film

Austerlitz

2016
1h 34m
6,0 139
ocen
6,0 10 1 139
6,3 3
oceny krytyków
Siergiej Loznitsa, twórca .m.in. „Majdanu” i „Blokady”, przygląda się ludziom zwiedzającym jedne z pierwszych obozów koncentracyjnych, w Dachau i Sachsenhausen,... więcej

Ten film nie ma jeszcze zarysu fabuły.
Austerlitz zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

gatunek

produkcja

premiera

nagrody

Siergiej Loznitsa, twórca .m.in. „Majdanu” i „Blokady”, przygląda się ludziom zwiedzającym jedne z pierwszych obozów koncentracyjnych, w Dachau i Sachsenhausen, zbudowane przez nazistów w latach 30. ubiegłego wieku. Odwiedzają je tłumy – do obu łatwo dojechać z Berlina i Monachium. To rewers buchającego emocjami „Syna Szawła” i opartego Siergiej Loznitsa, twórca .m.in. „Majdanu” i „Blokady”, przygląda się ludziom zwiedzającym jedne z pierwszych obozów koncentracyjnych, w Dachau i Sachsenhausen, zbudowane przez nazistów w latach 30. ubiegłego wieku. Odwiedzają je tłumy – do obu łatwo dojechać z Berlina i Monachium. To rewers buchającego emocjami „Syna Szawła” i opartego na wywiadach „Shoah”. To chłodne, prawie pozbawione słów spojrzenie na wygasłe piekło, któremu przyglądają się współcześni Europejczycy. Są wśród nich zapewne ci, którzy dali się uwieść faszyzującym populistom, podbijającym serca wyborców w kolejnych krajach Starego Kontynentu. Po raz pierwszy od II wojny światowej w przestrzeni publicznej znów padają słowa o potrzebie stworzenia obozów, dzielenia ludzi na lepszych i gorszych. Czy wizyta w takich miejscach prowadzi do jakiejkolwiek refleksji, czy jest tylko kolejną atrakcją, godną uwiecznienia na selfie? Wnioski są niejednoznaczne – Loznitsa obserwuje ludzi radośnie fotografujących się na tle jednego z najmroczniej kojarzących się haseł w historii „Arbeit macht frei”, ubranych w koszulki z frywolnymi napisami, ale wyłapuje też ludzi w milczeniu przyglądających się miejscom kaźni, gdzie zabito kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Przed wojną obóz przeznaczony był dla przeciwników politycznych Hitlera (w tym ludzi, którzy jeszcze przed wojną przeprowadzali na niego nieudane zamachy), świadków Jehowy, homoseksualistów czy imigrantów, których torturowano na różne, najwymyślniejsze, sposoby – wieszano na palach, trzymano wiele dni w celach pozbawionych jakiegokolwiek światła i dokonywano egzekucji. Wielojęzyczny tłum turystów, sprawnie zawiadywany przez przewodników, wysłuchuje tych informacji – z przerwami na toaletę lub posiłek. Obóz skąpany jest w słońcu i sterylnie wysprzątany – to duża, dziś przypominająca park, przestrzeń, odseparowana od otaczającego ją świata, a jednocześnie miejsce, które zaledwie kilkadziesiąt lat temu służyło jako prototyp Holocaustu. To tu naziści testowali na małą skalę metody, które później posłużyły im do zabijania milionów.

studio
Beauftragter der Bundesregierung für Angelegenheiten der Kultur und der Medien (BKM) / German Federal Film Board
inne tytuły
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Na Docs Against Gravity

ocenił(a) film na 9

Bardzo ciekawy dokument. Wzbudzający dyskusję już na poziomie formy. Kamera, bez komentarza staje się lustrem dla ludzi zwiedzających obozy koncentracyjne. Lustrem niechcianym. Widać w nim niewiele dobrego. Tylko dwie migawki pokazały pożądaną reakcję momentu refleksji... Właśnie. Pożądaną? Czy żądanie określonej...

Filmu najprawdopodobniej nie obejrzę, ale wszedłem na stronę spodziewając się czegoś innego. Ktoś bardziej oświecony może mi wyjaśnić, czemu film nosi tytuł od miejsca bitwy? O ile moja ograniczona osoba dobrze kojarzy nigdy w tym miejscu nie powstał obóz koncentracyjny.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones