Shosanna Dreyfus to jedna z głównych postaci w filmie "Bękarty wojny" zagrana przez Mélanie Laurent.
Jest młodą francuską Żydówką, która w czasie okupacji hitlerowskiej ukrywała się wraz z rodziną w gospodarstwie rolnego mleczarza. To właśnie tam, w jednej z pierwszych scen filmu, dochodzi do masakry dokonanej przez oddział SS pod dowództwem pułkownika Hansa Landy, zwanego "Łowcą Żydów". Cała rodzina Shosanny zostaje zamordowana, a ona sama jako jedyna uchodzi z życiem. Jej ucieczka przez pola, staje się dla widza początkiem jej opowieści o przetrwaniu i zemście.
Po kilku latach Shosanna ukrywa się w Paryżu pod fałszywym nazwiskiem Emmanuelle Mimieux. Prowadzi kino, które odziedziczyła po ciotce. Na zewnątrz wydaje się spokojną, zdystansowaną młodą kobietą, jednak pod powierzchnią kryje się trauma ocalałej i gniew, który z czasem staje się napędem do działania. Kino, które miało być schronieniem i źródłem utrzymania, staje się w końcu narzędziem jej planu zemsty.
Jednym z wątków, które odsłaniają jej charakter, jest znajomość z Frederickiem Zollerem — niemieckim bohaterem wojennym i bohaterem filmu propagandowego Josepha Goebbelsa. Zoller jest zafascynowany Shosanną i próbuje zdobyć jej względy, nieświadom jej tożsamości. Dla niej to kontakt wymuszony i niepożądany, ale zarazem okazja, by zbliżyć się do samych elit nazistowskich. Kiedy okazuje się, że film z jej udziałem zostanie pokazany właśnie w jej kinie, Shosanna dostrzega możliwość dokonania odwetu.
Shosanna przygotowuje własny, niezależny plan zamachu na nazistowskich przywódców, którzy mają uczestniczyć w premierze filmu Duma narodu. W odróżnieniu od tytułowych Bękartów, którzy planują atak z bronią i materiałami wybuchowymi, Shosanna stawia na kino jako dosłowną broń. Wykorzystuje łatwopalność taśmy filmowej, by zamienić salę projekcyjną w pułapkę.
Shosanna ginie w trakcie realizacji swojego planu — zostaje zastrzelona przez Zollera, ale zdąży doprowadzić do zapłonu taśm filmowych. Jej śmierć nie niweczy planu, bo płomienie pochłaniają całe kino wraz z nazistowską elitą. W tym sensie Shosanna staje się postacią tragiczną, ale też zwycięską. Jej zemsta zostaje spełniona, a to, co zaczęło się od rodzinnej tragedii, kończy się zniszczeniem jej prześladowców.