Michael i Jannik są braćmi. Trudno jednak uwierzyć, że łączą ich więzy pokrewieństwa: Michael (Ulrich Thomson) to człowiek dobrze ułożony, rodzinny i szanowany - jako major armii szykuje się właśnie do wyjazdu na misję do Afganistanu. Jannik (Nikolaj Lie Kaas znany m.in. z roli w filmie Rekonstrukcja) jest gwałtowny i opryskliwy, nie pracuje, dopiero co wyszedł z więzienia, gdzie siedział za napad na bank. Stosunki między braćmi są napięte - Michael nienawidzi chronicznego braku odpowiedzialności swego młodszego brata, ten z kolei ciężko znosi protekcjonalność Michaela; przed jego dominacją ucieka w alkohol. Do pojednania nie dochodzi nawet na pożegnalnej kolacji Michaela, gdzie Jannik po raz kolejny dostaje sygnał, że jest solą w oku nie tylko swego brata, ale i ojca. Jakiś czas później Sara (Connie Nielsen), żona Michaela, dowiaduje się, że helikopter jej męża został zestrzelony, a on sam najprawdopodobniej zginął. Jest zdruzgotana i nie ma do kogo zwrócić się o pomoc. Ta jednak nadchodzi z najmniej oczekiwanej strony: Jannik proponuje, że pomoże zająć się domem i córkami brata. To pierwsza szansa, jaką kiedykolwiek dostał, aby stać się użytecznym i dojrzeć duchowo. Jannik, robi to, co uważa za swój obowiązek: jest miły dla Sary, stara się być dobrym wujkiem dla dzieci i pomaga w domu. Kiedy zniknął Michael, w końcu pojawiło się w rodzinie miejsce, w które młodszy brat naturalnie się wpasował. Teraz jest osobą, której można zaufać. Ani Sara ani Jannik nie wiedzą jednak, że Michael przeżył katastrofę; został porwany i uwięziony przez partyzanckich wojowników. Przetrzymywany przeżywa prawdziwy horror: zostaje zmuszony do zabicia swego współwięźnia, rodaka i kolegi z armii, co uratuje mu życie, jednak na zawsze zatruje jego duszę. Kiedy wraca do domu, do swej żony i dzieci, jest zupełnie innym człowiekiem. Przerażającym człowiekiem. Michael odmawia jakichkolwiek zwierzeń, zamiast tego obraża się i oburza na wszystko: na chichoty córek, na nowo urządzoną przez Jannika kuchnię, przede wszystkim zaś na obecność brata w życiu swojej rodziny – podejrzewa go o romans z Sarą. Jest irracjonalnie zazdrosny o życie, które toczyło się podczas jego nieobecności; zły, że jego sezon w piekle nie spowodował, że świat się zatrzymał. Bracia to film, który niejako pod przykrywką historii o powikłanych stosunkach rodzinnych, mówi o czymś dużo poważniejszym i bardziej uniwersalnym; jednym z tematów jest wojna i to, jak ją postrzegamy. Wojna to zjawisko na tyle odległe, aż abstrakcyjne, jednak z drugiej jednak okazuje się, że jest bliżej nas, niż moglibyśmy się spodziewać - może mieć wielki wpływ na życie, choć teoretycznie bezpośrednio nam nie zagraża. Bracia to również opowieść o nietrwałości naszych charakterów oraz kondycji miłości w dzisiejszym świecie: to, kim jesteśmy, zależy od okoliczności, w jakich się znajdujemy, drobne rzeczy potrafią ludzi łączyć, a wielkie – dzielić.
PRASA O FILMIE
Ten pasjonujący dramat psychologiczny przedstawia wypadki godne greckiej tragedii poprzez współczesne, psychoterapeutyczne soczewki. Stephen Holden, The New York Times To mocna rzecz, bez wątpienia. Koszmar wojny, ból tych, którzy pozostali w domu, rozpacz rozpadającej się rodziny... Film Bier jest konsekwentnie stoicki pod każdym względem. David Cornelius, Hollywood Bitchslap Mocny, brutalny, zabawny, tragiczny, wibrujący, bardzo ludzki film. Rick Groen, Globe and Mail Intymny ruch kamery z ręki i uwaga przywiązana do szczegółów przynosi emocjonalną prawdę tej łamiącej serce historii. Sean Means, Salt Lake Tribune Nawet jeśli wszystko wygląda jakby było zgodne z formułą, oczekujcie nieoczekiwanego we wstrząsającym duńskim filmie Bracia. Ten imponująco oryginalny film pogrywa z kliszami, zwłaszcza na temat tego, jak zachowują się ludzie w sytuacjach kryzysowych. A potem rozsadza te konwencje z niszczycielskimi skutkami. Tematy winy, podejrzenia, paranoi i żalu utkane są w swoistą sagę. To nie jest flagowa propaganda bohaterstwa. To samo życie – surowe emocje, dobre serca, złe decyzje, konsekwencje. Bruce Kirkland, Jam! Movies Kreacje aktorskie są tak mocne, że nie da się zignorować kłopotów tych ludzi. Cherryl Dawson, Leigh Ann Palone, Themoviechicks.com Duński film Bracia to frapujący portret pogmatwanej relacji między braćmi, którym grozi odegranie scenariusza Kaina i Abla, przynajmniej na poziomie emocjonalnym. Inteligentnie wyreżyserowany przez Susanne Bier film to fascynujące spojrzenie na to, co znaczy być mężem, przyjacielem i... bratem. Jack Garner, Rochester Democrat and Chronicle Ciepła jak jej podejście do ludzi, Bier nigdy nie popada w tanie sentymenty czy uproszczenia opery mydlanej. Arthur Lazere, Culturevulture. net Film przechodzi stopniowo w pojedynek rozpaczy, rywalizacji i pojednania, co jest w równej mierze niewinne, jak bolesne. Paula Nechak, Seattle Post-Intelligencer To film o przetrwaniu, o tym, jak radzimy sobie w obliczu rozdzierającego nas żalu i o tym wszystkim, co robimy, żeby ocalić samych siebie. Connie Ogle, Miami Herald Jest to ten typ filmu, który zamiast rozwiązać wszystko w finale, daje nam do zrozumienia, że istnieją sytuacje bez wyjścia, do których trzeba się przystosować. To bardziej podobne do życia niż niezliczone filmy z ładnymi zakończeniami, obojętne szczęśliwymi czy smutnymi. W rzeczywistości czasem jest tak, że problem przychodzi i zostaje na zawsze, a najtrudniej odpowiedzieć na pytanie, no dobrze, ale jak z tym żyć? Roger Ebert, Chicago Sun-Times
SUSANNE BIER O FILMIE
Bracia przenoszą temat konfliktów międzynarodowych z gazet, w których o nich czytamy, w kontekst codziennego życia. Wydaje mi się fascynujące, jak nasza zwykła egzystencja może się nagle zmienić za sprawą mniej lub bardziej przypadkowych wydarzeń i to, jak reagują na te zmiany ludzie. Film dotyczy przesunięcia pewnego paradygmatu, które nastąpiło w naszym społeczeństwie – czyli rozpoznania faktu, że wojna i terroryzm są także tutaj, w naszym małym, bezpiecznym świecie. Poprzez pokazanie duńskiego wojska, Bracia mają wydźwięk polityczny, ale to przede wszystkim historia miłosna, historia, która opowiada o warunkach dla miłości w dzisiejszym świecie. Fabuła zmaga się z uczuciami, które wyłaniają się wraz z rozwojem akcji. Dla mnie ten film jest przed wszystkim o okazywaniu uczuć. Lubię wchodzić w skórę moich postaci, dlatego też zarówno poważna, jak i zabawna strona życia zajmują w moich filmach centralne miejsce. Było dla mnie ważne, żeby brutalność w Braciach stała w opozycji do ludzkiego ciepła, czułości i intymności. Obie strony istnieją i nie mogę sobie wyobrazić pokazywania jednej bez drugiej. Nie chciałabym tego robić. Moim celem jest rozpoznanie rzeczywistości i znalezienie w niej nadziei. I bez względu na to jak bardzo ta rzeczywistość jest brutalna, humor jest niezbywalną częścią życia i tym, co czyni z nas ludzi. Ta podwójna obecność charakteryzuje moją współpracę ze [scenarzystą] Andersem Thomasem. Szczerze mówiąc, nie potrafię wskazać, co jest jego, a co moim wkładem. Powiedzielibyście, że to on jest tym od szorstkiego humoru, a ja tą od otwartych emocji, ale to też nie byłaby prawda. Nasza współpraca jest totalnie płynna i naturalna. Jestem naprawdę zadowolona z obsady Braci. Wszyscy aktorzy są niewiarygodnie utalentowani i dobrze dobrani do swoich ról. Było bardzo ważne, żeby znaleźć dwóch aktorów, którzy byliby wiarygodni jako bracia. Jest to całkiem możliwe z Ulrichem Thomsenem i Nikolajem Lie Kaasem, wbrew temu, że fizycznie zupełnie nie są do siebie podobni. Największym wyzwaniem było znalezienie kobiety, która mogłaby być między nimi, i w tę rolą pięknie i naturalnie wcieliła się Connie Nielsen.
POSTAĆ REŻYSER
Urodziła się w 1960 roku. Zanim w 1987 roku ukończyła reżyserię w kopenhaskiej Szkole Filmowej, studiowała na Akademii Sztuk i Designu w Bezalet w Jerozolimie i architekturę w Londynie. Jej film dyplomowy DE SALIGES Ř zdobył pierwszą nagrodę na Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium i został wzięty do dystrybucji przez brytyjski Channel Four. Bier jest autorką nagradzanych na festiwalach filmów, takich jak: FREUD LEAVING HOME (1990), FAMILY MATTERS (1993), LIKE IT NEVER WAS BEFORE (1995), CREDO (1997) i THE ONE AND ONLY (1999), który został obsypany nagrodami na Festiwalu Filmów Duńskich i stał się ogromnym sukcesem wśród duńskiej publiczności. Podobnie było z filmem OPEN HEARTS (2002) – dobrze przyjęty przez krytykę, był przebojem kinowym w rodzimym kraju i brał udział w wielu festiwalach filmowych, łącznie z Międzynarodowym Festiwalem Filmów w Toronto, San Sebastian, czy Londynie – by wymienić tylko niektóre. Oprócz filmów fabularnych, Bier kręci także krótkometrażówki, teledyski i spoty reklamowe. 2005: Chasing Montana 2004: Bracia 2002: Open Hearts 2000: Once In a Lifetime 1999: The One and Only 1997: Credo 1995: Like It Never Was Before 1994: Family Matters 1993: Luischen (TV) 1992: Letter to Jonas 1991: Freud's Leaving Home 1989: Songlines (video "Summer Rain")
AKTORZY
Connie Nielsen Urodziła się w 1965 w Danii. W wieku 15 lat rozpoczęła karierę aktorską: pierwsze doświadczenia jako aktorka zdobywała w kabarecie napisanym przez jej matkę. W wieku 18 lat przeniosła się do Paryża. Przez jakiś czas mieszkała kolejno w Rzymie, Mediolanie, RPA i Nowym Jorku; wszędzie tam uczyła się aktorstwa. Kupiony we Włoszech dom sprzedała, gdy po przesłuchaniu do filmu „French kiss”, reżyser Lawrence Kasdan poradził jej, żeby przeniosła się do Stanów. Tam też nastąpił przełom w jej karierze: zagrała w filmie „Adwokat diabła”. Nielsen, równie dobrze jak warsztat aktorski opanowała sztukę śpiewu i tańca, zna biegle sześć języków (angielski, niemiecki, duński, szwedzki, francuski i włoski). Wraz z mężem i 8-letnim synem Sebastianem mieszka w Nowym Jorku. 2006: The Situation jako Lead 2006: Hallam Foe 2006: Tonight at Noon 2005: VI Batalion (The Great Raid) jako Margaret Utinsky 2005: Zimne dranie (The Ice Harvest) jako Renata 2005: Siła i Honor: Jak powstawał świat Gladiatora (Strength and Honor: Creating the World of 'Gladiator') jako ona sama 2004: Bracia (Brødre) jako Sara 2004: Return to Sender jako Charlotte Cory 2003: Nożownik (The Hunted) jako Abby Durrell 2003: Sekcja 8. (Basic) jako Osborne 2002: Demonlover jako Diane de Monx 2002: Zdjęcie w godzinę (One Hour Photo) jako Nina Yorkin 2000: Misja na Marsa (Mission to Mars) jako Terri Fisher 2000: Gladiator jako Lucilla 1999: Niewinni (Dark Summer) jako Megan Denright 1999: Podróże (Voyages) jako Sarah 1998: Wieczna północ (Permanent Midnight) jako Dagmar 1998: Galaktyczny wojownik (Soldier) jako Sandra 1998: Rushmore jako Calloway 1997: Adwokat diabła (Devil's Advocate) jako Christabella 1993: Paradis absolument, Le jako Sarah 1993: Podróż (Voyage) jako Ronnie Freeland 1991: Vacanze di Natale '91 (1992) 1984: Par ou t'es rentré? On t'a pas vu sortir jako Eva Nikolaj Lie Kaas Urodzony w 1973 roku, 25 lat później kończy Szkołę Teatralną w Danii. Za swą debiutancką rolę otrzymał dwie prestiżowe duńskie nagrody filmowe, Bolida i Roberta. Kolejny Bolid przypadł mu w udziale za rolę w Idiotach von Triera. W Polsce mieliśmy okazję podziwiać go nie tak dawno w filmie pt. Rekonstrukcja. 2006: Sprængfarlig bombe jako Claus Volter 2006: PU-239 jako Tusk 2005: Jabłka Adama (Adams æbler) jako Holger 2005: Allegro 2005: Mørke jako Jacob 2005: Solkongen jako Tommy 2004: Bracia (Brødre) jako Jannik 2003: Dogville: The Pilot jako Tom 2003: Rembrandt jako Kiosk Karsten 2003: Rekonstrukcja (Reconstruction) jako Alex 2003: Zieloni rzeźnicy (De Grønne slagtere) jako Bjarne/Egil 2002: Udvidelse af kampzonen jako Michel 2002: Otwarte serca (Elsker dig for evigt) jako Joachim 2002: Gamle mænd i nye biler jako Martin 2001: Hr. Boe & Co.'s Anxiety jako Leo 2001: Et Rigtigt Menneske jako Ahmed 2001: Wesoły Roger (Jolly Roger) jako Theobalt 2000: Den Vægelsindede jako Torben 2000: Edderkoppen jako Rudolf Novak 2000: Max jako Spacy 2000: Błyskające światła (Blinkende lygter) jako Stefan 1999: I Kina spiser de hunde jako Martin 1999: Besat jako Morten 1998: Idioci (Idioterne) jako Jeppe 1996: Davids bog jako Jacob 1994: Min fynske barndom jako Carl 3 1991: Drengene Fra Sankt Petri jako Otto Hvidmann Ulrich Thomsen Urodzony w Danii w 1963 roku, w 1993 roku ukończył Szkołę Teatralną i Tańca Współczesnego, po czym występował na scenach teatralnych w Kopenhadze. Debiutował w 1994 roku w filmie Ole Bornedalsa, po której posypały się propozycję od reżyserów, między innymi od samego Thomasa Vinterberga. I właśnie rola w jego filmie Festen przyniosła mu popularność poza rodzimą Danią: już rok później zagrał czarny charakter w filmie z bondowskiej serii Świat to za mało, a w 2002 roku w thrillerze erotycznym Killing me softly (polski tytuł: Urok mordercy). 2006: Vikaren 2006: Sprængfarlig bombe jako Tony 2005: Der Liebeswunsch jako Lars 2005: The Creation of jako Alex 2005: Allegro jako Zetterstrøm 2005: Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven) jako Mistrz Templariuszy 2005: Jabłka Adama (Adams æbler) jako Adam 2004: Sergeant Pepper jako Johnny Singer 2004: Bracia (Brødre) jako Michael 2003: Ins Leben zurück jako Eric Lundgren 2003: Baby jako Marc 2003: Arven jako Christoffer 2003: Blueprint jako Dr Fischer 2003: Baby (I) jako Marc 2002: Den Gamle møller jako Gangster 2002: Max (I) jako kapitan Mayr 2002: Urok mordercy (Killing Me Softly) jako Klaus 2002: The Rocket Post jako Gerhard Zucher 2001: Mike Bassett: England Manager jako Dr Hans Shoegaarten 2001: Tylko Marta (Bella Martha) jako Sam 2001: Opiekun (The Zookeeper) jako Dragov 2001: P.O.V. - Point Of View jako Henrik 2000: Maries Herz 2000: Solen er så rød jako Sælgeren 2000: Labyrinten jako Duński policjant 2000: Przekleństwo wyspy (The Weight of Water) jako John Hontvedt 2000: Błyskające światła (Blinkende lygter) jako Peter 1999: Naja fra Narjana jako Far 1999: Tempo jako Dirgenten 1999: Świat to za mało (The World Is Not Enough) jako Sasha Davidov 1999: Dybt vand jako Flygge 1998: Kys, kærlighed og kroner jako Holger 1998: Baby Doom jako Magnus 1998: Valgaften jako Peter 1998: Festen jako Christian 1998: Nattens engel jako Alex 1997: Sekten jako Svane 1997: Royal Blues jako Christian 1996: Portland jako Lassen 1996: Bryggeren jako Gartner Jørgensen 1996: Bohaterowie (De Største helte) jako Peter 1996: Charlot og Charlotte jako Lekarz 1 1995: Mappen 1994: Nocny Strażnik (Nattevagten) jako Bandzior
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.