Halina Paszkowska

7,2
196 ocen pracy dźwiękowca
15 filmów
13 filmów
3 filmy
2 filmy
2 filmy
1 film
Online
Kontynuacja dokumentu "Wszystko może się przytrafić". Siedemnastoletni Tomek wraca do parku, gdzie dwanaście lat wcześniej zadawał pytania na temat życia, śmierci, miłości i samotności.
Online
Dokument ukazuje letnią falę protestów górniczych, która nasiliła w 1988 roku na terenie całego kraju, co było skutkiem fatalnych zarobków i organizacji pracy.
FILM

Ja - Żyd

1987
Online
Pewien młody Żyd pragnie poznać dokładniej własną religię i jej tradycje. Realizatorzy towarzyszą bohaterowie w różnych sytuacjach - na żydowskim cmentarzu, w synagodze, na wycieczce po krakowskim Kazimierzu, podczas lekcji języka hebrajskiego i wśród przyjaciół. Bohater prowadzi nieprzerwanie wewnętrzny monolog, który przeplata się z archiwalnymi zdjęciami. Poznaje swoją tradycję.
Online
Dokument Roberta Glińskiego jest ekranizacją wspomnień tytułowego więźnia, Żyda polskiego pochodzenia - Leona Gudringa, któremu udało się przeżyć trzy lata w obozie koncentracyjnym w Oświęcimu. Po około 40 latach przybył ze Stanów Zjednoczonych, by odwiedzić miejsce kaźni... przypomnieć wydarzenia i nieludzkie zachowania.
FILM

Azyl

1982
Online
Online
Zdzisio, kierowca wiceministra wozi swojego przełożonego obserwując przemiany społeczno-polityczne w kraju.
Online
Pełnometrażowy dokument o powstaniu Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych "Solidarność". W grudniu 1980 roku Komitet Strajkowy chłopów rozpoczął okupację Urzędu Miasta i Gminy w Ustrzykach Dolnych. Chłopi przeciwstawiają się pogardzie i marginalizacji przez władzę, zachowują poczucie godności i powołują się na ideę sojuszu robotniczo-chłopskiego. Symbole religijne i msza w sali konferencyjnej urzędu sąsiadują z symbolami Partii. Okupacja urzędu kończy się interwencją wojewody i uzbrojonej milicji. Chłopi przenoszą się do Rzeszowa, gdzie przybywa do nich z wizytą Lech Wałęsa. Z jego pomocą udaje im się ściągnąć na rozmowy Stanisława Cioska, ministra ds. związków zawodowych. Prof. Bronisław Geremek popiera stanowisko chłopów. Delegacja rządowa prowadzi rozmowy z działaczami wiejskimi, delegatami z całego kraju. W lutym 1981 roku dochodzi do podpisania porozumień rzeszowsko-ustrzyckich między przedstawicielami rządu PRL, a przedstawicielami solidarnościowych organizacji rolniczych, przy wsparciu NSZZ "Solidarność". W efekcie zarejestrowano NSZZ RI "Solidarność" w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie.
Online
Do Polski przybywa znany uzdrowiciel Clive Harris. Dokumentaliści ukazują rzesze ludzi, którzy szukają nadziei i pragną uzdrowienia.
Online
Andrzej Mleczko jest rysownikiem i satyrykiem. Dokument oprócz codziennego życia artysty, ukazuje próby zainscenizowania jego prac.
Online
Emerytowany kolejarz wspomina wypadek, do którego doprowadził.
Online
Dokument Jerzego Dmowskiego z 1972 roku to filmowy "List otwarty do dyrektorów Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w m.st. Warszawie", apel o bardziej racjonalną i nastawioną na potrzeby pasażerów politykę komunikacyjną w stolicy. Z filmu dowiadujemy się, że na pytanie o przyczyny problemów z warszawskim transportem zbiorowym zazwyczaj pada jedna odpowiedź: winne są "trudności obiektywne". Twórcy dokumentu, autorowi wielu filmów poświęconych rozmaitym bublom, usterkom i bezmyślności warszawskich urzędników, udało się zidentyfikować 8 podstawowych trudności decydujących o tym, że korzystanie z transportu publicznego w stolicy na początku lat 70. jest koszmarem. O stopniu ich "obiektywności" może zadecydować sam widz.
Online
Krzysztof Penderecki jest kompozytorem i dyrygentem. Dokument ukazuje życie oraz twórczość artystyczną muzyka.
Online
Dokument etnograficzny niezwykłej urody ukazujący handlarzy drobnym towarem na jarmarkach. Makatki, maść na odciski, obieraczki do warzyw, zabawki, serca z piernika i obwarzanki. Handlarze zachwalają swój skromny towar w sposób, którego mogliby im pozazdrościć zawodowi artyści – z fantazją i humorem. Dzięki temu zbiera się wokół ich stoisk zaciekawiona klientela. Sprzedaż zamienia się w widowisko.
Online
Dokument ukazuje dzień zajęć w szkole oraz zadania jakie stają przed młodą nauczycielką na wsi.
Online
Niewidome dzieci bawią się jajkiem. Poprzez rozpoznawanie kształtu, doskonalą swój zmysł dotyku.
FILM

Pojedynek

1964
Online
Online
Ranna Żydówka wyskakuje z transportu i leży na śniegu otoczona gromadą wiejskich gapiów. Litują się nad nią, ale nie są w stanie jej pomóc. Boją się. Kobieta prosi o śmierć.
FILM

Opus jazz

1963
Online
Trwa próba kwintetu Andrzeja Kurylewicza w radiowym studiu nagrań. W składzie: Jan Ptaszyn Wróblewski, Andrzej Dąbrowski, Wojciech Karolak, Roman Dyląg. Z polifonii głosów i dźwięków zaczyna wyłaniać się dobrze zaaranżowana całość.
Online
Dokument Kazimierza Karabasza przedstawia codzienną, żmudną pracę najmłodszych adeptów szkoły muzycznej. Oglądamy zajęcia z rytmiki, przepisywania nut, baletu, śpiewu oraz (nieśmiałej jeszcze) gry na instrumentach. Kamera uważnie rejestruje skupienie i poświęcenie dzieci, a jedynym komentarzem są dobiegające zza kadru niekończące się polecenia nauczycieli: "wolniej, dokładniej, wyżej rączki…".
Online
Dokument ukazuje pracę dyspozytora w kopalni "Wujek", który realizuje swoje zadania przy pomocy specjalnego pulpitu sterowniczego.
Online
Podczas podróży nad jezioro małżeństwo zabiera młodego człowieka, którego następnie zaprasza na swój jacht. W trakcie rejsu dochodzi do rywalizacji pomiędzy mężczyznami.
Online
Historia życia Jana Piszczyka - oportunisty, któremu los ciągle płata figle.
Online
Dokument przedstawia spotkanie polskich miłośników jazzu w Zakopanem.
Online
Tematycznie film bliski jest obrazom "czarnej serii", ale w perspektywie spojrzenia, tonacji, to już utwór całkiem odmienny – nastrojowa poetycka ballada. Znów pejzaż z ruinami, tyle że wyjęty z ram publicystycznej interwencji. Zamiast oskarżeń, ton zadumy. Choć jak w "Warszawie 1956" spoglądamy na ludzi wciąż żyjących w na wpół zniszczonych domach, choć i tu w dali majaczy sylweta Pałacu Kultury, to autor szuka odpowiedzi na zupełnie inne pytania niż te, stawiane w filmach kręconych jeszcze kilkanaście miesięcy wcześniej. "Ruiny jak rdza wżerają się w życie z tępym, milczącym uporem. Co pomaga tym ludziom trwać? Może to jest miłość do miejsca, w którym się urodzili?" W pierwszym samodzielnym filmie Kazimierz Karabasz zanotował wyjątkowy nastrój dzielnicy, której życie toczy się innym, niespiesznym rytmem. Kamera Stanisława Niedbalskiego długo i cierpliwie przygląda się starym handlarkom na ulicy, dzieciom bawiącym się wśród ruin, twarzom pacjentów z balkonu w szpitalu na Solcu, czy kataryniarzowi. Tadeusz Łomnicki czyta tekst komentarza ciszej i wolniej niż w poprzednich filmach: "Życie na Powiślu ma swoje własne tempo. Może znajdziesz tu jeszcze coś, co ci przypomni dawną Warszawę?" Obrazy miejsc przestają pełnić jedynie rolę argumentów dla poparcia autorskich tez. Opowiadają o sobie, o minionym czasie, który boleśnie odcisnął na nich swój ślad. Obraz ruin w środku stolicy, dwanaście lat po wojnie, jest już sam w sobie wystarczającym oskarżeniem. Dopiero pod koniec filmu, gdy kamera przygląda się dzieciom bawiącym się pośród wypalonych ścian dawnych domów, zza kadru padają słowa o charakterystycznej, bliskiej czarnym filmom wymowie: "Taka jest dzielnica tego dziecka. Ciężko raniona w wojnie. Samotna. Jakby zastygła w oczekiwaniu. W oczekiwaniu na czasy, gdy znów powiślańskie gołębie nie znajdą już zamieszkałych ruin i wypalonych placów, kiedy w sercu Warszawy nie będzie opuszczonej, zapomnianej dzielnicy. Na te dni czekają na Powiślu wszyscy."
Online
Film należący do tak zwanej Czarnej serii polskiego dokumentu opowiada o grupie młodzieży z warszawskiej Pragi. Intencją autorów było zwrócenie uwagi na problemy tkwiące w życiu społeczeństwa.
Online
Nowa Huta ma niewiele wspólnego ze swoim propagandowym wizerunkiem. Warunki mieszkaniowe są skandaliczne, ludzie żyją w przepełnionych hotelach robotniczych, alkoholizm się szerzy.
Online
Dokument ukazuje niezrealizowaną inwestycję budowlaną na warszawskim Targówku. Tutejszy dom kultury nadal jest tylko obietnicą i ciągle "straszy" zamkniętymi drzwiami.
Online
Dokument ukazuje dramat dzieci, których rodzice borykają się z problemami alkoholowymi.
Online
Debiutancki film jednego z najważniejszych polskich dokumentalistów i drugi - obok "Skalnej ziemi" - z "czarnych dokumentów" nakręcony na prowincji. Scenariusz do niego napisała późniejsza wybitna dokumentalistka Krystyna Gryczełowska. Ten z pozoru liryczno-nostalgiczny dokument o małym miasteczku, które podupada, wyludnia się jak tysiące innych na kielecczyźnie, skrywał w istocie śmiałą krytykę ówczesnego systemu prawnego i ekonomicznego. Oto na skutek powojennych "reform" Wincentowo, cieszące się od stuleci sławą miasta szewców (komentarz: "Byli mistrzami w swoim fachu. Prawdziwe arcydzieła wychodziły z ich rąk. Mieli swoje legendy o butach dla Stanisława Augusta. Mieli zapał urodzonych artystów.") zostaje spacyfikowane przez nowe prawo zabraniające prywatnego handlu skórami. Młodzi, nie obarczeni obowiązkami rodzinnymi, wyjeżdżają z miasta w poszukiwaniu lepszych perspektyw. Ci, którzy mają do utrzymania żony i dzieci - stają przed wyborem wegetowania z nędznie płatnej pracy w spółdzielni lub prowadzenia prywatnego zakładu obciążonego wysokimi podatkami i nie objętego przydziałem skóry. Obchodząc absurdalne prawo szewcy kupują skóry nielegalnie, ryzykując więzienie. "W tym mieście w każdym prawie domu mieszkają ludzie, którzy piszą w ankietach: karany sądownie." Te słowa komentarza zestawione zostały z najbardziej poruszającym obrazem z tego filmu: dzieci spoglądają na matkę, która pochylona nad stosem drewnianych prawideł ukrywa zapłakaną twarz w dłoniach. Przed chwilą zobaczyliśmy jak sąd powiatowy skazał jej męża na rok więzienia za nielegalne posiadanie skóry. Ziarnik podobnie jak Ślesicki i Karabasz w „Gdzie diabeł mówi dobranoc”, czy Wrocławski w „Miejscu zamieszkania”, wskazuje, że zło tkwi w anonimowej, rozrośniętej ponad miarę machinie biurokratycznej ("Miasto produkuje coraz mniej. Miasto się wyludnia. Ale z roku na rok coraz lepiej rozwija się sprawozdawczość. Coraz więcej pisaniny. Uciekają ludzie od tej bezmyślnej pracy. Wyjeżdżają..."), złym prawie, które służy sprytnym spekulantom i bierności organizacji młodzieżowych (ujęcie pokazujące odrapany budynek z zabitymi na głucho okiennicami, na którym widnieje tablica: "Zarząd Powiatowy Związku Młodzieży Polskiej"). Obok zainscenizowanych sytuacji, są w filmie ujęcia nie aranżowane,  podpatrzone kamerą Antoniego Staśkiewicza na cotygodniowym targu: kobieta ubrana na czarno (może wdowa?) stoi samotnie z obrazem, którego nikt nie chce od niej kupić, mężczyzna z zegarem, a obok sprzedawca pary spodni, także czekają na nabywców. Pokazane w filmie miasteczko - nazwane w komentarzu Wincentowem, by reprezentowało setki innych, dzielących podobny los - to w istocie Staszów w województwie kieleckim zamieszkiwany od stuleci przez rzemieślników. Staszowscy szewcy otrzymali przywilej cechu w 1655 roku. Tu wyrabiano słynne szable "staszówki". Czwartkowy targ, który oglądamy w filmie, organizowany był na mocy prawa nadanego miastu przez Zygmunta I  w 1526 roku. W filmie niewiele mówi się o dawnej, wspaniałej przeszłości Wincentowa - Staszowa. Na jej tle peerelowska współczesność miasteczka prezentowałaby się w jeszcze bardziej ponurych barwach.