Szkoda mi patrzeć na to, że forum tak uznanego reżysera świeci pustkami. Dla fanów
Renoira, którzy przemierzając filmweb trafią na jego stronę, proponuję typową zabawę,
która może być zawsze początkiem dyskusji, bo o czym dyskutuje się przyjemniej niż o
ulubionych filmach? :)
Filmy Jeana Renoira odkrywam od niedawna i wciąż widziałem ich niewiele, dlatego z
chęcią poznałbym opinie innych osób. A oto moja lista:
1. Towarzysze broni (Zdecydowanie jeden z najlepszych filmów jaki widziałem, kino
mimo swojego wieku wciąż żywe, potrafiące wstrząsnąć widzem)
2. Reguły gry (Równie słynne dzieło co Towarzysze broni, fascynujące balansowanie
między humorem i okrucieństwem, oraz koncepcja funkcjonowania w społeczeństwie
jedynie poprzez kłamstwo wciąż prawdziwa)
3. Zbrodnia Pana Lange (Może nie jest zrobiony z takim rozmachem co dwa poprzednie
tytuły wymienione przeze mnie, ale to wciąż bardzo dobry film. To jeden z tych politycznie
zaangażowanych obrazów Renoira, ale za to jak zrobiony :) )
4. Rzeka (Z jednej strony niezbyt mi przypadł do gustu. Strasznie przeszkadzało mi
drętwe aktorstwo, a narracja spoza kadru czasami wydawała mi się banalna, ale z
drugiej strony jest kilka bardzo pięknych scen, oraz wspaniałe zdjęcia)
5. Bestia Ludzka (To jakby trochę inny Renoir, bardziej w stronę kina amerykańskiego
(Hitchcock, Lang), ogląda się znakomicie)
6. Wycieczka na wieś (Ten film oglądałem dosyć dawno. Nie zrobił na mnie dużego
wrażenia ale chyba przydałaby mi się powtórka)
Co do tego, że na filmwebie strony wielu dobrych reżyserów są względnie puste to wiadomo. Ale swoim tematem starałem się trochę zmienić sytuację i porozmawiać o twórczości reżysera mało znanego, ale zdecydowanie wartego uwagi. Poza tym skoro odkrywam jego filmy od niedawna (przeżywając okresową fascynację) i gromadzę różne wiadomości o Renoirze, myślałem, że warto się podzielić niektórymi informacjami, które ktoś może uznać za przydatne. Może udałoby mi się też czegoś dowiedzieć (materiały raczej umiem znaleźć, ale nigdy nic nie wiadomo). Mam nadzieję, że się nie zawiodę na społeczności filmwebu :)
Przy okazji od ostatniego miesiąca obejrzałem "Sukę" , która wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie (między innymi dzięki wspaniałej warstwie wizualnej i niezawodnej grze Michela Simona. Renoir jeszcze raz udowodnił, że jest mistrzem filozoficznego kina). W takim razie ranking by się delikatnie zmienił
1. Towarzysze Broni, 2. Reguły gry, 3. Suka, 4. Zbrodnia Pana Lange, 5. Rzeka, 6. Bestia ludzka, 7. Wycieczka na wieś
Z czasem napiszę może jeszcze coś więcej. Jeżeli choć jedna osoba to przeczyta i coś wyniesie to już będzie sukces :)
Ciężko jest zdobyć Jego filmy, brak polskich napisów daje o sobie znać;( Obejrzałem tylko jeden obraz tego Pana, Reguły gry, szedł kiedyś w TV. Mam wielką ochotę obejrzeć sobie "Towarzysze broni", ale niestety będę musiał poczekać, może kiedyś puszczą w TV.
Jeśli jesteście z Warszawy lub okolic, to film Renoira "Nana" będzie w połowie kwietnia w kinie Iluzjon na Święcie Kina Niemego. Ja się pewnie wybiorę. Do tej pory widziałem tylko "Reguły gry" i "Towarzyszy broni", też w tym kinie. Oba godne polecenia, nie tylko ze względu na ich wielką wagę historyczną.
Muzyka na żywo będzie. Ale jak wolisz. Może inni się skuszą. FIlm jest chyba na tyle ciężki do zdobycia, że jak ktoś chce obejrzeć wszystko Renoira, to wtedy będzie świetna okazja.
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Towarzysze broni 8,18 11
2 Reguły gry 7,50 20
3 Wycieczka na wieś 7,00 5
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Towarzysze broni (1937) 7,91 22
2 Reguły gry (1939) 7,46 26
3 S u k a (1931) 7,60 5
4 Wycieczka na wieś (1936) 7,00 8
5 Boudu z wód uratowany (1932) 6,17 6
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Towarzysze broni (1937) 8,00 44
2 Reguły gry (1939) 7,73 41
3 S u k a (1931) 7,82 11
4 Wycieczka na wieś (1936) 6,94 17
5 Dziewczynka z zapałkami (1928) 7,00 10
6 Zbrodnia Pana Lange (1936) 6,86 7
7 Bestia ludzka (1938) 6,56 9
8 Boudu z wód uratowany (1932) 6,30 10
01.Rzeka 10/10
02.Bestia ludzka 10/10
03.Suka 9/10
04.Zbrodnia Pana Lange 9/10
05.Reguły gry 8/10
06.Boudu z wód uratowany 8/10
07.Ludzie z zaułka 7/10
08.Towarzysze broni 7/10
09.Toni 7/10
10.Wycieczka na wieś 7/10
1 - Helena i mężczyźni - 8
2 - Rzeka - 6
3 - Złota karoca - 6
4 - Śniadanie na trawie - 6
5 - Towarzysze broni - 5
6 - Reguły gry - 5
1 - Helena i mężczyźni - 8
2 - To jest mój kraj - 7
3 - Południowiec - 7
4 - Rzeka - 6
5 - Złota karoca - 6
6 - Śniadanie na trawie - 6
7 - Dziennik panny służącej - 6
8 - Kapral w matni - 6
9 - Kobieta na plaży - 6
10 - Bestia ludzka - 6
11 - Nana - 6
12 - French cancan - 6
13 - Zbrodnia pana Lange - 6
14 - Towarzysze broni - 5
15 - Sooka - 5
16 - Reguły gry - 5
17 - On purge bebe - 5
18 - La nuit du carrefour - 5
19 - Testament doktora Cordelier - 5
20 - Boudu z wód uratowany - 5
21 - Une vie sans joie - 4
22 - Panna wodna - 4
23 - Tire au flanc - 4