Bohaterem tego animowanego serialu jest sympatyczny piesek Dali. Ma wiele różnych przygód, także niebezpiecznych, ale na szczęście wszystkie zawsze kończą się pomyślnie. Dali bardzo lubi kwiaty, dlatego wiele czasu spędza na świeżym powietrzu, na łące. Ma wielu przyjaciół: poznaje różne zwierzęta np. świerszcza.
Z ciemnego tła wyłaniają się najpierw dłonie, potem splecione sylwetki postaci kobiety i mężczyzny w sepii. Para obcuje ze sobą, a przemiany światła i kolorów wskazują na mijające dni i noce oraz pory roku. Uchwycone zarysy faz ruchu sprawiają, że granice między ciałami są ruchome. Figury postaci ustępują abstrakcyjnym, pełnym ekspresji barwnym kompozycjom. W raj bohaterów wkraczają brutalnie ciemne barwy i kształty wojny. Skała, na których opierają się kochankowie, pęka i rozdziela ich. Welon kobiety porywa wiatr. Postaci zastygają w półuścisku, jak gdyby w historii czy czyjejś pamięci.
Dwóch aniołków z niepokojem obserwuje z niebiosów obchody Nocy Kupały. W ich wyobraźni rysuje się obraz diabła, zapisującego liczbę dusz uczestników, które weźmie ze sobą. Chcąc pomóc ludziom, wstępują na ziemię. Zadanie nie obędzie się bez kłopotów.
Ciała kochanków splatają się w jedność na łonie natury, nieopodal ich wiejskiej chaty. Przerywa ją myśl mężczyzny o konieczności wyruszenia w świat w poszukiwaniu zarobku. Jesień i zimę spędzają osobno - ona tęskniąc w samotności, on ciężko pracując w kopalni i kuźni. Kiedy kobieta wybiega ku niemu wiosną na spotkanie, zastaje chodzącego trupa. Rozpoznaje go tylko po wisiorku, który mu podarowała. W jej objęciach mężczyzna odzyskuje siły, a złote monety spadają na ziemię i stapiają się z kwitnącą na złoto nawłocią, polską mimozą.
Z ciemności stopniowo wydobywają się przebłyski światła. Zarysowuje się półkolista, żółta linia horyzontu, dzieląca części obrazu na dolną, ciemniejszą i górną, jaśniejszą. Z głębi materii wydostają się języki ognia. Żar rozpala materię, do podstawowych kolorów dochodzi zieleń, a pod linią horyzontu zaczyna płynąć woda. Przedostaje się do niższych warstw ziemi, a ta rozpada się na większe połacie i zbiorniki. Pod wodą zaczyna kiełkować życie. Na powierzchni pojawiają się drzewa i kwiaty, a nad nimi wzbijają w niebo ptaki. Z gliny, mozolnie, wyłania się człekokształtna małpa. Po niej znacznie drobniejsza postać ludzka.
Do dwóch aniołów w niebie dociera nęcący zapach pieczonego prosiaka. Spoglądają na ziemię i widzą Piasta szykującego ucztę z okazji postrzyżyn jego syna. Diabeł już podaje mu nożyce, ale aniołowie decydują się na chrześcijańską interwencję w ten pogański zwyczaj. Stępują na ziemię jako skromni wędrowcy. Piast zaprasza ich na ucztę, a oni z wdzięczności mnożą wino i potrawy ku radości gospodarza. W czasie ceremonii obcięcia włosów udzielają chrztu synowi Piasta. Po uczcie gospodarz i goście składają ofiarę pogańskiemu bożkowi, ale anieli pewni dalszego biegu historii Słowian wracają w spokoju do nieba.
Postać, która powstała przypadkowo z kapiącego z choinki wosku próbuje przeszkodzić Świętemu Mikołajowi w przygotowaniach do świąt. Czy uda się uratować wszystkie ozdoby przed tajemniczą woskową postacią?
W miejscu doskonałego koła wyrastają kwiaty o kolistych kształtach, a nad nimi wschodzi słońce. Promienie tworzą wokół jego tarczy okręgi. Przewodnikami po krainie kół i kółek są dwaj chłopcy w wieku szkolnym. Bawią się piłkami różnej wielkości, jeżdżą razem zabytkowym bicyklem, odczytują znaki drogowe na kolistych tarczach. Dostrzegają, że wszystkie pojazdy opierają się na kołach: auta, motocykle, traktory, lokomotywa, wagony, a różne mechanizmy - na kołach zębatych. Zachwycającą wielość kół odnajdują na koniec w wesołym miasteczku. Animacja wycinankowa dla dzieci w reżyserii Stefana Janika utrwala wiedzę o kształcie koła i pomaga młodym widzom znaleźć analogie między figurą geometryczną a kształtami z codziennego życia. W geometrycznej, oświatowej serii Stefana Janika powstały ponadto "Czarodziejskie trójkąty" i "W pogoni za kwadratem" (1972).
Figurę kwadratu, jego boki, kąty, podział objaśnia wesoły ptaszek. Przewodnikami po krainie geometrii okazują się dwaj chłopcy w wieku szkolnym. Pokazują, ile kwadratowych form możemy odnaleźć w naszym otoczeniu: kafelki w łazience, szachownicę, herbatniki. Chłopcy z kilku kwadratów składają auto i ruszają na dalsze poszukiwania. Odkrywają sześcian. Dzięki dodatkowej ściance powstaje buda dla psa. Dźwig przenosi budę i widzów w krainę królestwa kwadratów – miasto. Animacja wycinankowa dla dzieci w reżyserii Stefana Janika utrwala wiedzę o figurze kwadratu. Pomaga też młodym widzom znaleźć analogie między figurą geometryczną a kształtami z codziennego życia. W geometrycznej oświatowej serii Stefana Janika powstały ponadto "Kolorowe koła" i "Czarodziejskie trójkąty" (1972) oraz filmy wyjaśniające znaczenie liczb.
Interesująca plastycznie historia trzech ludzi: Dużego, Małego i Obcego. Duży jest właścicielem wiatraka, jest bardzo pracowity i lubi porządek. Mały jest niewolnikiem młyna, a może jeszcze bardziej jego właściciela, którego musi zabawiać grą na klarnecie. Pewnego dnia do młyna przybywa Obcy, wyzwala Małego ale ten swojego wyzwoliciela czyni swoim poddanym.
Historia grupy bezbronnych więźniów obozu koncentracyjnego, która zostaje rozstrzelana za niesubordynację podczas codziennego apelu. Surowa, czarno-biała animacja realistyczna, daleka jednak od naturalizmu.
Zgarbiony starzec z wołem w zaprzęgu orze pole. Wokół nie widać żywej duszy. Kościste dłonie z wysiłkiem pchają pług po czarnej ziemi. Chwila odpoczynku wywołuje z pamięci obraz syna w aucie, w nowoczesnym mieście. Matka doi krowę i ten sam obraz staje jej przed oczami. Starzy rodzice podają sobie z rąk do rąk zdjęcia syna jako małego dziecka, niemowlęcia i chłopca przystępującego do komunii. Spoglądają w milczeniu przez okno w kierunku drogi. Wreszcie doczekali się wizyty syna. Mężczyzna siada z nimi do stołu, ale odgradza się gazetą. Ojciec dzieli chleb. Syn strąca ze stołu kromkę chleba, ojciec podnosi ją z podłogi z uszanowaniem. Ojciec i syn siedzą razem przy stole. Zapada noc, nad ranem na stole leżą dalej trzy miski ze sztućcami. Ojciec znów wychodzi do samotnej orki.
Szósta i ostatnia animacja Stefana Schabenbecka przed emigracją do Niemiec na początku lat siedemdziesiątych. Obca forma życia widziana z drugiej strony teleskopu. Na nieznaną planetę przybywa robot, którego zadaniem jest poznanie i próba skolonizowania nowego świata.
Szpetna i garbata kobieta porywa z ulicy krępego i niskiego kandydata na męża. Kieruje się z nim wprost do Pałacu Ślubów. Po ślubie małżeństwo żyje w zimnym, bezbarwnym wnętrzu, podczas gdy za oknem toczy się kolorowe życie i śpiewają wolne ptaki. Bezwolny małżonek poddaje się opiekuńczym zabiegom demonicznej żony. Swoje mądrości kobieta dosłownie wbija mu młotkiem do głowy. Mężczyzna zmniejsza się z każdym dniem, aż do postaci dziecka, które żona przekłada z małżeńskiego łoża do kołyski. Pewnego dnia nie może go znaleźć. Mąż ukrywa się pod melonikiem i spod niego oddaje strzał z zabawkowego pistoletu. Kobieta pada trupem. Oddany małżonek gra żałobny utwór na wiolonczeli.
Dzieci robią wielki rozgardiasz w szatni przedszkola. Nieszanowane ubrania chcą uciec od swoich właścicieli, jedynie czerwona rękawiczka wierzy że maluchy zrobią porządek.
Koziołek Matołek udaje się w zamorską podróż. Kupuje balię, robi zapasy żywności. Wszyscy przyjaciele przychodzą, aby go pożegnać. Po długiej podróży koziołek dociera na wyspę małp. " Słynny polski serial animowany opowiadający o niezwykłych podróżach i przygodach niezdarnego, ale bardzo sympatycznego Koziołka Matołka. Celem wyprawy Matołka jest Pacanów, miasto słynące z kowali, którzy potrafią podkuwać kozy w piękny i elegancki sposób. Po drodze na kozioczyha wiele niebezpieczełka ństw, z których udaje mu się jednak wyjść obronna ręką. Zawdzięcza to swojemu sprytowi i pomocy innych, jak na przykład wtedy kiedy zostaje zaatakowany przez rozbójników. Ma również wiele przyjemnych spotkań, podczas których poznaje nowych ciekawych przyjaciół. Dzięki swej pomysłowości potrafił też pogodzić skłócone zwierzęta w dżungli organizując im orkiestrę i chór składający się z pięknie śpiewających ptaków. Wszystkie przygody Koziołka Matołka są dla niego pozytywną nauką na przyszłość i pozwalają mu dowiedzieć się czegoś nowego o otaczającym go świecie. " (cyfra.nipu.p)
Trzech kowbojów sieje postrach w okolicy. Kiedy pojawiają się w miasteczku, ich uwagę zwraca chłopiec na koniu, z czerwonym kuferkiem. Szeryfowi i chłopcu uda się całą trójkę wsadzić za kratki i odzyskać skradziony kuferek.