Muniek Staszczyk

Zygmunt Staszczyk

7,3
76 ocen występów osoby
2 filmy
2 filmy
2 filmy
1 Program
1 Program
1 Program
Online
Pełna wspomnień i materiałów archiwalnych podróż w przeszłość festiwalu Jarocin.
Online
Dokument opowiada historię kultowego warszawskiego klubu rockowego.
Online
Celebryci mają za zadanie wcielać się w światowe gwiazdy muzyki.
Online
Połączyły ich wspólny rocznik (1933), studia, talent, studia i przyjaźń. Rozdzielił na 33 lata ocean, ale tytułowa przyjaźń została. Graficy Rosław Szaybo i Stanisław Zagórski – bo o nich jest ta historia – w dwugłosie, dwóch równolegle prowadzonych narracjach, opowiadają o początkach ich przyjaźni, wspólnych, niezwykle inspirujących studiach na warszawskiej ASP w klasie Henryka Tomaszewskiego, narodzinach bikiniarstwa, początkach kariery i kulturotwórczym fermencie, jaki miał miejsce w Warszawie lat 60. Opowieści przeplatane są fragmentami filmów, zdjęciami archiwalnymi, aktualnymi ujęciami miejsc, które niegdyś były kluczowe dla ówczesnej klasy kreatywnej – ulicy Foksal, kawiarni PIW-u, Hybryd, Kameralnej. Historia wyraźnie dzieli się w momencie wyjazdu Stanisława Zagórskiego do Nowego Jorku w 1963. Jednak ani miejsce ich zamieszkania, ani system, w którym żył Rosław Szaybo, nie wpłynęły na rozwój ich kariery – każdy z bohaterów, w toku pierwszych znaczących zamówień na grafiki do okładek płyt gramofonowych, wypracował sobie własny, rozpoznawalny styl, który dla każdego z nich okazał się trampoliną do sławy. Zagórski trafił do Atlantic Records, amerykańskiej wytwórni muzycznej, dla której tworzył okładki m.in. płyt Janis Joplin, Isaaca Hayesa, Davida Newmana, Cher, zespołu Cream, The Velvet Underground, The Rolling Stones, Johna Lee Hookera, Arethy Franklin. Szaybo swoimi plakatami i okładkami płyt Niemena, Trojanowskiej czy słynnej serii Polish Jazz, stworzył w Polsce nowy nurt estetyczny. Otrzymał także angaż w londyńskim CBS-ie, gdzie został dyrektorem artystycznym. W Londynie stworzył okładki dla Chicago, Boba Marley’a, Janis Joplin, Fleetwood Mac, Johna Coopera Clarke’a, Simona & Garfunkela, czy kultową grafikę na okładkę płyty The Clash, w tym ich logotyp. Film wieńczy moment spotkania przyjaciół w Nowym Jorku, dokąd Szaybo, po 33 latach pojechał odwiedzić swojego przyjaciela.
Online
Filmowy portret zmarłego w 1963 r. Stanisława Grzesiuka - legendy Warszawy, pisarza i barda Czerniakowa, piewcy stołecznego folkloru, autora trzech autobiograficznych książek: "Pięć lat kacetu", "Boso, ale w ostrogach" i wydanej pośmiertnie "Na marginesie życia". Grzesiuk śpiewał głównie na ulicach Warszawy, grając na bandżoli, ale znany był w całej Polsce. Płyty z jego piosenkami, w nowych aranżacjach, ukazują się do dzisiaj (utwory te znalazły się m.in. w repertuarze grupy Szwagierkolaska). W filmie poświęconym Grzesiukowi dziennikarz "Gazety Stołecznej" Alex Kłoś pełni rolę narratora. W wędrówce śladami barda towarzyszy mu zaprzyjaźniony muzyk warszawski, Sylwester Kozera, śpiewający bandżolinista, szef Kapeli Czerniakowskiej. Przed kamerą przewijają się zespoły grające piosenki charakterystyczne dla warszawskiego folkloru, postaci ze świata kultury, członkowie rodziny Stanisława Grzesiuka i jego znajomi. W archiwalnych nagraniach pojawia się również sam bohater. Mówią o nim m.in.: Stanisław Wielanek, muzycy rockowi - Muniek Staszczyk i Andrzej Zeńczewski, reprezentanci współczesnej muzyki ulicy, raperzy: Vienio, Pele i Wujek Samo Zło. Filmowego portretu dopełniają fragmenty książek Stanisława Grzesiuka czytane przez Zdzisława Wardejna, a ilustrowane animowanymi kreskówkami. "Grzesiuk, chłopak z ferajny" to opowieść o człowieku, który całą duszą - niepokorną i hardą, a przecież jakże romantyczną - kochał swe rodzinne miasto, które jest równorzędnym bohaterem tego filmu.
Online
Kuba Wojewódzki prowadzi niecodzienne rozmowy i zadaje niedyskretne pytania zaproszonym gościom.