Jest rok 1923. Komisja rządowa mobilizuje siły, by poradzić sobie z problemem bezdomnych dzieci, których zdziczałe grupy włóczą się po mieście, napadając na przechodniów. W ciągu jednej nocy w grudniowej obławie zorganizowanej pod kierownictwem Domów Wychowawczych ujęto ich w piwnicach i zniszczonych domach ponad tysiąc. Inspektor... Jest rok 1923. Komisja rządowa mobilizuje siły, by poradzić sobie z problemem bezdomnych dzieci, których zdziczałe grupy włóczą się po mieście, napadając na przechodniów. W ciągu jednej nocy w grudniowej obławie zorganizowanej pod kierownictwem Domów Wychowawczych ujęto ich w piwnicach i zniszczonych domach ponad tysiąc. Inspektor Siergiejew jest przeciwny zamykaniu bezdomnych za kratami, proponuje zatrzymanej grupie wyjazd do spółdzielczej fabryki, którą młodzi sami by zarządzali i wyjeżdża wraz z nimi sam, bez ochrony. Słusznie liczy na to, iż łatwiej w ten sposób zyska zaufanie młodych ludzi. Nie bez poważnych problemów i konfliktów, stopniowo dzieci przystosowują się do nowego życia, uczą różnych zawodów. Nikołaj Ekk – pisze Jerzy Płażewski – wziął na warsztat bolesny, a znamienny dla ówczesnej rzeczywistości radzieckiej, problem „biesprizornych”, opuszczonych, sierocych dzieci, smutnej pozostałości po wojnie domowej. […] Nie było dotychczas filmu o porewolucyjnym życiu radzieckim, który zyskałby równie powszechne uznanie. […] Reżyser w imię prawdy nie szczędził drastycznych akcentów upadku. Brutalna szczerość sprawiła, że wierzyło się bez zastrzeżeń w optymistyczną konkluzję „praca odradza człowieka”. Jerzy Toeplitz podkreśla także techniczne walory filmu: W „Bezdomnych” odniósł dźwięk w filmie radzieckim pierwsze poważne zwycięstwo, udowadniając, że wzbogaca niepomiernie nieodzowne dla dramatu postaci bohaterów. (…) Jeszcze jesteśmy tu dalecy od skrystalizowanej formy filmu dźwiękowego. (…) Ale jednocześnie – nie ma już lęku przed słowem i wygraniem takich sytuacji, w których dialog obejmuje funkcję prowadzącą. (…) Efekty dźwiękowe, muzyka, piosenki, głos zza ekranu, dialog – każdy z elementów dźwięku był dobry i godny wykorzystania, jeśli pomagał, uzupełniał czy nawet prowadził obraz. Filmoteka Narodowa
Filmweb uwzględnia obecność filmów/seriali/programów udostępnianych na wskazanych serwisach streamingowych: Netflix, HBO Max, CANAL+, Disney+, Canal+ Premiery, Player, TVP VOD, Amazon Prime Video, SkyShowtime, POLSAT BOX GO, iTunes, Rakuten TV, Play Now, TV Smart, Apple TV, mdag.pl, Pięć Smaków, Nowe Horyzonty, Kino Pod Baranami, Moje eKino, Cineman, FilmBox+, MEGOGO, Ninateka, FlixClassic, Play Kraków, Katoflix, Outfilm, 35mm, Red Go, DAFilms, Arte, CDA PREMIUM, GONET.TV, FILM FOR YOU, Screening Room, Film Planet, Pilot WP, Prime Video Kup/Wypożycz, MGM+ (Prime Video), SkyShowtime (Prime Video), Viaplay (Prime Video), Filmbox (Prime Video), Film Total (Prime Video), Crunchyroll (Prime Video), Bloody movies (Prime Video), Dobre, bo polskie (Prime Video) Zapraszamy do zapoznania się z ofertą filmów, seriali, programów i bajek dostępnych na życzenie na platformachVOD.