Film jest hipnotycznym, rozpisanym na wiele aktów zapisem rodzenia się patologicznej, aspołecznej osobowości. Nastoletni René nie może pogodzić się z odejściem ojca i odrzuceniem przez matkę. Żyjąc w świecie pozbawionym miłości i jakichkolwiek pozytywnych wzorców, jest skazany sam na siebie. Szybko trafia na drogę przestępstwa. René nie ma szans na resocjalizację – zmiany w jego osobowości, spowodowane traumą z domu rodzinnego, są zbyt głębokie. Mając niewątpliwą umiejętność manipulowania ludźmi, wkrada się w ich łaski, by potem ich okraść – w 1992 roku okrada nawet samą Třeštíkovą. Uwodzi i porzuca kobiety, ma syna, którym się nie interesuje. Jego szemrane interesy nieodmiennie kończą się za więziennymi kratami. Gdy umiera matka jego dziecka, nie wydaje się tym zbytnio przejęty, skupia się na opisie swojego wątłego zdrowia. Jego życie jest egoistycznym żebraniem o czułość i odrobinę uwagi.
Dokument ten powstawał przez 25 lat. Kiedy główna bohaterka filmu, Marcela, brała ślub w 1980 roku, była pewna, że oto właśnie otwiera się przed nią perspektywa szczęśliwego życia. Nie zrażała jej nawet konieczność wspólnego zamieszkania z teściami. Niestety życie w małym mieszkanku powodowało coraz to nowsze konflikty. Gdy Marcela urodziła córeczkę Ivanę, sielanka małżeńska się skończyła - główna bohaterka, mając dość scysji z teściową, opuściła męża i wraz z dzieckiem przeniosła się do swoich rodziców. Ale to dopiero początek tragicznych losów Marceli Haverlandovej - rozwód, kolejna nieszczęśliwa miłość, narodziny niepełnosprawnego syna, śmierć dziecka, brak pracy i perspektyw na lepsze jutro, a przede wszystkim ogromna samotność, oto co przyniesie jej życie na przestrzeni ćwierćwiecza zmian społecznych w Czechach...