadza się z tą decyzją i zamierza pokazać film bez kategorii wiekowej.
Fabuła "Przejść" skupia się na trójkącie miłosnym między reżyserem filmowym (Rogowski), jego mężem (Whishaw) i spotkaną przypadkiem nauczycielką (Exarchopoulos). W filmie pojawiają się sceny seksu z udziałem w pełni nagich aktorów. Jedna z nich jest przedstawiona w długim, trwającym ponad dwie minuty ujęciu.
W wywiadzie udzielonym po ogłoszeniu decyzji MPA Sachs opowiadał o wadze, jaką dla całego seansu mają rzeczone sceny zbliżeń, które spowodowały przyznanie najwyższej kategorii. Ten film otwarcie opowiada o miejscu, jakie różne seksualne doświadczenia zajmują w życiu każdego człowieka. Zmienienie tych intymnych scen stworzyłoby zupełnie inny projekt, przekonywał.
Każda ze scen to dla mnie rozdział w filmie, argumentował reżyser. Każda miała ujawniać coś o bohaterach, być interesująca dla publiczności. Najtrudniejszym wyzwaniem było stworzenie ich. Zamiast na seks, chcieliśmy zwracać uwagę na intymność tego doświadczenia.
Pragniemy oglądać filmy, które w jakimś stopniu odnoszą się do naszych doświadczeń, a jeśli takie kino jest z miejsca zatrzymywane, to dla mnie depresyjny i reakcyjny precedens. Rozmawiamy tu o formie kulturowej cenzury, która jest niebezpieczna, szczególnie w kulturze, która już walczy w tak ekstremalny sposób z możliwością istnienia obrazów LGBT – podsumował Sachs.
Większość filmów, które otrzymują NC-17 (wyłącznie dla osób dorosłych) trafia do ponownego montażu i zostaje poddanych ponownej ocenie, licząc na kategorię R. Część przyjmuje restrykcyjne ograniczenia – tak stało się w przypadku filmów "Wstyd" Steve’a McQueena czy "Życie Adeli – Rozdział 1 i 2" Abdellatifa Kechiche’a.
W 2022 roku głośno było o dwóch przypadkach przyznania NC-17 – "Blondynce" Andrew Dominika i "Infinity Pool" Brandona Cronenberga. Produkcja Netfliksa zgodziła się na wyrok MPA, ale film twórcy "Possessora" został przycięty i uzyskał "R-kę
Decyzję o niezaakceptowaniu kategorii i kinowej dystrybucji bez niej podjęli przed laty m.in. dystrybutorzy "Happiness" Todda Solondza i "Requiem dla snu" Darrena Aronofsky’ego.
"Przejścia" z kategorią NC-17. Z decyzją nie zgadza się reżyser
Fabuła "Przejść" skupia się na trójkącie miłosnym między reżyserem filmowym (Rogowski), jego mężem (Whishaw) i spotkaną przypadkiem nauczycielką (Exarchopoulos). W filmie pojawiają się sceny seksu z udziałem w pełni nagich aktorów. Jedna z nich jest przedstawiona w długim, trwającym ponad dwie minuty ujęciu.
W wywiadzie udzielonym po ogłoszeniu decyzji MPA Sachs opowiadał o wadze, jaką dla całego seansu mają rzeczone sceny zbliżeń, które spowodowały przyznanie najwyższej kategorii. Ten film otwarcie opowiada o miejscu, jakie różne seksualne doświadczenia zajmują w życiu każdego człowieka. Zmienienie tych intymnych scen stworzyłoby zupełnie inny projekt, przekonywał.
Każda ze scen to dla mnie rozdział w filmie, argumentował reżyser. Każda miała ujawniać coś o bohaterach, być interesująca dla publiczności. Najtrudniejszym wyzwaniem było stworzenie ich. Zamiast na seks, chcieliśmy zwracać uwagę na intymność tego doświadczenia.
Pragniemy oglądać filmy, które w jakimś stopniu odnoszą się do naszych doświadczeń, a jeśli takie kino jest z miejsca zatrzymywane, to dla mnie depresyjny i reakcyjny precedens. Rozmawiamy tu o formie kulturowej cenzury, która jest niebezpieczna, szczególnie w kulturze, która już walczy w tak ekstremalny sposób z możliwością istnienia obrazów LGBT – podsumował Sachs.
Zwiastun filmu "Przejścia"
NC-17 – jakie filmy otrzymały tę kategorię?
Większość filmów, które otrzymują NC-17 (wyłącznie dla osób dorosłych) trafia do ponownego montażu i zostaje poddanych ponownej ocenie, licząc na kategorię R. Część przyjmuje restrykcyjne ograniczenia – tak stało się w przypadku filmów "Wstyd" Steve’a McQueena czy "Życie Adeli – Rozdział 1 i 2" Abdellatifa Kechiche’a.
W 2022 roku głośno było o dwóch przypadkach przyznania NC-17 – "Blondynce" Andrew Dominika i "Infinity Pool" Brandona Cronenberga. Produkcja Netfliksa zgodziła się na wyrok MPA, ale film twórcy "Possessora" został przycięty i uzyskał "R-kę
Decyzję o niezaakceptowaniu kategorii i kinowej dystrybucji bez niej podjęli przed laty m.in. dystrybutorzy "Happiness" Todda Solondza i "Requiem dla snu" Darrena Aronofsky’ego.
Udostępnij: