[{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"/person/ajax/roles/57266/2","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":261,"rate":7.563218390804598,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}},{"id":1,"name":"screenwriter","above5p":true,"career":{"name":"scenarzysta"},"ranking":{"name":"Scenariuszy","link":"/person/ajax/roles/57266/1","url":"/ranking/person/screenwriter"},"rating":{"count":131,"rate":7.1603053435114505,"desc":"ocen","profession":"scenariuszy"}},{"id":17,"name":"originalMaterials","above5p":false,"career":{"name":"autor materiałów do scenariusza"},"ranking":{"name":"Materiałów do scenariusza","link":"/person/ajax/roles/57266/17","url":"/ranking/person/originalMaterials"},"rating":{"count":4,"rate":8,"desc":"oceny","profession":"materiałów do scenariusza"}}]
7,6
261 ocen pracy reżysera
Robert Bresson I
Francuski reżyser Robert Bresson, często nazywany "malarzem" filmów, był jednym z najciekawszych zjawisk w historii kina. W ciągu 40 lat wyreżyserował tylko 13 filmów, które jednak były klasą same w sobie. Tworzył minimalistyczne obrazy, zmierzające w stronę radykalnych, a czasem i kontrowersyjnych interpretacji takich klasyków jak Diderot, Dostojewski czy Tołstoj. Bresson, ekspert w manipulowaniu narracją, skupiał się na pozornie przypadkowych szczegółach opowiadanych historii, zatrudniał naturszczyków, aby uniknąć przywdziewania maski, gry aktorskiej. W swoich filmach kreował wrażenie poszukiwania, zamyślenia nad wartościami transcendentnymi, duchowością, wyobcowaniem. Poruszał tematy odosobnienia, samotności, dążenia do osiągnięcia wewnętrznego spokoju.

Rok urodzenia Bressona jest sprawą dyskusyjną - Philippe Arnaud, biograf reżysera, przyjmuje rok 1901, podczas gdy niektórzy twierdzą, iż był to 1907. Pewnym jest, iż francuski twórca urodził się 25 września w miejscowości Bromont-Lamothe znajdującej się w Owerni, górzystym regionie Francji. Bresson zdobył wykształcenie jako malarz, jednak w 1934 roku porzucił malarstwo na rzecz kina. Jego pierwszy film, krótkometrażówka "Sprawy publiczne", przeszedł bez echa. W 1939 reżyser wstąpił do armii francuskiej, został pojmany przez Niemców i spędził niemal rok w obozie dla jeńców wojennych. Doświadczenia te odcisnęły na nim głębokie piętno i miały szczególny wpływ na jego późniejszy film "Ucieczka skazańca".

Po uwolnieniu, Bresson wrócił do Paryża gdzie rozpoczął przygotowania do swojego pierwszego pełnometrażowego filmu, "Anioły grzechu". Reżyser wykorzystał w swym debiucie zawodowych aktorów, stylizowane dialogi i skomponowaną do filmu muzykę - elementy, których nie uświadczymy w jego późniejszych obrazach.

Niewiele wiadomo o samym życiu Roberta Bressona, gdyż reżyser nie lubił wypowiadać się na ten temat. Nie brał też udziału w dyskusjach na temat swoich filmów, gdyż jak twierdził, dzieło powinno obronić się samo. W 1975 roku została wydana książka Bressona "Notes sur le Cinématographe", stanowiąca zbiór notatek, przemyśleń na temat materii kina, sporządzonych przez reżysera na przestrzeni 24 lat (od 1950 do 1974). Książka ta stanowi swego rodzaju klucz do zrozumienia sposobu, w jaki Robert Bresson postrzegał kino oraz interpretacji jego filmów.
Więcej

Dane personalne:

data urodzenia: 25 września 1901

data śmierci: 18 grudnia 1999

miejsce urodzenia: Bromont-Lamothe, Francja

wzrost: 178 cm

Złota Palma
Zdobył 2 nagrody Złota Palma, 13 innych nagród i 9 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
Złota Palma Najlepszy reżyser za film Pieniądz w roku 1983 Złota Palma Najlepszy reżyser za film Ucieczka skazańca w roku 1957 Srebrny Niedźwiedź Nagroda specjalna za film Prawdopodobnie diabeł w roku 1977 Srebrna Muszla Zdobywca dla filmu pełnometrażowego za film Łagodna w roku 1969
dwukrotnie żonaty: 1. Leidia van der Zee (od 1926, rozwód); 2. Marie-Madeleine van der Mersch (do jego śmierci)
Zmarł w Droue-sur-Drouette (Francja).
W 1964 roku został zatrudniony przez producenta Dino De Laurentiisa na stanowisko reżysera filmu "Biblia". Podczas kręcenia pierwszej sceny - potopu - zażądał sprowadzenia wszystkich zwierząt z rzymskiego zoo. Producenci dostosowali się do jego warunków, ale podczas weryfikacji dziennego postępu odkryli, że jedyną rzeczą, jaką Bresson sfilmował, były ślady zwierząt na plaży. Byli tak wściekli, że reżysera zwolnili, John Huston przejął cały projekt, a produkcja filmu została opóźniona o sześć miesięcy.
W 1975 roku ukazała się książka jego autorstwa - "Notatki o kinematografie" ("Notes sur le cinématographe").
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych
  • Które filmy Bressona uważacie za najlepsze? Proszę, wymieńcie je tu w kolejności od najlepszego do najgorszego. Na dzień dzisiejszy, moje TOP 5 wygląda w sposób następujący: 1. Dziennik wiejskiego proboszcza 2. Na los szczęścia, Baltazarze! 3. Mouchette 4. Pieniądz 5. Ucieczka skazańca

  • Motyw apokalipsy jako końca pewnego świata był tematem często podejmowanym przez Roberta Bressona. Czy to świata wyższych wartości w Na los szczęścia, Baltazarze! czy zmierzchu etosu rycerskiego w Lancelocie. Równie pesymistyczny w wymowie jest jego przedostatni film. Po raz kolejny reżyser ... więcej

    1
    • Dodawajcie posty kiedy natraficie na jakiś jego film w programie TV.

    • W 1995 roku został uhonorowany nagrodą Akademii Francuskiej Prix René Clair przyznawaną za całokształt osiągnięć artystycznych. http://fr.wikipedia.org/wiki/A cad%C3%A9mie_fran%C3%A7aise,_P rix_Ren%C3%A9_Clair

      • Poszukuję rzadkich pereł z klasyki kina , często pozycji nie z pierwszego szeregu , które można dośc łatwo zdobyć z róznych źródeł. Generalnie chodzi o kino artystyczne z lat 1930 – 1980.Filmy takich reżyserów jak : Mizoguchi , Ozu , Bresson , Losey , de Sica ... więcej