Klasa maturalna z utęsknieniem wyczekuje studniówki. Jednak nowy wychowawca oraz egzaminy, które nie wypadają jak należy, stawiają zabawę pod znakiem zapytania.
Doktor Maurycy Wiński (Piotr Machalica) i jego żona Klara (Edyta Olszówka) prowadzą w rodzinnym majątku w Wińsku pensjonat Kukułka. Majątek ten odzyskała po wielu staraniach matka Maurycego, Penelopa Aurora Wińska (Janina Traczykówna), obecnie 104-letnia staruszka cierpiąca na chorobę Alzheimera. Tak przynajmniej wszystkim się wydaje…
Zosia jest piękna, inteligentna i doskonale zna swoją wartość dzięki czemu z powodzeniem uwodzi oraz wykorzystuje rzesze mężczyzn. Gdy poznaje fotografa Mateusza, zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem.
Po tym jak Ivanow opuścił Polskę, władzę nad gangami objął tajemniczy "King". W rzeczywistości jednak "King" to prezes Geobanku - Jan Tuwara, razem ze swoimi przyjaciółmi - Antonim Fidukiem i generałem Górą chcą kupić Pałac Kultury i Nauki. Jednak plany mafii ponownie krzyżuje Olgierd Halski, który został wyrzucony z policji, ale podjął współpracę z "X" z tajnych służb. Prawą ręką Tuwary zostaje Jurij, który dostaje posadę wiceprezesa Geobanku. Każdy polityk zrobi wszystko dla "Kinga", gdyż ten przejął legendarne "archiwum Kowalskiego", w którym znajdują się dokumenty obciążające niemal wszystkich polityków w Polsce. "Ekstradycja 3" to ostatnia część przygód Olgierda Halskiego, który na pierwszym planie stawiał prawo, często zapominając o najbliższych.
Pełna życia panienka z dobrego domu podbija serca największych ponuraków i zmienia ludzi w osoby otwarte na świat. Dobrocią i optymizmem zaraża wszystkich nawet wtedy, kiedy na rodzinę spadają nieszczęścia. Rezolutna i zaradna, bierze sprawy w swoje ręce, ale czy los będzie jej sprzyjał i szczęście uśmiechnie się do niej?
W podziemiach Instytutu Badań Czwartorzędu istnieje zamieszkana przez krasnoludki kraina zwana Szuflandią. Jej władca oskarża chemika Adasia o produkcję "kingsajzu", pozwalającego osiągać rozmiary człowieka.
Po klęsce Napoleona, z którym Polacy wiązali tyle nadziei na odzyskanie swego państwa, zapanowała czarna noc niewoli. Polska została wymazana z karty Europy, ale żyła w sercach i umysłach Polaków. Walczono o nią dalej w różny sposób, różnymi metodami, zależnie od tego, pod jakim zaborem znajdowały się dawne obszary kraju. W literaturze, dramaturgii, później w filmie większe odbicie i rezonans znajdowała walka patriotów polskich z bronią w ręku, np. w powstaniu listopadowym czy styczniowym przeciwko caratowi. Stosunkowo mało się wie i mało znana była ogółowi walka o wyzwolenie ludu Wielkopolski, która znajdowała się pod pruskim zaborem. A była to właśnie „najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”. Wieloodcinkowa filmowa saga pod tym samym tytułem ukazuje na przykładzie losów kilku rodzin z Wielkopolski walkę Polaków z naporem germanizacyjnym w Poznańskiem w okresie od 1815 do 1918 roku. Film, aczkolwiek ma i fikcyjne wątki fabularne, oparty jest na faktach i przedstawia losy autentycznych, historycznych postaci.
Chociaż "Tańczący jastrząb" jest adaptacją powieści Juliana Kawalca, to stanowi też wariację na temat "Obywatela Kane'a" Orsona Wellesa, żelaznego klasyka, któremu Grzegorz Królikiewicz poświęcił obszerną analizę. Oba filmy opowiadają o wiodącej na manowce drodze do awansu społecznego, o frustracji, pożądaniu, megalomanii, a przede wszystkim – o utraconej niewinności. Oto pewien mężczyzna odcina się od wiejskiego środowiska i rozpoczyna biurową karierę w mieście. Nie znajduje jednak szczęścia, gorzknieje i potwornieje. Królikiewicz opowiada o tym w awangardowej, stawiającej opór i wymagającej formie. Operuje przede wszystkim sugestiami i metaforami. Nadaje postaciom i otaczającej ich rzeczywistości groteskowy rys, a kolejne epizody pokazuje z niekonwencjonalnych punktów widzenia: płonącego z emocji ucha lub chyboczącego się kabla od telefonu.