Intymny i zabawny portret, który oferuje niezwykłą możliwość wglądu w świat człowieka, którego muzyczne i towarzyskie powiązania łączą Wschód z Zachodem, a tradycję z nowoczesnością. Kamera zabiera nas w podróż przez rok życia muzyka, rok poprzedzający okrągłą rocznicę jego urodzin. Przez cały film kompozytor snuje refleksje nad błyskawicznym początkiem swej kariery, nieoczekiwanymi punktami zwrotnymi w swoim życiu i odkrywczymi ideami. W dokumencie wypowiadają się postacie które grają kluczowe role w artystycznym i prywatnym życiu Pendereckiego, między innymi z Anne-Sophie Mutter, Lorin Maazel, Valery Gergiev, Mariss Jansons, Jonny Greenwood i Andrzej Wajda.
Tadeusz wraca do kraju po latach spędzonych za granicą. Na miejscu okazuje się, że nie może zrozumieć otaczającej go nowej rzeczywistości ani bliskich, których kiedyś opuścił.
Stary pszczelarz wraz z małym chłopcem otwierają wieko ula. Pszczoły pracowicie zbierają pyłek z rozkwitających roślin. Na powierzchni obrazu zaczyna poruszać się brunatno-żółty kształt, nakłada się na tułów pszczoły. Pszczelarz z chłopcem zaglądają do środka ula. Rzeczywistość fizyczna zamienia się w abstrakcyjne formy, ze wspólnym ruchliwym kształtem roju pszczół i symbolu królowej - korony. Praca daje efekty - dziecko z upodobaniem oblizuje palce z miodu. Ruch w ogrodzie zamiera, martwe pszczoły leżą na parapecie.
Młody oficer wyrusza do Madrytu, by objąć stanowisko kapitana w gwardii walońskiej. Wybór najkrótszej, podobno nawiedzonej drogi skutkuje serią dziwnych wydarzeń.
Pełen goryczy plakat antyalkoholowy. Kompozycje plastyczne z butelek i etykiet trunków opowiadają historię picia: od młodzieńczych wyskoków, przez toasty weselne i przyjęcia domowe, zaniedbanie dzieci, zapijanie nudy i problemów, aż po problemy zdrowotne, które kończą się na stole operacyjnym. Reżyser filmu, Wacław Wajser, to twórca filmów animowanych dla dzieci ("Przygody Bolka i Lolka", "Czarne czy białe", 1967) i dla dorosłych ("Pan Rzepka i jego cień", 1962), współzałożyciel i wieloletni pracownik Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, autor animowanych czołówek do filmów fabularnych ("Przygoda z piosenką", 1968). Współscenarzystą filmu i autorem oryginalnego opracowania plastycznego był Józef Szajna - malarz, grafik, scenograf, reżyser teatralny. W plastyce filmu dominuje styl Szajny, twórcy asamblaży i kolaży. Muzykę do filmu skomponował Krzysztof Penderecki.
Podstarzały turysta wysoko w górach składa samodzielnie kapsułę, która niczym rakieta wystrzeliwuje go w komos. Bohater trafia na obcą planetę. Tubylcy o figurach łezki z głowami sześcianami witają go przyjaźnie. Bohater spostrzega, że rozmnażają się przez podział w skrzynce o tajemniczym napędzie. Mija go korowód weselny, rodzice z dzieckiem. Ziemianin przypada do gustu jednej z panien młodych. Nie zdąży się na dobre przestraszyć, a już poddawany jest procesowi mechanicznego klonowania. Na efekt czeka już kilka panien młodych. Mężczyźnie z planety Ziemia udaje się uciec, ale jego klony pozostają na miejscu.
Groźny scyzoryk sieje wokół siebie spustoszenie. Kwiatowi w doniczce obcina liście, dziurawi piłkę. Dopiero kasztanowy ludzik pokonuje go i pozbawia agresywnego ostrza.
Pruski generał instruuje żołnierzy, jak pozbywać się bocianów przynoszących nowe życie. Pikielhauba (hełm ze szpikulcem) na jego głowie wskazuje na dowódcę wojsk niemieckiej monarchii. Zamienia poborowych w mięso armatnie, a sam nie potrafi sobie poradzić z jedną muchą. Demoluje gabinet, usiłując ją upolować. Jego światowe ambicje i generalski slapstick budzą skojarzenia z "Dyktatorem" Charliego Chaplina.