Film dotyczy cienkiej granicy pomiędzy wiarą w Boga a zinstytucjonalizowaną religią. Jednocześnie porusza problem poczucia zdrowego sceptycyzmu i korzyści z niewiary w nic, co wydaje się pewne. Filmowiec udaje się do USA, Japonii, Wielkiej Brytanii, Polski oraz na Bałkany prowadząc swoje momentami zabawne śledztwo dotyczące duchowych substytutów.
Najbardziej centralnym tematem filmu, którego aktorzy są symbolicznie uwięzieni w przestrzeniach Teatru Narodowego w Pradze, jest wywrotowa walka z jakimkolwiek establishmentem (w polityce, nauce czy kulturze) często łamiąca zasady i prawa, dla której istnieje jednak moralne uzasadnienie. Reżysera interesują ludzie, którzy sami przystąpili do takiej walki i odnieśli już pewne obrażenia. Vachek powraca jednocześnie do motywu teatru, który odegrał ważną rolę już w pierwszej części jego tetralogii - w filmie Nový Hyperion w połączeniu z ideą: cały świat jest teatrem, a my wszyscy jesteśmy tylko aktorami na jego scenie...
Film dokumentalny o życiu siedmiu starych ludzi w podgórskich miejscowościach i na samotniach w Białych Karpatach. Od listopada 1997 do października 1998 reżyser Břetislav Rychlík wraz z operatorem Karlem Slachem odwiedzali w podgórskich miejscowościach i na samotniach w Białych Karpatach siedmiu starych ludzi, którzy urodzili się za czasów monarchii austriacko-węgierskiej, w latach 1907-1917. Spotykali się z nimi w dniach codziennych i podczas tradycyjnych świąt kościelnych. W wyniku tych spotkań powstało świadectwo o systemie wartości i ładzie moralnym ludzi, których ścieżka życia rozpoczęła się na początku stulecia pełnego sprzeczności i trudności, a kończy się na jego szalonym końcu. Świadectwo, które bez sentymentów porusza tematy starości, chorób, śmierci, wiary, kultury. Świadectwo o ludziach, którzy pomimo ciężkich górskich warunków zachowali wolnego ducha i humor jako wyraz wielkiej siły wewnętrznej.