Marek Łochwicki

6 filmów
Online
Film dokumentalny poświęcony wielkiemu scenografowi, kostiumografowi, współtwórcy sukcesu polskiego kina lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, twórcy ołtarzy papieskich. Jako szesnastolatek trafił do Auschwitz, ale jego dorobek to pochwała piękna świata i sztuki. Jego prace towarzyszyły przełomowym wydarzeniom społecznym w Polsce. Wspomnieniom artystów o niezwykłych zdolnościach i perfekcjonizmie Kołodzieja, tajemniczej osobowości towarzyszą bogate archiwalia, także z jego pracowni. Film nakręcono na gdańskiej Starówce, gdzie spędził większość powojennego życia.
Online
Dokument nakreśla sylwetkę Marka Karewicza, fotografa specjalizującego się w zdjęciach przedstawiających scenę muzyczną, głównie jazzową i rock'n'rollową, w Polsce i na świecie. Do zobrazowania tła polityczno-społecznego opisywanej historii użyto fotograficznych oraz filmowych materiałów archiwalnych od roku 1956 do lat '80.
Online
Wybory władz były prawdziwym świętem w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Czasem garniturów, często czerwonych krawatów, udekorowanych barwami państwowymi komisji. Do urn tłumnie ściągali mieszkańcy kraju, aby swym głosem dać wyraz poparcia dla rządzących. W zwartych kolumnach do komisji maszerowali żołnierze i urzędnicy. W szpitalach głosowali lekarze i pielęgniarki, urny donoszono ciężko chorym pacjentom. Dzięki specjalnym dokumentom swój obowiązek mogli wypełnić także podróżujący po kraju kolejarze. Lata trudu władz w politycznym uświadamianiu społeczeństwa przynosiły owoce. Średnio 90 procent głosów było "za". Jeżeli nawet pomylono się podczas liczenia - większość narodu popierała Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą. Dyscyplina panowała także w samej organizacji. Zgodnie z zasadą "centralizmu demokratycznego" to ściśle Komitet Centralny wybierał pierwszego sekretarza - oczywiście po konsultacji kandydatury z Moskwą. Zadaniem posłusznych "dołów" była akceptacja "elekta". Dokumentowi Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego rytm nadają sekwencje prostych pytań i odpowiedzi. Obnażają one liczne paradoksy PRL-u oraz wielką rolę ówczesnej propagandy. To właśnie ona stanowiła główne narzędzie, za pomocą którego próbowano ukształtować społeczeństwo i skłonić je, w imię budowy socjalizmu, do bezwarunkowego posłuszeństwa rządzącym. Propaganda była też groźną bronią, za pomocą której władze zwalczały warstwy społeczne nie pasujące do wizji państwa proponowanej przez polski reżim oraz potężnego Wielkiego Brata - Związek Sowiecki.