W lecie 1989 roku czterech chłopców z Tokio jest świadkami nadejścia Gamery – żółwia kaiju, który odważnie stawia czoła olbrzymim potworom pożerającym ludzi.
Po zjedzeniu surowej wieprzowej wątroby, mało atrakcyjny chłopak traci przytomność i budzi się w ciele świni. Przygarnia go dziewczyna potrafiąca czytać w myślach.
Licealiści ze szkolnych drużyn biorą udział w piłkarskim projekcie, który ma wyszkolić najlepszego oraz najbardziej egoistycznego napastnika na świecie.
Po udaremnieniu zagrażającego światu spisku, Shigeo „Mob” Kageyama powraca, by zająć się bardziej wyczerpującymi aspektami swojego przyziemnego życia — zaczynając od wypełnienia denerwującego szkolnego formularza kariery. W międzyczasie nadal pomaga swojemu mentorowi Reigenowi i nowemu rekrutowi biura w rozwiązywaniu paranormalnych przypadków ich klientów. Kontynuując swoje obowiązki, Mob pracuje również nad uzyskaniem większej niezależności w swoim esperskim i ludzkim życiu, a także stara się lepiej zintegrować z otaczającymi go ludźmi. Jednak nowe nadprzyrodzone i zwykłe wyzwania wystawiają na próbę stabilność emocjonalną Moba i zmuszają go do konfrontacji z otaczającą go rzeczywistością. Starając się iść naprzód na ścieżce dojrzałości, Mob musi rozwiązać swoje emocjonalne kryzysy i ponownie ocenić swoją naiwność, której trzymał się tak długo.
To opowieść z czasów, zanim „Błyskawica” oraz „Czarny Szermierz” byli znani pod swoimi pseudonimami… Asuna była jeszcze uczennicą trzeciej klasy szkoły średniej, gdy po raz pierwszy założyła NerveGeara, nie mając przy tym żadnego doświadczenia z grami online. 6 listopada 2022 roku to data premiery pierwszej na świecie gry VRMMORPG nowej generacji, Sword Art Online. Podekscytowani pierwszym zalogowaniem gracze zostają uwięzieni w wirtualnym świecie przez Mistrza Gry, który pozbawił ich jakiejkolwiek możliwości opuszczenia rozgrywki do czasu jej ukończenia. Mistrz Gry dał graczom ostrzeżenie: „Nie możecie wylogować się z własnej woli, jeśli ktoś z was umrze w grze, umrze również w rzeczywistości”. Po tych słowach wybuchła panika i zapanowało pandemonium. Asuna, nie znając zasad gry, wyrusza na podbój pierwszego piętra latającego zamku Aincrad. W świecie, w którym śmierć czyha na każdym rogu, Asunie przeznaczone jest wyjątkowe spotkanie. Oraz bolesne pożegnanie... Zdana na łaskę nowej rzeczywistości, Asuna walczy z całych sił o przetrwanie, aż w pewnym momencie na swojej drodze spotyka pewnego zdystansowanego szermierza o imieniu Kirito...
Po tym jak jego była dziewczyna zostaje zabita, Hanagaki Takemichi budzi się z powrotem w szkole średniej. Aby ocalić życie dawnej ukochanej, mężczyzna dołącza do nieustraszonego gangu przestępców.
Wskutek niegroźnego wypadku wredna i arogancka szlachcianka przypomina sobie swoje poprzednie życie. Okazuje się, iż świat, w którym obecnie żyje, to świat przypominający jej ulubioną grę, gdzie wciela się w antagonistkę, dla której nie przewidziano szczęśliwego zakończenia. Przerażona losem, jaki na nią czeka, młoda Catarina postanawia wykorzystać dogłębną wiedzę z wcześniejszego wcielenia, by uniknąć wygnania lub zamordowania, jak przewidywał scenariusz gry. W tym celu wprowadza na szybko wymyślony plan, dzięki któremu powoli zaczyna ocieplać swój wizerunek oraz kompletnie dewastować założenia fabularne.