Paweł Makowski

6,0
2 oceny montażu
4 filmy
1 film
1 film
Online
Wybuch II wojny światowej zastał Halinę Kłąb w wieku zaledwie 16 lat. Film przedstawia, jak młoda dziewczyna w krótkim czasie opanowała język niemiecki i zdecydowała się na podpisanie volkslisty, realizując strategiczne zadania wywiadowcze. Jej niezwykłe osiągnięcia w niemieckiej szkole średniej w Kaliszu, uwieńczone otrzymaniem egzemplarza "Mein Kampf" z autografem Hitlera, stały się doskonałą przykrywką dla działalności konspiracyjnej.
Online
Zaangażowany kapłan i biskup, wybitny teolog, naukowiec, wieloletni rektor Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie - ks. bp profesor Wiktor Wysoczański. Niezwykła postać nie tylko dla Kościoła polskokatolickiego, którego był zwierzchnikiem przez prawie trzydzieści lat, ale także dla Kościołów należących do Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich oraz całego polskiego i europejskiego ruchu ekumenicznego. Zmarł 27 kwietnia 2023 roku w wieku 84 lat. W filmie opowiedzą o nim członkowie jego rodziny, przyjaciele, koledzy i współpracownicy.
Online
Historia Maryli Bidermann, córki łódzkiego fabrykanta, która mimo niemieckiego pochodzenia związała swoje życie z Polską.
FILM

Tunka

2021
Online
Tunka to wieś, położona w Dolinie Tunkińskiej, w Buriacji, w Rosji. W XIX wieku służyła jako miejsce zesłań więźniów politycznych, m.in. grupy 145 księży aresztowanych w powstaniu styczniowym. Filmowa opowieść o Tunce i zesłaniu Józefa Piłsudskiego toczy się w dwóch planach czasowych: współczesnym i historycznym, i obydwa te plany nawzajem się przenikają, choćby z tego względu, że mimo upływu wielu lat, wciąż spotykamy tam liczne polskie ślady. Osią fabularną jest wyprawa ekipy z Muzeum Lwowa i Kresów Wschodnich z Kuklówki Radziejowickiej do Tunki, po chałupę, w której mieszkał Piłsudski. Ta kwatera Piłsudskiego została zidentyfikowana już wcześniej, podczas pobytu w Tunce doktora Krzysztofa Jabłonki, znakomitego znawcy życia i dzieła Marszałka.
Online
Kontrowersyjny dokument poświęcony subkulturze gotów, ich życiu, filozofii, muzyce i granicach, których nie boją się przekraczać. Wielu postrzega subkulturę gotycką jako mroczną, nie do końca zrozumiałą i tożsamą z satanizmem. W powszechnej opinii króluje stereotyp wiecznie smutnego i samookaleczającego się gota. Tymczasem zafascynowani mrokiem goci nie mają nic wspólnego z kultem szatana. Cechuje ich dystans do świata, uwielbienie śmierci i raczej romantyczna postawa życiowa. Ich znakiem rozpoznawczym jest strój – czarne, niekiedy z elementami czerwieni lub fioletu, futurystyczne kreacje, ciemne okulary i różnego rodzaju metalowe dodatki. Goci na ulicach miasta budzą mieszane uczucia – od ciekawości po skrajną niechęć, która ma związek z ich wampirycznym wyglądem, charakterystycznym makijażem, tatuażami i obrożami z ćwiekami. Reżyser obrazu, wtapiając się w tę społeczność, dowiedział się, że tak naprawdę goci nie lubią słowa subkultura, wolą, kiedy mówi się o nich „formacja estetyczna”. W filmie pojawia się wiele barwnych postaci, m.in. autorzy pierwszej polskiej strony o nekrofilii, którzy na co dzień jeżdżą karawanem, wampirzyca z Krakowa preferująca randki z mężczyznami, którzy pozwalają pić swoją krew, Mefisto – energetyczny wampir z Łodzi oraz Xeno, ideolog gotyku, nieprzeciętnie inteligentny informatyk. Każdy z bohaterów dokumentu ma swoją fascynację – jedni używają do spania trumien, inni piją krew i analizują nekrofilię, jeszcze inni pasjonują się wampiryzmem i samobójstwami.