Portret Wojciecha Jerzego Hasa – niezłomnego twórcy polskiego kina, który ponad życie rodzinne stawiał realizację artystycznej wizji, tworząc filmowe światy na zawsze zapisane w historii kinematografii.
Henryk Schoenker opowiada o ocaleniu swojej najbliższej rodziny oraz śmierci innych ludzi, z goryczą wspominając nieudaną próbę legalnej emigracji śląskich Żydów.
"Umbra" to alegoryczna opowieść o poznawaniu siebie, docieraniu do najgłębiej skrywanych tajemnic. Bez dialogów, w sposób poetycki, poprzez symbolikę obrazu, muzykę i taniec film opowiada o zagubieniu kobiety molestowanej seksualnie w dzieciństwie, odtwarzającej na nowo swoją traumę, próbującej wydostać się z tego błędnego koła. Forma filmu ma umożliwić dotarcie do istoty stanu wewnętrznego bohaterki. Za sprawą transowości przenosi widza w sferę przeczuwania, a nie intelektualnej analizy.
Film opowiada o blaskach i cieniach życia Jonasza Kofty, wybitnego poety i autora tekstów piosenek. Jest to też obraz pokolenia ludzi niepospolitych, którzy w niełatwych czasach PRL umieli znaleźć sobie enklawy wolności: w klubach studenckich, sztuce, twórczości i spotkaniach towarzyskich. Film przenosi widza do tamtego świata, do miejsc bliskich bohaterowi i jego przyjaciołom. W starych "Hybrydach", w Akademii Sztuk Pięknych, w salce kabaretu "Pod Egidą" mieszają się tamte miejsca i chwile, zarejestrowane na taśmie filmowej.
Paradokument "Mój ojciec Staś" jest próbą zrozumienia osobowości pisarza Stanisława Dygata. Jego córka, Magda Dygat, łącząc wypowiedzi innych pisarzy i przyjaciół ze swoją, chwilami bardzo osobistą, refleksją, opowiada o życiu i twórczości ojca, a także o swoich, czasami trudnych, z nim relacjach..
Ben Barenholtz: pomysłodawca kultowych seansów o północy, organizator Village Theatre, producent i dystrybutor związany z amerykańskim kinem niezależnym. „Wytrwałość” to dokumentalna opowieść o Barenholtzu i jego próbie skonfrontowania się z osobistym doświadczeniem Shoah. To historia o nieprzemijającej rozpaczy. I o nieustannie podejmowanym wysiłku, by wierzyć, że wciąż są ludzie, którzy zasługują na miano człowieka. Że mimo wszechobecnego zła są i tacy, których nazwać można Mensch.
Losy Jakuba Bojko i jego doświadczenia będą kanwą do opisania początków ruchu ludowego. Gręboszów koło Dąbrowy Tarnowskiej. Tutaj urodził się 7 lipca 1857 roku Jakub Bojko. Rodzice mieli skromne, dwumorgowe gospodarstwo, bieda była u nich na porządku dziennym. Bojko wcześnie stracił oboje rodziców. Musiał pracować, by utrzymać się przy życiu. Był parobkiem, lokajem na plebanii, pomocnikiem żydowskiego karczmarza, a jednocześnie mając za sobą 4-letnią szkółkę parafialną czytał wszystko, co mu wpadło w ręce. Został wiejskim nauczycielem, dorabiał m.in. jako flisak. Z czasem awansował w hierarchii wiejskiej. Został pisarzem gminnym. Zaczął pisać do gazet. Początkowo skromne felietony, potem coraz głębsze i poważniejsze komentarze.
Film opowiada o życiu i twórczości Erazma Ciołeka - zmarłego w 2012 roku wybitnego fotografa. Wsławił się zdjęciami dokumentującymi polską rzeczywistość po wprowadzeniu stanu wojennego i w latach 80. Niektóre z jego zdjęć księdza Jerzego Popiełuszki funkcjonują do dziś jako ikony. Erazm Ciołek współtworzył podziemny "Przegląd Wiadomości Agencyjnych", był też twórcą słynnych portretów kandydatów "Solidarności" do Sejmu oraz oficjalnym fotografem z ramienia Komitetu Obywatelskiego. Film mówi o fotografii jako o sztuce i jego odpowiedzialności wobec ludzi, których portretuje. Reżyser chce opisać bohatera poprzez analizę patrzenia i widzenia świata.
Film o tragicznym losie niesłusznie posądzonego o zdradę bojownika oddziałów specjalnych Kedywu AK Stanisława Jastera, ps. Hel. Na skutek tragicznego splotu okoliczności (serii wsyp w AK w Warszawie latem 1943 r.) został przez towarzyszy broni niesłusznie posądzony o kolaborację z Niemcami i w trybie pospiesznego, najprawdopodobniej prewencyjnego wyroku, rozstrzelany w lipcu tegoż roku.
Okrągły Stół oraz pierwsze częściowo wolne wybory z 1989 r. niosły Polakom nadzieję na lepszą przyszłość. Także więźniom - często skazanym surowymi wyrokami za niewielkie przestępstwa. Rozbudzone nadzieje na amnestię szybko przerodziły się w rozczarowanie i bunt. Dokument przedstawia historię największych zamieszek więziennych w Europie po II wojnie światowej, które miały miejsce w zakładach karnych w Nowogardzie, Czarnem i Goleniowie.
Film opowiadający o tragicznych losach rodzin żołnierzy podziemia niepodległościowego i opozycji antykomunistycznej, którzy zostali zamordowani w więzieniu na Rakowieckiej w Warszawie w latach 1948 - 56. Punktem wyjścia do opowieści są prace ekshumacyjne ofiar terroru komunistycznego na warszawskich Powązkach w kwaterze Ł.
Aram to pseudonim Arkadiusza Rybickiego, polityka, działacza społecznego, posła. 10 kwietnia 2010 roku zginął w Smoleńsku, w drodze na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej. Miał wówczas 57 lat. 40 lat wcześniej w Stoczni Gdańskiej wykonał napis "Nie zapomnimy Katynia". Już jako siedemnastolatek rozpoczął działalność opozycyjną. Od 1979 roku był związany z Ruchem Młodej Polski, redagował czasopismo "Bratniak". W sierpniu 1980 roku współpracował ze strajkującymi robotnikami Wybrzeża, spisał 21 postulatów Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego. Po pamiętnym sierpniu zaangażował się w działalność NSZZ "Solidarność". Był internowany w stanie wojennym. W drugiej połowie lat 80. podjął pracę w sekretariacie Lecha Wałęsy, w końcu lat 90. został wiceministrem kultury, a potem posłem do Sejmu z ramienia PO. Razem z żoną kierował fundacją opiekującą się dziećmi autystycznymi. Mimo swoich często konserwatywnych poglądów był niezmiernie otwarty na otaczający go świat. Maniery dżentelmena potrafił łączyć z poczuciem abstrakcyjnego humoru i dystansu do pełnionych przez siebie funkcji. Zawsze kierował się zasadami, w które szczerze wierzył i wzbudzał szacunek także u osób, które niekoniecznie podzielały jego poglądy. Historia życia Arama została opowiedziana w pierwszej osobie. Wpisuje się w wydarzenia polityczne, społeczne i kulturowe, które z całą pewnością nie były mu obojętne i zostawiły ślad w jego percepcji świata.
Projekt "Moje 89 pokolenie" to crowdsourcingowy film dokumentalny, który składa się z materiałów nagranych przez samych bohaterów – młodych ludzi urodzonych po 1989 roku. Zwróciliśmy się do nich z apelem o nadsyłanie filmów. Spośród kilkudziesięciu godzin nadesłanych materiałów wybraliśmy siedmioro głównych bohaterów, którzy przeżywają swoje pierwsze miłości, zdrady, rozstania oraz pragną realizować marzenia. Poznajemy historie Wojtka, Eli, Mikołaja, Martyny, Adama, Łukasza i Małgosi. To osoby pełne pasji, próbujące realizować swoje marzenia, pragnące kochać oraz dzielić się swoją miłością i wzruszeniami, choć nie zawsze im się to udaje. Wojtek jedzie na casting, Martyna wróciła z podróży autostopowej we Francji, Adam mieszka w Wielkiej Brytanii, Małgosia szuka miłości, Ela jest pianistką, Mikołaj to student psychologii, który spędza wakacje przyjaciółką Jolą, Łukasz odwiedza miejsce, które zna z hip-hopowego teledysku. W tym filmie pokolenie tworzy tło. To film o miłości i marzeniach ludzi, którzy wkraczają w dorosłe życie.
Hrabia Józef Czapski h. Leliwa urodził się w 1896 roku w Pradze, zmarł zaś w 1993 w Maisons-Laffitte, we Francji. Malarz, rysownik, pisarz, eseista, krytyk, ale także człowiek czynu w burzliwych czasach, w których przyszło mu żyć – żołnierz odznaczony Orderem Virtutti Militari za udział w wojnie polsko-bolszewickiej, więzień obozów jenieckich ZSRR podczas II wojny światowej, żołnierz Armii Andersa, major Wojska Polskiego poszukujący "zaginionych" polskich oficerów zamordowanych w ludobójstwie katyńskim. Współtwórca paryskiej "Kultury", intelektualista, który na swej drodze spotkał wybitne postaci swoich czasów: Andersa, de Gaulle'a, Achmatową, Camusa czy Malraux. Jego twórczość to niezliczone portrety, pejzaże, kompozycje kwiatowe, martwe natury, studia postaci. W swojej pracowni na piętrze domu-redakcji przetwarzał w skupieniu najprostsze motywy z życia codziennego, poszukując dramatyzmu i ekspresji poprzez niezwykle sugestywną grę świateł i kontrastowych barw. Choć jego prace oglądać można było na wystawach we Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Brazylii czy Belgii, w Polsce był właściwie nieznany jako malarz, ale również jako eseista i dopiero po roku 1989 możliwe stało się zaprezentowanie jego bogatego dorobku.
Film zrealizowany w 100. rocznicę wybuchu I Wojny Światowej, opowiada o wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Jest ilustracją polskiego społeczeństwa żyjącego wówczas w trzech zaborach, jego postaw, działań i wyborów politycznych w obliczu wojny, która rozbudziła nadzieję na poprawę położenia Polaków. Nowatorska formuła tego dokumentu polega na podawaniu treści historycznych w formie współczesnego programu informacyjnego.
Bohaterki filmu, trzy piękne dziewczyny, trenują kickboxing. W kartonowych pudłach nie mieszczą się ich medale. Biją się, kopią, walczą wściekle, ale często to walka z cieniem, ze swoim odbiciem w lustrze. Podbite oko chyba nie jest w modzie? Emilia, jedna z nich, przed lustrem starannie je zamalowuje...
Poruszająca opowieść o przekraczaniu granic w dążeniu do spełnienia marzeń. Bohaterką filmu jest młodą, wybitnie utalentowana tancerką, która od dziecka mieszka w bursie przy Szkole Baletowej. Z chwilą gdy zostaje najlepszą absolwentką roku, otwiera się przed nią droga międzynarodowej kariery. Skromna i niezwykle pracowita Weronika wciąż dąży do perfekcji. Czas wolny od zajęć w teatrze spędza na nieustannej pracy nad swoim ciałem. Życie prywatne, ból jaki stale jej towarzyszy, samotność i zmęczenie - pozostają gdzieś w tle, bagatelizowane, aż do chwili poważnej kontuzji, której ulega dwa dni przed istotną dla jej kariery premierą w Operze Berlińskiej. Zdjęcia do filmu były realizowane przez 6 lat. Główne miejsca akcji to Warszawska Szkoła Baletowa, Opera Narodowa w Warszawie, Szkoła Baletowa i Teatr Mały w Petersburgu, Akademia Tańca Carmen de Robles w Las Palmas oraz dwa teatry Opery Berlińskiej. W finałowej scenie zarejestrowano fragmenty berlińskiej premiery baletu THE OPEN SQUARE, której autorem jest światowej sławy izraelski choreograf - Itzik Galili. Muzyka - Percossa.
Film o przekraczaniu granic tych realnych, państwowych (Teresa przejechała autostopem kilka kontynentów), tych wyznaczonych przez wiek (bohaterka ma 79 lat, zaczęła jeździć mając 62 lata) oraz przez własną zamożność (miesięczna emerytura Teresy wynosi 900 złotych), a także obyczajowych (Teresa w wieku 64 lat poznała 40-letniego Greka. Znajomość trwa już 15 lat). Przyglądamy się podróży, która jest prawdziwym wyzwaniem. Istotą podróżowania jest oczekiwanie na to, co może mnie spotkać. – To adrenalina, zaskoczenie, niespodzianka. Nie mam żadnych obowiązków. Jestem wolna. Moim pragnieniem jest poznawanie człowieka pod wszystkimi szerokościami geograficznymi – mówi podróżniczka Teresa Bancewicz.